Vilken adapter för 1/4 Flare till 1/4 RP??
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Vilken adapter för 1/4 Flare till 1/4 RP??
Jag har fått regulatorn från Jula men väntar på flödesmätaren från Ebay... Får hoppas att Crille356 vill vara behjälplig med en ritning (om det fanns) Det är nog betydligt lättare än att skicka vilket jag gärna gör om det skulle vara så
// Jonas
Skulle han fixa en ritning? Det finns ju de som köpt en adapter av Crille, han sålde några för 250:- Någon som köpte en kanske kan låna it den för att göra en "kopia"...Judgecc skrev:Har varit i kontakt med Krille för ritning av sitt oxygenbygge tyvärr ingen ritning än. Men ett svar har jag fått via PM så vi håller tummarna att ritningen trillar in.. Om detta inte sker så finns alternativet att @pilsnerkokaren får alla prylar/delar för att lösa en adapter. Låter detta ok? Om du @mickeEklund har prylarna hemma redan kanse du är villig att posta dom till pilsnerkokaren t.ex?
// Jonas
Ja han skulle ha skickat ritningen i torsdags till mig. Men han får helgen på sig innan jag påminner honom..
- MickeEklund
- Torrhumlare

- Kontakt:
Jag "kapar tillbaka" tråden
Det är lite halv-offtopic, typ... Jag blev inspirerad av Pilsnerkokaren att borra upp och gänga om en adapter på egen hand (man måste ju vidga sina vyer ibland)! Dock så blir det så jäla varmt när jag borrar att hela "stycket" glöder och vidgar sig så att yttre gängorna inte längre passar i 1/4" t-röret
Hur bör man göra här? jag körde på 1200 varv/min på pelarborren... För fort? Måste man kyla med vatten? Kan jag dra fast adaptern i t-röret först och sen borra för att förhindra att den vidgar sig eller kommer dt bara att bli en röra?
Kan tillägga att själva "gängandet" funkade utmärkt så besvikelsen var stor när den inte passade i t-röret

Micke
Kan tillägga att själva "gängandet" funkade utmärkt så besvikelsen var stor när den inte passade i t-röret
Micke
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Nja, 1200 rpm är i överkant
Hade själv borrat på 100-200 rpm och kylt med gängolja. Rostfritt stål är inte hårt som de flesta tycks tro, det är segt värre än f...n. Skarpa verktyg, långsam bearbetning, smörjning och kylning är hemligheten för att lyckas. Problemet var också att du bara skulle upp från Ø8mm till Ø10mm, då blir det extra stor belastning på borret.
Du kan ju alltid skicka den till mig så gängar jag om den utvändiga.
PM,a mig så får du adressen.
Hade själv borrat på 100-200 rpm och kylt med gängolja. Rostfritt stål är inte hårt som de flesta tycks tro, det är segt värre än f...n. Skarpa verktyg, långsam bearbetning, smörjning och kylning är hemligheten för att lyckas. Problemet var också att du bara skulle upp från Ø8mm till Ø10mm, då blir det extra stor belastning på borret.
Du kan ju alltid skicka den till mig så gängar jag om den utvändiga.
PM,a mig så får du adressen.
- MickeEklund
- Torrhumlare

- Kontakt:
jag är väldigt tacksam för din assistans (oxygen-adaptern passade kanon, även om jag inte testat själva funktionen än)! Det vore ju bara lite kul att klara av detta själv! 200 rpm är minsta jag kan köra... jag ska prova lite till, annars återkommer jag till dig om hjälp
(Jag köpte några extra så jag kan testa lite!)
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Håller med dig fullt ut!
Ett återkommande problem för mig är just att "det ska väl inte vara så svårt" Och det brukar det inte vara heller, förutom att det tar mycket tid i anspråk innan det blir enkelt.
Få tag på ett nytt borr, det gamla är nog allt annat än bra, kör långsamt, mata försiktigt och kyl med gängolja så blir det hur bra som helst.
Lycka till.
Ett återkommande problem för mig är just att "det ska väl inte vara så svårt" Och det brukar det inte vara heller, förutom att det tar mycket tid i anspråk innan det blir enkelt.
Få tag på ett nytt borr, det gamla är nog allt annat än bra, kör långsamt, mata försiktigt och kyl med gängolja så blir det hur bra som helst.
Lycka till.