Ska odla egen humle. Tar gärna råd om vart jag bäst köper de
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Re: Ska odla egen humle. Tar gärna råd om vart jag bäst köpe
Kan man inte köpa frön någonstans? Eller är det lurigt att skicka frön på posten internationellt månne?
Rotsystemet blir med tiden enormt så lite isär är nog bra, eller begränsa det fysiskt med plast, markduk, betong eller liknande.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det går nog inte eftersom man bara vill ha honblommor, skulle tro att marknaden för könsbestämning av humlefrö är väldigt liten.Jonas Johnsson skrev:Kan man inte köpa frön någonstans? Eller är det lurigt att skicka frön på posten internationellt månne?
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Jaha se där ja. Man lär sig något nytt hela tiden. Trodde det var kottar bara, som på en tall.
Humleodling är ju inte något nytt här på forat, så jag länkar till en post med länkar från i höstas.
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. ... 687#p50680
Vi är rätt många som har en planta eller flera... i trädgården.
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. ... 687#p50680
Vi är rätt många som har en planta eller flera... i trädgården.
Bee- det vore roligt om du kan dela lite råd om hur du skördar och använder din humle!
Och en bild vore också kul
Och en bild vore också kul
Senast redigerad av Mälte den måndag 2015-02-23 19:33, redigerad totalt 1 gång.
Med risk för att det där var ett skämt som jag inte förstod -- följde du länken?
Jag gjorde det nu. Ursäkta mig! Pinsamt.
( och än värre var det Bee. Du var ju den som skickade denna och bra länkar tidigare. Avbön och ursäkt!)
( och än värre var det Bee. Du var ju den som skickade denna och bra länkar tidigare. Avbön och ursäkt!)
Hehe 
Jo, jag har lagt upp lite info om min odling, skörd och användning.
Jag är ingen mästerbloggare a la Lindh, men jag lägger upp några guldkorn nu och då på forat och yu youtube.
Jag är ingen mästerbloggare a la Lindh, men jag lägger upp några guldkorn nu och då på forat och yu youtube.
Och det är jag tacksam för!Bee skrev:Hehe
Nu är det beställt. 
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Frön funkar inte eftersom det då blir en helt annan sort och risken är stor att den inte är bra. Varje kommersiell humlesort är i princip en enda individ, omsorgsfullt utvald bland många tusen korsningar.
Tack! Jag beställde sticklingarfredrik.stahl skrev:Frön funkar inte eftersom det då blir en helt annan sort och risken är stor att den inte är bra. Varje kommersiell humlesort är i princip en enda individ, omsorgsfullt utvald bland många tusen korsningar.
Tänkte att de jag odlar får bli aromhumle. Så jag inte hamnar för snett med beskan.
Får man fråga vart du beställde och vad det kostade?
Tänkte också odla egen humle..
Tänkte också odla egen humle..
Jag har odlat humle ett antal år nu, har skickat samt sjänkt bort ett antal hlantor genom åren till hembryggare som har förtjänat dem. Jag har, Tettnang, Mittelsfrue, Nugget, Fuggles, Magnum, Goldings samt Cascade. Kommer som varje vår/försommar, resna rhizomer samt skott som jag inte behöver, jag har de senaste åren ställt ut det på altanen i egna små krukor för folk att komma att hämta. I år blir det säkert något liknande förutom att vi säkert kommer göra något ihop med den lokala hembryggarbutiken.