HJÄLP med fatkyl
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
HJÄLP med fatkyl
hittade av en slump en fullt fungerande kyl som skänktes mot annonskostnad.
väl hemma så provades funktion mm till belåtenhet men de såg ut som fan men efter ett regält bad i klorin blev den vit och fin.
dörren åkte av och fick sej en omgång skoltavlefärg 4 kranar och spillbricka beställdes.
nu till min fråga har en stc 1000 över då ja fick en för mycke när ja beställde till jäskylen, kan ja koppla ut vredet / termostaten och slita bort de och montera min stc där istället? för och nackdelar? hur kopplar jag det enklast?
känner att det blir lättare att hålla jämn temperatur då kylen är gammal och inte jatte bra isolerad,
och ja kan se temperaturen i skåpet när jag går förbi utan att öppna skåpet.
väl hemma så provades funktion mm till belåtenhet men de såg ut som fan men efter ett regält bad i klorin blev den vit och fin.
dörren åkte av och fick sej en omgång skoltavlefärg 4 kranar och spillbricka beställdes.
nu till min fråga har en stc 1000 över då ja fick en för mycke när ja beställde till jäskylen, kan ja koppla ut vredet / termostaten och slita bort de och montera min stc där istället? för och nackdelar? hur kopplar jag det enklast?
känner att det blir lättare att hålla jämn temperatur då kylen är gammal och inte jatte bra isolerad,
och ja kan se temperaturen i skåpet när jag går förbi utan att öppna skåpet.
Re: HJÄLP med fatkyl
Jag gjorde nyss en liknande operation och satte även in en värmare och det funkar kanon. Ska du dessutom bara ha den som kyl är det ju ännu enklare.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... lit=jäskyl
Det är ju bara att leda upp ström direkt till STC:n och sedan låta den styra kompressorn enligt kopplingsschemat, men se till att den stora startkondensatorn förblir inkopplad parallellt med kompressorn. Led alltså ner fas och nolla från STC:n och koppla in direkt på kompressorn.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... lit=jäskyl
Det är ju bara att leda upp ström direkt till STC:n och sedan låta den styra kompressorn enligt kopplingsschemat, men se till att den stora startkondensatorn förblir inkopplad parallellt med kompressorn. Led alltså ner fas och nolla från STC:n och koppla in direkt på kompressorn.
så den svarta prylen med vredet och 4 sladdar ska bort? vart sitter startkondensatorn? nere vid kompressorn?. så stcn ska kopplar på inkommande strömmen ? altså stickkontakten som går till kompressorn?
Jäpp, den ska bort! Men sladdarna kan du ju återanvända så du slipper att dra nya även om färgerna kanske inte blir rätt. STC:n ska ha fas och nolla sedan leder du ner fasen till kompressorn igen. Nollan kan du aningen dela upp nere vid kompressorn eller så tar du och leder ner den från STC:n om du ändå har en kabel över. Vet inte exakt hur din gamla termostat var kopplad och hur många trådar som redan är dragna. Annars får du som sagt dela upp nollan nere vid kompressorn så att den också får en nolla. Glöm inte att koppla in jorden också. Jag satt en liten kopplingsbox nere vid golvet där jag delade upp nollan och drog ut jord till skåpet.
I mitt skåp satt lampan bredvid STC:n så jag tog fas och nolla därifrån till lampan. Kondensatorn på äldre kylar brukar sitta i närheten av kompressorn och se till så att den fortfarande är inkopplad på samma sätt som förut.
Jag kopplade efter detta schema men kolla för säkerhets skull om utgångarna är rätt, tror att det finns en version av detta schema där utgångarna är omkastade mellan kyla och värme.
I mitt skåp satt lampan bredvid STC:n så jag tog fas och nolla därifrån till lampan. Kondensatorn på äldre kylar brukar sitta i närheten av kompressorn och se till så att den fortfarande är inkopplad på samma sätt som förut.
Jag kopplade efter detta schema men kolla för säkerhets skull om utgångarna är rätt, tror att det finns en version av detta schema där utgångarna är omkastade mellan kyla och värme.
kikade nu det är 4 tåtar från kompressorn och upp. gul grön (skyddsjord) blå brun och svart så antagligen nolla fas upp och svart ner till kompressorn när den ska slå på?
Dum fråga kanske, men varför inte låta allt vara som det är? Om du skall ha den som fatkyl är inte den inbyggda termostaten exakt nog? Eller kommer du ändra temp ofta?
då skåpet är lite äldre så är det inte så isolerat så temperature skiftar väldigt mkt pågrund av temperaturen runt om.
skåpet står i garaget med min bar där det bara är värme på när vi sitter där vilket inte är varge dag, har inte tid att springa där och elda.
sen får man inte ha ngt i fred här så behöver sätta lås på och då vill ja kunna se temperaturen på utsidan utan att behöva öppna skåpet.
clas ohlsson har en inbyggnads termometer man kan använda den kostar ca 150kr men ja har ju ändå en stc som bara ligger och skräpar
så finns de inga nackdelar använder ja den.
skåpet står i garaget med min bar där det bara är värme på när vi sitter där vilket inte är varge dag, har inte tid att springa där och elda.
sen får man inte ha ngt i fred här så behöver sätta lås på och då vill ja kunna se temperaturen på utsidan utan att behöva öppna skåpet.
clas ohlsson har en inbyggnads termometer man kan använda den kostar ca 150kr men ja har ju ändå en stc som bara ligger och skräpar
så finns de inga nackdelar använder ja den.
-
pettersson80
- Torrhumlare

Är det inte bara att sätta vanlig kontakt på "kyl kretsen" på stc'n och plugga in kylskåpet?
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
har de så på min jäskyl men tyckte de kunde bli snyggt med intregrerad lösning. har iaf löst det nu tror jag.
ska kanske åka och köpa mej ett jordfelsbrytare att ha på sladden, har en inbyggd i huset men inte garaget så ska kika me elektiker (lillebror) han kanske kan sätta in en i skåpet i garaget finns ett par din platser över.
hitta 4 st små hjul i garaget med så kan rulla ut hela ekipaget på altan när det är dax för grillfest kräftskiva varma sommardagar mm.
ska kanske åka och köpa mej ett jordfelsbrytare att ha på sladden, har en inbyggd i huset men inte garaget så ska kika me elektiker (lillebror) han kanske kan sätta in en i skåpet i garaget finns ett par din platser över.
hitta 4 st små hjul i garaget med så kan rulla ut hela ekipaget på altan när det är dax för grillfest kräftskiva varma sommardagar mm.
Kanske avviker lite från huvudämnet men vilken termometer tänker du på då mera specifikt?mogrehn skrev: clas ohlsson har en inbyggnads termometer man kan använda den kostar ca 150kr
Jag har letat en del till mitt Kegerator bygge och lutar för närvarande åt denna:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ter-p48044
Tänkte då sätta den trådlösa givaren inne i kylen och fästa själva huvudenheten på en lite whiteboard som då förutom att presentera ölen även visar temperaturen inne i kylen.
Förslag på andra termometerar mottages tacksamt, helst skulle jag vilja ha en analog rund med visare och spetsgivare bakpå men hittar ingen som täcker lämpligt temperaturintervall.
MVH
//NJN
Den ja tänker på är en digital ifrån clas ohlsson men den har utgått ur sortimentet men boråsbutiken har flera kvar. Digital display för inbyggnad och sensor me kabel
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
kolla min blogg. jag har skrivit ganska utförligt om hur jag gjorde med min kyl.
när det gäller temperatursvängningar i kylskåpet så spelar det ingen roll. det är klart att lufttempen varierar men ölet skiftar temp mycket långsammare o kommer därför ligga stabilt på genomsnittstemperaturen.
när det gäller temperatursvängningar i kylskåpet så spelar det ingen roll. det är klart att lufttempen varierar men ölet skiftar temp mycket långsammare o kommer därför ligga stabilt på genomsnittstemperaturen.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se