Jo, det är vad jag förstått de som använder den här lösningen, framförallt i staterna. Och som sagt fungerar gör det nog. Men även om en hammare skulle vara billigare än en skruvmejsel, så är skruvmejseln ett bättre verktyg för att dra i en skruv.assistredo skrev: Den mest lockande anledningen är väl priset i så fall. Vad är det för elände den här "fasvinklaren" kan ställa till med?
När man vill ställa in ett lagom kok är okulär besiktning och vridande på en ratt fram och tillbaka det enklaste och bästa sättet som jag ser det. Även om man använder SSR plus den "elegantare" rattförsedda PID-en med procentvisning av effekten så får man nog i praktiken göra på samma sätt. Om anordningen inte är linjär blir nog i det här sammanhanget irrelevant. Och fippla med en "vanlig" PID här tills man får lagom kok blir nog lite jobbigt. Och vad är det som sitter i de enkla kokplattor (ej induktion) där effekten regleras med en ratt? Att Auber har "fasvinklare" i sortimentet talar väl för åtminstone någon nöjd användare.
Störningarna kan säkert påverka radio/tv/wifi whatever, kan säkert påverka apparater inkopplade till elnätet också. Helt ärligt vet jag inte i vilken utsträckning eller om det kan leda till problem, men det finns klart fördelar med att använda ett SSR istället.
Som sagt, potten bär ju nätspänning också, så den måste vara isolerad (dvs man får vara försiktig att montera i plåtlåda).
Olinjäriteten är väl kanske inte ett jätteproblem, bara man känner till det, men kan göra det svårt att finjustera i mitten av intervallet.
SSR kan man ju dessutom lätt styra med dator/uC eller annat också.
Fasvinklare har helt klart sin plats, men jag tycker det är onödigt att välja det när man inte måste.