Thermowell

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

BrewJack
Torrhumlare
Torrhumlare

Thermowell

Inlägg av BrewJack »

Jag beställde en PID på Ebay med givare och SSR.
Givaren ser ut som på första bilden. Den är "lös" i det gängade röret, så den måste sitta i en thermowell. Jag beställde en sådan som på bild 2. Nu är rör och gängor inte min starka sida. Jag läste att den passade 1/4" givare. Det blev en dramatiskt mismatch (bild 3). Jag har letat på Ebay och AliExpress, men inte lyckats hitta något passande.
Jag tar gärna emot tips om var man kan hitta en passande thermowell alternativt en givare som kan passa i min thermowell.

BildBildBild

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: Thermowell

Inlägg av assistredo »

Jag skulle gissa att det är 1/4"-20 UNC-gänga på givaren och att det är en K-givare thermocouple. Det är alltså då inte en rörgänga som brukar vara det vanligaste som gängorna på thermowellen anges i. Jag tror inte din givare är avsedd för en thermowell.

Skaffa ex. en sån här http://www.auberins.com/index.php?main_ ... ucts_id=46 istället för att stoppa i thermowellen. Den har nog både bättre kvalitét och större precision. Detta under förutsättning att den föreslagna givaren har en passande diameter för din thermowell.

Eller kanske ännu bättre en sådan här http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=336. Med en komplettering med kompressionskoppling som också visas där kan du också gänga fast i thermowellen. Det gäller dock att hitta rätt gänga på kompressionskopplingen.

Ytterligare alternativ finns på hemsidan ifråga.

Det kostar lite mer än Kinavarianterna men det kanske det kan vara värt.
Björn Petersson
aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av aekstrom »

Varför krångla till det. Ta en tång o försök att lossa på kabeln som bara är klämd i änden. Dra ur och stoppa i thermowell. Du behöver bara klura ut hur du ska hålla kabeln på plats. Kanske lite silikon räcker.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 1771167963

Jag köpte såna här. Enkelt att installera och att koppla loss för diskning osv. Testade en sensor i en sån thermowell som du har innan. Det funkade, men oerhört långsam respons... Så jag gick ifrån thermowell-spåret rätt snabbt. Kanske var jag som hade fel sensor.

Dessa reagerar tokfort och verkar vara riktigt exakta enligt det lilla jag hunnit testa.

Finns som K-thermocouple också. Lite billigare har jag för mig.

Sent from my iPhone using Tapatalk
BrewJack
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av BrewJack »

Det var en K-type (två trådar) som följde med min PID. Jag vet inte om det går att koppla in en tre-trådars (RTD ?) istället.
Jag är ingen teknofob, utan har hyfsad koll på det mesta, men här är jag definitivt utanför min comfort zone [emoji15].

dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Det går nog. Dom PIDar jag kollat på kan använda sig av de flesta sensorer. Krävs bara att ställa in rätt i inställningarna. Vad är det för PID?

BrewJack
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av BrewJack »

Min heter Berme REX -C100. Köpt på Ebay

dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Ja den klarar av även PT100.

http://www.fmfranklin.com.au/products/d ... 00inst.pdf

K-sensor kopplas in på 8 och 9 medan pt100 även använder 10.

BrewJack
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av BrewJack »

Perfekt!
Är konfigurationen av parametrar lika i alla REX-C100?

Min har lite annan ordning på anslutningarna, vilket visas på en etikett på sidan.

/Anders
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Thermowell

Inlägg av dernebo »

Jaså, nä det har jag ingen aning om. Jag har 4st pid själv av olika modeller och de har stämt mot manualerna. Däremot har kinapidarnas manualer varit rätt värdelösa, men ändå. :)

Skriv svar