Jag brukar inte slänga så många bekymrade blickar ner i jäshinken, men om det ser ut såhär, har jäst ner till 1.006 med wlp002 och smakar surt/illa då är jag benägen att tro att jag fått en kontamination. Har haft problem med syrliga toner i tidigare batcher, haft en känsla att något växer i bryggrummet.
Håller ni med? Vad tror ni jag fått och hur undviker jag att det sätter sig i kommande batcher?
Peddio jobbar långsamt, det är troligen acetobakter eller någon vildjäst. Kanske en kombo i värsta fall. Smakar det surt och illa så är det nog infektion, konstigt annars
Ser inte uppenbart ut som en infektion i alla fall. Med risk för att bli tjatig: skicka in en flaska till domarkommittén. Då kan du förhoppningsvis få ett mer pålitligt svar än snillen-spekulerar-utifrån-bilder-och-muntliga-bekrivningar.
Det där sista var inte riktat som kritik mot någon här, utan var menat att påpeka det stundtals fruktlösa att sitta och felsöka ett öl utan att smaka på det.
ekstedt skrev:Ser inte uppenbart ut som en infektion i alla fall. Med risk för att bli tjatig: skicka in en flaska till domarkommittén. Då kan du förhoppningsvis få ett mer pålitligt svar än snillen-spekulerar-utifrån-bilder-och-muntliga-bekrivningar.
Det där sista var inte riktat som kritik mot någon här, utan var menat att påpeka det stundtals fruktlösa att sitta och felsöka ett öl utan att smaka på det.
Tack. Du har såklart helt rätt...
Jag gjorde 5 flaskor av bägge tunnor (samma låga FG och sura smak, wlp002 i ena och 1469 i andra). Ska se till att skicka med en flaska tillsammans med några andra för utvärdering här under våren. Tills dess byter jag jästunnor tror jag.
Det ser ut som en redig infektion av så kallad hinnjäst.
Dags för en rejäl rengöring av all bryggutrustning du har.
Hinkar, slangar, hävertar,jäsrör, flaskor osv.
Om du har tillgång till ett badkar så rekommenderar jag att du fyller det med kallt vatten och tillsätter mycket klorin och stoppar ner all din utrustning där i några timmar för att döda alla bakterier.
Jag såg att dfu haft problem tidigare http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=8960&p=41401
Ett tips är att förbättra renligheten, strunta i Starsan och andra "nymodigheter"
Klorin dödar det mesta och är oöverträffat för att ta kol på alla elaka bakterier.
Vilken källa har du?
Lite mer seriöst så har det dykt upp ett antal olika (dyra) rengöringsmedel på marknaden de senaste åren.
Syftet verkar mer vara att tjäna pengar än att det skulle vara bättre.
När det gäller klorin så har det fått ett oförtjänt rykte om att vara farligt för miljön, tex ozonlagret vilket är helt felaktigt eftersom klorinet snabbt bryts ner till ofarliga ämnen.
Det enda man ska tänka på angående klorin är att inte utsätta det för värme, till exempel varmvatten då det kan ge upphov till icke önskvärda kemiska reaktioner.
Vad är "starsan"? och vem vet hur det påverkar miljön?
ekstedt skrev:Kan vara en bra idé att skicka in flaskorna i god tid innan SM-bedömningarna drar igång och domarna blir mer upptagna.
Så här års bedömer inte domarna öl som medlemmar skickar in, eller iaf skickar inte ut resultaten. Detta för att undvika att medlemmar ska använda tjänsten som sista-minuten-trimmande inför SM.
Jag är så långt ifrån dig som möjligt i dina resonemang om klorin. Skulle aldrig byta ut starsan (som funkat bra/länge i bryggsammanhang i staterna, prisas av d bästa) mot klorin..
martinb skrev:Så här års bedömer inte domarna öl som medlemmar skickar in, eller iaf skickar inte ut resultaten. Detta för att undvika att medlemmar ska använda tjänsten som sista-minuten-trimmande inför SM.
I GBG bedömer vi ölen, men skickar inte ut resultaten förrän efter SM.