Kölna

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

alexjohansson
Nybryggare
Nybryggare

Kölna

Inlägg av alexjohansson »

Hej. Är det någon här sol har information angående hur man ska inreda en kölna för torkning/rökning av malt så vore jag tacksam. Gärna bilder från gamla kölnor, bilder/ritningar på golv/galler och även på eldstaden.
Har tänkt bygga en kölna av typen som på bifogad bild.
uploadfromtaptalk1423576915477.jpg
Kölnan kommer i första han användas för torkning av malt via eldning av torv och kol, men även som rök till större köttbitar:)

All info om maltning och torkning av korn/malt mottages, även tips om böcker som behandlar mer än bara det ytligaste..
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: Kölna

Inlägg av assistredo »

Björn Petersson
alexjohansson
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av alexjohansson »

Tackar! Han i Norge verkade ju intressant, synd bara att man måste va 10st..
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Du såg väl att det på webbsidan finns ett litet bildspel där man ser maltbädden i kölnan? Det finns också ett kort reportage på Beer Trotter.

Jag var på Granås Gård på studiebesök med Eldrimner för några år sen. Hans lösning är betydligt enklare än dina skisser. I princip en byggnad av lättbetong med betonggolv och plåttak där ena hälften används som bryggstuga och andra som kölna. Själva kölnan är en murad bädd ungefär som en säng drygt 1 m hög, med en eldstad i mitten. Den eldas med alved och röken leds i kanaler åt sidorna och upp genom bädden. Bädden är klädd med träplankor med små borrade hål för att fördela röken jämnt genom malten. Processen är ganska arbetskrävande, malten måste vändas ofta för att den ska torka jämnt och inte brännas, och brända groddar måste avlägsnas för annars smakar det som rena kreosoten.

Jag skrev också ett kort inlägg om studiebesöket i Humlebladet för ett par år sen. Det borde finnas en rapport från Eldrimner om resan men jag hittar inget på nätet, den kanske bara finns i pappersform.

Pröva också att söka på "såinnhus", det norska ordet för kölna. Våra kollegor på Norbrygg har säkert trådar om sånt.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Skriv svar