Magnetomrörare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Magnetomrörare

Inlägg av Drake »

Fick äntligen min magnetomrörare att fungera! Stark som attans och klarar säkert en vortex i en 10-liters hink. Minst!
Jag har ju använt en 18 watts/230v fläkt med ett varvtal på 2500 vilket ställde till det med alldeles för hög hastighet så loppan lossnade.
Men så kom jag på att jag hade en varvtalsregulator till en dammpump liggandes och vips så funkade det perfekt! Visst är det enklare med en 12 volt fläkt men om någon får för sig att bygga en herrejösses-omrörare som klarar riktigt stora förkulturer så kan jag tipsa om den här mackapären som är betydligt billigare än andra varvtalsregulatorer: http://www.dammbutiken.se/index.php?mai ... cts_id=188
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Magnetomrörare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Vill du lägga upp en bild? Jag har ännu inte sett en hemmabyggd magnetomrörare som är fulare än min ;)
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Tack för tipset om varvtalsregulatorn. Jag har en 220v fläkt som ligger och väntar på att byggas om till omrörare.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jonas Johnsson skrev:Vill du lägga upp en bild? Jag har ännu inte sett en hemmabyggd magnetomrörare som är fulare än min ;)
Det finns en del bilder och filmer i gruppen hembryggning på FB. Lyckas inte ladda upp en bild från min telefon.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Ja det här var ju intressant. Det är ju väldigt mycket mer kraft i det här 230V-fläktarna än dator-12V-dito men så kostar de ju betydligt mer också.

När jag försökte mig på ett bygge med datorfläkt för några år sedan så konstaterade jag bl.a. att magneterna jag fäste på fläkten bromsade fläkten. Men de här 230-voltarna på växelström kanske inte heller bromsas på samma sätt, eller...?. Med den här varvtalsregulatorn dessutom ett inte alltför omfattande bygge, man slipper ju ett nätaggregat för 12V.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Men behöver man så mycket mer kraft? Min med en enkel datorfläkt (klippta fläktblad) drar en fin virvel i min 5-l e-kolv.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Patrik-b skrev:Men behöver man så mycket mer kraft? Min med en enkel datorfläkt (klippta fläktblad) drar en fin virvel i min 5-l e-kolv.
Nä, förmodligen inte.
Men jag hade en sådan fläkt över så varför inte. Dessutom kostade den inte mycket mer än en 12-voltare på Kjell&Co.
Regulatorn borde funka bra om man vill reglera en stor utsugsfläkt också, den klarar ju 500W.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Men det är klart - det är mindre riskfyllt att jobba med 12V än med 230V .
Björn Petersson
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag har precis byggt klart min magnetomrörare av Tobias Fagerlunds design. Mycket nöjd måste jag säga.
http://www.lindhcraftbeer.com/2015/02/b ... tskontroll
150216_bygg_magnetomrorare_0001.jpg
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Lindh skrev:Jag har precis byggt klart min magnetomrörare av Tobias Fagerlunds design. Mycket nöjd måste jag säga.
http://www.lindhcraftbeer.com/2015/02/b ... tskontroll
150216_bygg_magnetomrorare_0001.jpg
Väldigt snygg! Hur stor loppa drar du runt med de där magneterna? Mina neodynmagneter är monsterstora men de tynger ner PC-fläkten lite mycket. Men de orkar dra runt en 45 mm-loppa.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Gott att se en update Lindh. Saknar dina inlägg.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Tack! Jo jag har haft sjukt stressat schema sedan nyår med helger utomlands och pendling 3,5 timmar per dag. Har lagt några timmar på bloggen idag med lite uppdateringar och en FAQ-avdelning etc. Svårt att få tiden att räcka till som jag skulle vilja =)

Jag kör med den lilla magnetloppan men har även den stora. Främst vill jag att loppan ska vara tyst vilket den bara är ibland, varför vet jag inte =)
Skriv svar