Problem med torrhumlade öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: Problem med torrhumlade öl

Inlägg av assistredo »

Humlen då?
Björn Petersson
Adam PI
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Adam PI »

Reagerade lite på att du sa att du använder syrafasta bultar som tyngder. Hur har du gjort rent dem? Pbw? Där om nånstans har du ju oljor och kemikalier som du absolut inte vill ha i ölet.
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av J Andersson »

Efter användning har jag rengjort bultarna med vanligt handdiskmedel (sköljt noga efter). Därefter har de som sagt fått ett starsan bad före användning. Jag tycker detta borde räcka som rengöring, men ska som sagt testa att koka dem först vid nästa bryggning.

Efter att ha gått tillbaks i bryggloggarna har jag dock noterat att de öl som fått denna bismak även är de bryggningar där vi ökat satsstorleken från 19l till 25l. Jag är nog därför mer inne på att problemet beror på antingen alltför kraftig underpitch eller på att PH under slutet av lakningen blir för högt med den större mängden lakvatten. Jag har rätt basiskt vatten, PH 8.2 enligt vattenrapporten och har litat blint på mängden mjölksyra som Brewer's friend sagt att jag ska tillsätta till lakvattnet. Jag börjar dock misstänka att den räknar galet, då den tycker det behövs mindre mjölksyra till lakvattnet än till mäsken trots att det är samma vattenmängd.

Så åtgärderna inför nästa bryggning blir att:

-Se till att pitcha rätt mängd jäst.

-Mäta och justera PH på lakvattnet.

-Koka humlepåsar och vikter innan torrhumlingen.

Förhoppningsvis löser någon av dessa åtgärder problemet.
Skriv svar