Peltier-kylare?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Peltier-kylare?

Inlägg av Falkens »

Någon som byggt något av det?
Jag misstänker att det kanske inte finns ekonomi i det men jag måste i alla fall fråga om någon försökt göra något "kylskåp/kylutrymme" :o

Typ sådan här Hot Thermoelectric Peltier Refrigeration Cooling System Kit Cooler Double Fan
// Jonas
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Peltier-kylare?

Inlägg av Ceder »

Hej,

Har en Peltier baserad jäskammare. Skulle gissa att min Peltier har typ samma effekt som den du länkade till.
Klarar att sänka tempen med ca 5 grader jämfört med rumstemperatur, i alla fall för 30 liter ( har byggt in den iett skåp, isolerat med cellplast)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Låter mycket? Drar mycket ström... etc.
// Jonas
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Min är helt nästan helt tyst, det är bara fläktarna som låter, så det beror på hur tysta de är :)

Har inte mätt hur mycket den drar, men det beror på många faktorer, den viltigaste för effekten är bra kylning av den "varma" sidan. Som kyl av mer än ett par liter skulle jag säga att en Peltier-kyl är väldigt ineffektiv. Att ha den sänka några grader för jäsning är dock Ok.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Skulle du säga att ha den för att håll jämn temp. kring 20 grader är OK?
// Jonas
Användarens profilbild
kamelryttarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kamelryttarn »

Har lite erfarenhet av peltier och skulle nog vilja påstå att dom drar galet med ström om dom ska ha lite effekt. Sen måste man tänka på att all energi man matar in på kylsidan PLUS den energi man matar in elmässigt måste bort från den varma sidan. Dom bör heller inte kontrolleras med vanliga termostater (av/på) utan pulsbreddsmoduleras. De snabba temperaturförändringarna med termostater gör att materialet krymper och utvidgas ganska snabbt vilket till slut ger upphov till utmattning och sprickor.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

TACK

Om man har ett utrymme och kylskåp är inte aktuellt, vad skulle man då rekommendera?
// Jonas
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Falkens skrev:Skulle du säga att ha den för att håll jämn temp. kring 20 grader är OK?
Det avgörande är hur varm du har i rummet där din jäskammare skall stå, om det blir väldigt varmt där (över 25 grader) skulle jag inte rekomendera det, annars funkar det fint, i alla fall för mig. Styr med en STC 1000, och det har funkar bra för mig hitintills (drygt ett år)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

kamelryttarn skrev:Har lite erfarenhet av peltier och skulle nog vilja påstå att dom drar galet med ström om dom ska ha lite effekt. Sen måste man tänka på att all energi man matar in på kylsidan PLUS den energi man matar in elmässigt måste bort från den varma sidan. Dom bör heller inte kontrolleras med vanliga termostater (av/på) utan pulsbreddsmoduleras. De snabba temperaturförändringarna med termostater gör att materialet krymper och utvidgas ganska snabbt vilket till slut ger upphov till utmattning och sprickor.
Kör själv med en STC 1000 och har ställt in att den väntar X min innan den slår på igen s.a.s., funkar bra för mig än så länge.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Låter som det skulle funka bra hos mig med... jäser oftast kring 20 ibland 30 när det är Saison

Tack så mycket
// Jonas
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Det var så lite så :)

Ett tips på vägen; tänk på att en Peltier kylare skapar en del kondens, du behöver alltså något form av kärl som fångar upp det på den kalla sidan. Räkna med upp till 1 dl/vecka om kylan är på stora delar av tiden (vilket den såklart inte kommer vara) så har du lite marginal :)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Termostatstyrning är absolut ett alternativ för peltier. Visst tar dom stryk av cykling, men gör man det inte allt för ofta så räcker de länge ändå. PWM (vilket också är av/på btw) kommer också med en del problem. Optimalt är linjär styrning, men det blir onödigt komplicerat.
Som tidigare sagt, så är det kylning av den varma sidan som är viktigt.
För att få vettig verkningsgrad, så är det en god idé att köra dem på ung. hälften av maxspänning och istället använda fler peltierelement.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Skriv svar