Hur mycket humle innan det blir för mycket?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hur mycket humle innan det blir för mycket?

Inlägg av MrAnders »

Jag planerar en bryggning de närmsta dagarna och har 2 påsar humle hemma, 100g st (Simcoe resp. Pacific Jade). Jag vill helst inte frysa in humlen då frysen är full, och då är frågan: är det vansinne att ha i 200g humle till 10 liter färdig öl? Om jag helt/nästan helt skippar bittergivan och stoppar in allt mot slutet, kan det funka? Nån som har erfarenhet?

Älskar humle men brukar som mest ha drygt hälften så mycket?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Hur mycket humle innan det blir för mycket?

Inlägg av Weinkeller »

Det funkar till en DIPA, 20g/l för annan öl är det nog nästan alltid i överkant. Du behöver komma upp i alkoholstyrka för att få ut mesta möjliga av humlen. Rekommenderar 5g/l torrhumling och resten sent i koket i såna fall. 100 IBU och OG 1,080 kan vara lagom.
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jacon »

Jag bryggde en folköl igår. Tror jag. Beror på hur den jäser ut. Men jag hade iaf 210 g i den. 10 g till bittergiva och resten från 20 min och neråt. Det var lågalfahumle så det landade nånstans runt 40 ibu. Det var mest en kul grej. Det kan ju tänkas att det inte blir bra (vörten smakade lite märkligt), men det är ju kul att testa iaf. Kör på, säger jag! :)
MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av MrAnders »

Tack. Dipa får det bli. En insane hops dipa som jag möjligtvis skulle skriva om jag gillade att svänga mig med engelska ord, vilket jag dock inte gör. Tack igen.
MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av MrAnders »

Jäklar, har bara en påse torrjäst, tror inte den fixar en dipa. Det får bli en ipa, och så får det bli 15 g humle/litern. Med Weinkellerns råd som utgångspunkt vill jag nog inte hälla i allt humle i en ipa.
Johannes Hultman
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Johannes Hultman »

Jag brukar ha en bittergiva på cirka 20 IBU och sen 100 gram vid flameout, som jag cirkulerar i 20 min, för att sedan torrhumla med minst 100 gram. 11 liters batch. Vanlig IPA, med OG drygt 1.060 och FG kring 1.012. Absolut inte i för mycket, utan ofta kan jag ha i hundra gram till fördelat på hopstand och torrhumling. gör man kortare torrhumling är det svårt att överdosera med dålig smak som följd, det enda kan vara att det inte alltid lönar sig om man inte har koll på processen. Så nej, totalt 20 g humle per liter är verkligen inte för mycket enligt min åsikt.
Skriv svar