Effektregulator

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Effektregulator

Inlägg av bryggapa »

assistredo skrev: Den mest lockande anledningen är väl priset i så fall. Vad är det för elände den här "fasvinklaren" kan ställa till med?

När man vill ställa in ett lagom kok är okulär besiktning och vridande på en ratt fram och tillbaka det enklaste och bästa sättet som jag ser det. Även om man använder SSR plus den "elegantare" rattförsedda PID-en med procentvisning av effekten så får man nog i praktiken göra på samma sätt. Om anordningen inte är linjär blir nog i det här sammanhanget irrelevant. Och fippla med en "vanlig" PID här tills man får lagom kok blir nog lite jobbigt. Och vad är det som sitter i de enkla kokplattor (ej induktion) där effekten regleras med en ratt? Att Auber har "fasvinklare" i sortimentet talar väl för åtminstone någon nöjd användare.
Jo, det är vad jag förstått de som använder den här lösningen, framförallt i staterna. Och som sagt fungerar gör det nog. Men även om en hammare skulle vara billigare än en skruvmejsel, så är skruvmejseln ett bättre verktyg för att dra i en skruv.
Störningarna kan säkert påverka radio/tv/wifi whatever, kan säkert påverka apparater inkopplade till elnätet också. Helt ärligt vet jag inte i vilken utsträckning eller om det kan leda till problem, men det finns klart fördelar med att använda ett SSR istället.
Som sagt, potten bär ju nätspänning också, så den måste vara isolerad (dvs man får vara försiktig att montera i plåtlåda).
Olinjäriteten är väl kanske inte ett jätteproblem, bara man känner till det, men kan göra det svårt att finjustera i mitten av intervallet.
SSR kan man ju dessutom lätt styra med dator/uC eller annat också.
Fasvinklare har helt klart sin plats, men jag tycker det är onödigt att välja det när man inte måste.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

bryggapa skrev: Jo, det är vad jag förstått de som använder den här lösningen, framförallt i staterna. Och som sagt fungerar gör det nog. Men även om en hammare skulle vara billigare än en skruvmejsel, så är skruvmejseln ett bättre verktyg för att dra i en skruv.

En kompis till mig brukade kalla hammaren för amerikansk skruvmejsel! Kul sammanträffande :lol: Nu verkar väl frågan utredd tillräckligt - en får tacke - får se hur jag gör.
Björn Petersson
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Sitter och mäter och får det till att det är c3 som ska få en extra kontensator, den är ansluten till 1 och 2 på vänster sida upifrån
och den 2(6?) nerifrån på höger sida på 555:an.
Räknar jag från rätt håll eller vekar det helt galet?
Bilagor
IMG_4716.JPG
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det ser ju onekligen ut som att c3 sitter på ben 6. Om du använder en elektrolyt (vilket du säkert fö) vänd den rätt (positiv borde vara till vänster på bilden, alltså mot 555:an)
Magnus_Stockhaus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Magnus_Stockhaus »

Jag har en liknande fråga tror jag. Jag är dock ingen elingenjör eller ens speciellt intresserad av el. Dock så är jag betydligt mer intresserad av öl och håller på att bygga ett helautomatiserat skalbart bryggverk. Jag har en kontroller med ett antal temperatursensorer som jag vill ska styra outputen till mina värmeelement som ligger på 5500W 240V/st med PWM utgångarna på kontrollern ( PWM med 0-5Vdc 20mA Max ). Jag vill kunna ta ut allt mellan 0W till 5500W så att jag kan ligga på exempelvis 1000W kontinuerligt under 60minuter (+- 60minuter) eller så. Allt för att hålla en konstant temperatur enligt mina specifikationer ( 0 - 100°C ). Går det att lösa och vad behöver jag köpa i såfall? Svara gärna med länk till ställe där jag kan köpa prylarna! Om jag kör med SSR-40DA (SSR-40 DA 40A 3-32V DC TO 24-380V AC DC-AC Single Phase Solid State Relay) vilket borde klara av att driva mina värmeelement utan problem. Blir inte problemet att värmeelemenet kommer att kräva ≈ 5500W varje gån kontrollern skickar en PWM signal. Det kommer att räcka med 2kW för att värma och hålla ett rullande kok till en början, men allt eftersom att jag ökar volymen så vill jag att det räcker med att byta kärl i stället för att byta allt så därför har jag valt 5,5kW's element. Tänkte ta elen från kökets 3fas (spisutaget), vilket borde räcka till i stället för någon 10A ledning till kaffebryggaren. PS, tänk på att jag är lätt förståndshandikappad när det kommer till el, så vänligen förklara så att en sexåring förstår om ni har tips! ;)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Om du redan har en kontroller, så är det SSR du ska ha.
Är det trefas element? Annars räcker inte 16A ur spisuttaget för att driva dem heller.
Sist, jag har inga problem med att man laborerar med elekronik, men har du inte koll bör du hålla dig borta från starkström. Ta hjälp av någon som kan att installera. The devil is in the details...
Magnus_Stockhaus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Ok, tack "bryggapa". Nej detta är 240V element ( http://www.amazon.com/gp/product/B000BP ... hptrk_scth ) som används flitigt av bryggare i USA som naturligtvis har lite mindre kräm i ledningarna än vad vi har. Det var därför som jag undrar hur det blir om man kör 220V som vi har i väggen direkt på dessa? Därav frågan hur jag kan begränsa och styra krämen med hjälp av PWM från min kontroller. Jag funderar på om något sånt här (http://www.aliexpress.com/wholesale?cat ... t=pwm+220v ) skulle kunna fungera för att begränsa elementen. När man kör de på 110V som på andra sidan pölen så kan man ju säga att elementen fungerar hur bra som helst men med halva styrkan (≈ 2kW). Därför skulle jag vilja styra V som jag skickar till elementen och på så sätt styra W som elementen kan ge. Är jag helt ute på cykeltur eller finns det ett bra sätt att göra det på? Tanken är nämligen att när jag väl har lokal med med rätt ström dragen så skall jag inte behöva byta utrustning. Men går det inte att lösa så får jag väl beställa en sån här i stället så länge ( http://www.amazon.com/Camco-Screw-Water ... tt+density ) så att mina vanliga hushålls eluttag orkar driva elementen.
bryggapa skrev:har du inte koll bör du hålla dig borta från starkström. Ta hjälp av någon som kan att installera. The devil is in the details...
Självklart kommer jag att ta hjälp an någon med behörighet att kontrollera och fixa innan driftsättning. Jag vill förvisso dö bryggandes. Men hellre med en öl i näven än med näven i kramp hållande ett stålrör! ;)
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

tyvärr har du nog köpt fel element. 5500 watt på 240 volt blir över 20 ampere. vårt elnät bygger på mer volt o mindre ampere.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av aekstrom »

Jag har Camco 3.5kw den drar enligt billig mätare bara 2900w. Tänk på att gängdelen inte är rostfri. Jag smetade på silikon.
Magnus_Stockhaus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

aekstrom skrev:Jag har Camco 3.5kw den drar enligt billig mätare bara 2900w. Tänk på att gängdelen inte är rostfri. Jag smetade på silikon.
Du har ingen aning om vad de andra faktiskt drar från Camco? Det är ju ganska stor skillnad på 3.5 och 2.9!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag har provat ett par olika effektmätare och båda visade rätt mycket fel. Jag gissar att elementet är på angiven effekt och att det är mätarna som spökar. Enklare att mäta resistansen och på så sätt räkna ut ett exakt värde.
aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av aekstrom »

Elementet mäter 18ohm vilket verkar bli 2938watt med en online calc.

Elmenten är specade på 240v. Vi har 230v i sverige. Det blir ca 200w lägre effekt om man räknar om det.(Är inte elektriker så någon kanske får rätta mig) Sen tror jag att resistansen ändrar sig beroende på temperatur. Så 3500 i mitt fall är nog worst case med 240v. Men som sagt en skitmätare för 79kr visar fel. :)
Du har ingen aning om vad de andra faktiskt drar från Camco? Det är ju ganska stor skillnad på 3.5 och 2.9!
Skriv svar