Jäst från kommersiella bryggerier

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Backman
Satsbryggare
Satsbryggare

Jäst från kommersiella bryggerier

Inlägg av Backman »

Har en fråga om en formulering i punkt 2 i SM-reglerna:
2. Deltagande brygder måste vara hembryggda. Bryggningen skall ske under hembryggningslika former. Huvuddelen av råmaterialet till ölet skall komma från malt eller maltextrakt. Sötvört eller jäst direkt från kommersiella bryggerier är inte tillåtet.
Att tävla med öl som innehåller jäst som man själv odlat upp från flaska bör väl vara okej? Det räknas väl inte som "jäst direkt från kommersiella bryggerier", eller?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Jäst från kommersiella bryggerier

Inlägg av Bee »

Om jag förstått det rätt är det för att man inte ska ha fördel av att jobba på bryggeri eller känna någon som jobbar på bryggeri, och därigenom få tag i riktigt bra och färsk jäst/vört.
Ölet ska vara hembryggt inte bryggt hemma med bryggerivört/jäst. Liknelsen att bygga en egen garderob med delar från brädgården mot att snabbt dra ihop en flådig IKEA garderob är ju inte helt fel.
Backman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Backman »

Ja precis, det låter rimligt. Inga orättvisa genvägar. Och att odla jäst från flaska kan nog inte räknas som nån genväg. :)
Användarens profilbild
Matt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Matt »

Backman skrev:Att tävla med öl som innehåller jäst som man själv odlat upp från flaska bör väl vara okej? Det räknas väl inte som "jäst direkt från kommersiella bryggerier", eller?
Det är jäst indirekt från ett kommersiellt bryggeri, då den är modifierad. Så har jag uppfattat det iaf. Dvs ok att använda.
In caelum cerevisiae est nullum, Itaque hic bibemus illum
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Vört kan jag förstå, för det handlar ju om att brygga själv, men jäst?
Färsk jäst borde väl knappast vara någon bristvara 2015.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Kvarleva från när allt drog igång. Lite charmigt tycker jag [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Tydligen ska jäst som blivit återanvänd flera gånger i rad, direkt från batch till batch 4-6 gånger, prestera mycket bättre. Att avbryta återanvändningen genom att vänta mellan batcher återställer visst effekten till 0.

Det kan ju också vara en aspekt.

Jag har själv ingen erfarenhet av detta då jag brygger för sällan. (1 gång i månaden)
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Jag erkänner att jag är delaktig att regeln kom till någon gång runt 1997-98 när jag var ordförande i SHBF.
Bakgrunden var att det fanns ett kommersiellt bryggeri som sålde färdig stamvört och jäst, som man tog hem och jäste hemma.
En person deltog i ett SM med ett sådant öl och fick medalj, om det var folkets val eller domartävlingen minns jag inte.

När det kom fram att ölet (stamvörten) var bryggt på ett kommersiellt bryggeri så överklagades beslutet av en person.
Överklagandet gick inte igenom eftersom det då inte stod i reglerna att det var otillåtet.
Däremot infördes regeln efter detta.
Tanken är att den som ställer upp med en öl i en tävling skall har bryggt den själv, och inte bara jäst en färdig vört.
Lite lustigt nog så finns det inte någon regel mot att ställa upp med ölsatser typ Coopers, men det beror mest på att kvalitén inte är hög.

Alltid lite svårt med gränsdragningar om vad som ska betraktas som hembryggt...
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Tack för förtydligandet. :)
Backman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Backman »

Kenneth skrev:Jag erkänner att jag är delaktig att regeln kom till någon gång runt 1997-98 när jag var ordförande i SHBF.
Bakgrunden var att det fanns ett kommersiellt bryggeri som sålde färdig stamvört och jäst, som man tog hem och jäste hemma.
En person deltog i ett SM med ett sådant öl och fick medalj, om det var folkets val eller domartävlingen minns jag inte.

När det kom fram att ölet (stamvörten) var bryggt på ett kommersiellt bryggeri så överklagades beslutet av en person.
Överklagandet gick inte igenom eftersom det då inte stod i reglerna att det var otillåtet.
Däremot infördes regeln efter detta.
Där ser man, kul att få höra bakgrunden till det hela. Tack! :)
Skriv svar