Camurri nedräkning av mäsksteg funkar inte

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
MickeEklund
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Camurri nedräkning av mäsksteg funkar inte

Inlägg av MickeEklund »

Hej!

Är det någon mer Camurri-ägare som upplever att nedräkningen av mäsksteg inte startar förrän efter typ 10 minuter fast temperaturen bevisligen är uppnådd? Jag sitter nu och funderar på om det kan vara en bugg i mjukvaran utifrån att jag ställer ett första steg på 1 minut 3 grader högre för att kompensera för nedkylningen från inmäskningen (lite onödigt kanske men det funkar). Alltså att man inte bör gå från högre temp till lägre för då ballar mjukvaran ur...
Camurri_temp
Camurri_temp
2015-01-23 10_04_36-Crouzet Logic Software M3.png (66.66 KiB) Visad 3171 gånger
Någon mer med erfarenheter av detta?

//Micke
frede
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Camurri nedräkning av mäsksteg funkar inte

Inlägg av frede »

Den är programmerad att värma 0.3 grader över börvärdet för att få en viss hysteres.
När temperaturen närmar sig börvärdet värmer den bara i 10 sekunders intervaller för att "bromsa in" uppvärmingen, detta för att minska den övervärmingen som blir av kvarvarande värme i värmeelement och vätskan under maltkorgen. Detta innebär alltså att det tar längre tid att nå de sista graderna eller tiondelarna innan temperaturen når börvärdet.
I ditt fall och med den mängd vatten du använde verkade detta då tagit 10 minuter att värma från 69.0 grader till 69.3 grader.

Jag hoppas detta förklarar ditt bekymmer
Skriv svar