Problem med torrhumlade öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Problem med torrhumlade öl

Inlägg av J Andersson »

Hej,

Jag har i de senaste batcherna av välhumlade amerikanska öl stött på problem. Ölen smakar bra då jag tar ett SG-prov när jäsningen avtagit. Jag torrhumlar då och efter torrhumlingen får ölen en riktigt otrevlig bismak som jag bäst kan beskriva som medicinsk, lätt pepprig. Lite som att suga på en Alvedon typ. Vad jag läst mig till beror detta troligen på fenoler som produceras av någon oönskad vildjäst som tar sig ner i jäshinken.

Eftersom ölen smakar bra fram till torrhumlingen så misstänker jag att det är vid det momentet som något går fel.

Jag torrhumlar med kottar i humlepåse som jag tynger ner med rostfria och syrafasta bultar. Humlepåsarna och vikterna desinficerar jag genom att låta dem bada i starsan.

Kan det vara så att detta starsan bad inte är tillräckligt för humlepåsarna utan att jag även måste koka dem innan?
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Problem med torrhumlade öl

Inlägg av Judgecc »

Jag hade absolut kokat påsarna..
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag hade bara badat i StarSan.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Bee skrev:Jag hade bara badat i StarSan.
Även om du gjort det och fått felsmaker som du tror beror på påsarna? Dumt.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Jag hade humlat med pellets utan påse.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Men om vi förutsätter att allt är bra fram till att du börjar torrhumla..
Jag hade som sagt testat att koka istället för starsan med tanke på att det KAN vara orsaken. Jag hade även funderat på min omgivning när locket är öppet, vart står jäshinken just då? Är det i en kyl det är dags att skrubba ordning tex..
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Finns det absolut ingen beläggning på bultarna? Har du kokat av dem?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Judgecc skrev:Även om du gjort det och fått felsmaker som du tror beror på påsarna? Dumt.
Dumt? Det är du som pekar finger.

Det är så mycket jag hade analyserat.
Jag hade inte gått på påsarna som första orsak, jag litar på StarSan som desinficeringsmedel. Om det är det enda jag skulle kunna tänka mig som infektionskälla hade jag gjort det, men inte annars.

Som test kan man ju mäta FG och se om det avviker mycket efter torrhumling eller ta sin desinficerad humlepåse i lite startervört för att se om man lyckas jäsa den.
Eller varför inte ta ur en liter av vörten innan torrhumlingen och jäsa den separat i en pet-flaska under torrhumlingen för att smaka på den samtidigt med det färdiga ölet. Det kan ju vara så att infektionen redan finns i jäskärlet men inte visat sig förrän efter jästen är klar.

Är det en ny humlepåse varje gång eller återanvänder man påsen, om man återanvänder den kör man den i tvättmaskinen eller bara handdisk och tork.
Var förvaras påsarna mellan användningarna?

Osv...
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Bee skrev:Dumt? Det är du som pekar finger.
För att jag tycker koka grejerna är en säkrare metod än starsan? Sluta. Jag litar på min starsan blandning jag med. Dock tills jag får problem med nåt som kan bero på dålig hygien.
Naturligtvis finns det flera saker som kan vara fel. Och det var bra tips.
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av J Andersson »

Starsan används ju för övrig utrustning som en sista rengöring efter att grovrengöring skett med PBW. Humlepåsarna har jag däremot bara tagit ur förpackningen och badat i starsan och det var därför jag började fundera kring om det inte räcker fullt ut. Hade dessutom för mig att jag läst någonstans att starsan inte dödar bakterier och jäst utan bara hämmar tillväxten av dem.

Processen i övrigt är likadan som för icke torrhumlade öl som inte haft denna felsmak, så det känns som att det är torrhumlingen man borde börja felsöka vid.

Att ta ut en del av ölen före torrhumling och lägga på flaska var ju annars ett bra tips för att isolera felkällan, så får ta och testa det nästa gång samt koka både humlepåsar och vikter.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag tycker att trådskaparen ska lyssna på Bee och separera lite vört innan torrhumlingen för att se om det verkligen är det momentet som är problemet.

Det är kan vara svårt att felsöka, men jag tror man ska vara försiktig att hoppa på förhastade slutsatser innan man har riktiga belägg för dem. Jag gör det själv då och då, och ibland upptäcker jag långt senare att jag haft helt fel.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Grindcrusher skrev:Jag tycker att trådskaparen ska lyssna på Bee och separera lite vört innan torrhumlingen för att se om det verkligen är det momentet som är problemet.

Det är kan vara svårt att felsöka, men jag tror man ska vara försiktig att hoppa på förhastade slutsatser innan man har riktiga belägg för dem. Jag gör det själv då och då, och ibland upptäcker jag långt senare att jag haft helt fel.
Medhålles, och framförallt tycker jag inte att det ens är fastslaget att det handlar om en infektion. Det är alltid svårt att göra en sådan diagnos enbart på en beskrivning av upplevda smaker då dessa kan beskrivas på helt olika sätt av olika personer. Finns det fler symptom på infektion av vildjäst såsom överdriven kolsyra i flaskorna?

Jag tycker ett bra första steg är att låta någon erfaren hembryggare prova ölen om du har möjlighet. Är du medlem i SHBF kan du skicka in ölet för bedömning av utbildade domare, kostar gratis.

Edit: Med "du" avses alltså trådstartaren.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Jag kör utan påse, men när jag kör över i flaskningshinken åker allt genom en filterpåse, vilket tar hand om ev. skräp.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Brewsnail skrev:Jag kör utan påse, men när jag kör över i flaskningshinken åker allt genom en filterpåse, vilket tar hand om ev. skräp.
Fäster du filterpåsen på slangens mynning, alltså i buteljeringshinken? Jag har trätt min finmaskiga BIABpåse över häverten men jag börjar få spel på metoden. Men jag är så rädd för att oxidera möget.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Jag brukade ha en minipåse över hävertens mynning när jag flyttade till buteljeringshinken. Men jag upptäckte att om det samlad skäp/jäst på påsen så blir det trögare för häverten och tillslut tar den in luft genom packningen i röret, vilket nog oxiderar ölen. Så nu kör jag hårdare kallkrasch och håller häverten en bit ovanför och kanske offrar nån halvliter öl men det är det värt. Samt att jag kör fat och då gör det inget om det kommer med lite det skickar man bara ut vid första ölen.
Skriv svar