Ett försök till bösfälla.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Ett försök till bösfälla.

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Eller ska man kanske kalla den en dravfälla?
Har funderat ett tag på hur jag ska slippa oroa whirlpoolkonen när jag tappar av vörten från grytan när det är färdigtkokt.
Version 2 är testad och nu känns det som jag är på rätt väg.
Bild

Efter Whirlpoolen hade stannat släppte jag i ringen med hålplåten på motsatt sida som kranen sitter i grytan, lite grums blev det i början, men det är inget ovanligt. Sen kunde jag öka flödet till nivåer jag inte kunnat innan utan att få med halva konen.

Version 1 var en valsad plåtremsa med 3 centeringstöd som inte fungerade så bra, den var för låg, men efter komplettering med hålplåten och att höja hela ringen till 60mm fungerade den rätt bra. Att ha den 80mm eller högre är nog bara bra. Kanske en ring som är högre vid utloppet och lägre på motsatta sida.

Jo man kan svetsa en kåpa vid utloppet i grytan men kan jag slippa det är jag nöjd.
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Ett försök till bösfälla.

Inlägg av oscni »

Riktigt fint bygge, som alltid! Själv har jag klurat lite på om jag ska sätta in en roterande arm i kranen på mitt bryggverk (rotating racking arm, http://forum.craftbrewing.org.uk/viewto ... f=9&t=1075), som används i många koniska jäskärl, Blichmann m.fl. Så att man kan suga ut ölet ovanför böset och varefter rikta armen nedåt. Någon som provat?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Kan jag undvika rörliga komponenter är jag glad, en kran kärvar eller läcker inte om den inte finns :wink:
Användarens profilbild
rosen1991
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rosen1991 »

Snyggt! Jag letar också efter något liknande, jag har kollat på denna( http://www.ebay.com/itm/12mm-Aquarium-T ... 6747&rt=nc ) eller eventuellt en Större tekula för att åtminstone få bort humlesumpen.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Nice! Jag har nästan helt gett upp på att försöka lämna det i grytan. En idé som jag skulle vilja prova är att när koket är klart sänka ner en "false bottom" och whirlpool-ja på den i typ 20 minuter. Kran och element skulle då vara under den nya botten och inte störa konen så mycket.
Skriv svar