Efter en flasksprängning, har en tryckmätare för bygelflaskor införskaffats för att hålla koll på flaskjäsningen.
Kan nu konstatera att jag inte vet vilket tryck som är lämpligt för en flaska.
Har googlat, men inte hittat något bra tips.
Finns det någon här som kan dela med sig av erfarenheter med en sådan tryckmätare?
/Anders
Sent from my iPad using Tapatalk
Tryckmätare
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Tryckmätare
Är det inte en pitch kalkylator du behöver för att veta vilken mängd socker du ska skicka i. Och ha koll på jäsningen att det jäst klart. Att mäta tryck är väl att felsöka i fel ände?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

+1
Men för att ha koll på när det är tillräckligt med kolsyra i ölen får du titta i t ex http://maltmagnus.se/kolsyretabell för ölsorten du bryggt.
Men för att ha koll på när det är tillräckligt med kolsyra i ölen får du titta i t ex http://maltmagnus.se/kolsyretabell för ölsorten du bryggt.
Dum fråga men hur länge står din öl innan flaskning?
I normalfallet är det inte några problem. Jag låter ölen jäsa ut två till tre veckor med koll på FG. Jag primar också med hjälp av tabeller eller BS. Det funkar normalt alldeles utmärkt.
När flaskorna small hade jag förmodligen fått in en kontaminering i samband med flaskningen.
Det är i första hand för att undvika att detta händer, med sanering av glas och öl som följd, som jag tänker använda tryckmätaren. Sen kan det ju vara en bonus att följa den normala kolsyrejäsningen.
Hittar dock ingen info om vilket tryck flaskorna tål.
När flaskorna small hade jag förmodligen fått in en kontaminering i samband med flaskningen.
Det är i första hand för att undvika att detta händer, med sanering av glas och öl som följd, som jag tänker använda tryckmätaren. Sen kan det ju vara en bonus att följa den normala kolsyrejäsningen.
Hittar dock ingen info om vilket tryck flaskorna tål.