Förhoppningen är att få bra kontroll över jästemp samt kunna skörda jästen, att man sedan får bort jästkakan kan ju ev. vara till en fördel enligt vad jag läst. Dock finns det ett litet krux...
När man skördat jästen så har man plötsligt en luftfylld behållare som skruvas tillbaka. När man sedan vrider upp kranen (för att samla nästa laddning av sediment som avlägsnas före tappning) då skjuts all luft genom jäskärlet. Vad har ni för tankar och ideer kring detta?
Ser själv några möjligheter...
1. Skitsamma jag gör det efter 4-6 dagar och jäsningen fortsätter ändå och städar upp syret i vörten samt skjuter ut luften på toppen via vattenlåset.
2. Spara lite vört från koket och göra en mindre laddning krausen som jag fyller behållaren med och som sedan blandas med ölet och städar syret.
3. Bara fylla med steril vört som sedan fermenteras.
4. Strunta i att sätta tillbaka behållaren och istället tappa ut den första grumligaste bottensatsen via slangen som fästs nertill och sedan gå direkt på fatfyllning och trycksättning.
5. Sluta tänk å kör på tillverkarens instruktioner se punkt 1 samt filmen på humle...
Synpunkter?