Koppla bort termostat på nyare kylskåp?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Koppla bort termostat på nyare kylskåp?

Inlägg av Falkens »

Har skaffat mig ett lite större kylskåp och som även då var lite mer... framtid. Någon som har koll på hur man kopplar bort termostaten (eller kopplar förbi) på ett sådant här så man får ner tempen och då gärna 0 eller -1. Det bästa är om man kan få den att gå hela tiden då jag har för avsikt att köra det med en STC-1000 om någon undrar hur jag tänkt styra det

Husqvarna modell QR2239W (92771736000)

Bruks finns här om man behöver titta
// Jonas
aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Koppla bort termostat på nyare kylskåp?

Inlägg av aekstrom »

Jag kopplade in strömmen rakt på kompressorn. Fungerade bra.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag med, fast man bör väl behålla kondensatorn parallellt med ingången.
Om det nu finns sådana på nyare kylar? :idea:
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Justera termostaten annars, enklare
http://www.lindhcraftbeer.com/2013/12/klara-ol/
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Patrik-b skrev:Justera termostaten annars, enklare
http://www.lindhcraftbeer.com/2013/12/klara-ol/
Det känns som att skruva på justerskruven bara är ren tur om man lyckas hitta en bra temperatur. Jag har försökt detta på två kylskåp och det är svårt att få ett bra mellanläge, ialla fall på mina kylar. Antingen var det typ +5 som kallast eller -10 och då hade jag knappt skruvat på skruven alls. STC-1000 har vart den perfekta lösningen i mina kylar.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Jag menar skruva den i botten för max kyla och sen använd stc 1000. Jag har två kylskåp igång (Electrolux) och får ner dem nära nollan även utan skruva på termostatjusteringen (har inte hittat skruven). Men vill man pilla med elen så kan man det, men behövs det inte så är det skönt tycker jag.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Patrik-b skrev:Jag menar skruva den i botten för max kyla och sen använd stc 1000. Jag har två kylskåp igång (Electrolux) och får ner dem nära nollan även utan skruva på termostatjusteringen (har inte hittat skruven). Men vill man pilla med elen så kan man det, men behövs det inte så är det skönt tycker jag.
Ja det är ju en bra lösning. Jag har för mig att jag bara drog ihop "tändtråden" med en torix. Men drar man skruven i botten så slipper man ju pilla med elen. Jag är dock tveksam om det finns en sån skruv på falkens kylskåp, då det är en elektrisk termostat.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Så kan det vara absolut.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Då allt styrs via denna så blir det svårt att skruva på skruven. Det var därför jag bifogade om någon kanske gjort detta på ett nyare kylskåp
el.JPG
Justera termostaten annars, enklare
Se text/bild ovan!
Jag kopplade in strömmen rakt på kompressorn. Fungerade bra.
Ja, det skulle vara ett alternativ (tror jag)
Om det nu finns sådana på nyare kylar?
Säger mig nada om jag ska vara ärlig :?
Det känns som att skruva på justerskruven bara är ren tur om man lyckas hitta en bra temperatur. Jag har försökt detta på två kylskåp och det är svårt att få ett bra mellanläge, ialla fall på mina kylar. Antingen var det typ +5 som kallast eller -10 och då hade jag knappt skruvat på skruven alls. STC-1000 har vart den perfekta lösningen i mina kylar.
Jag har en på den mindre och äldre kylen jag har nu men denna är lite nyare och mer elektronisk... Jag vill att den ska gå ner till 0 i alla fall. Sen är det väl lite så att man inte vill ha någon styrning i mellan utan man vill kunna ställa in så att den kyler hela tiden oavsett... sen så styr man allt med STC-1000
// Jonas
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Jag vet att vissa klagar på att det blir mer kondens om man kopplar förbi termostaten. Att det fryser på kylens insida och inte rinner ut som det ska. Jag vet inte om detta är ett problem i praktiken. Men för din del är det väl bara hitta strömkablarna och koppla förbi termostaten.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Enl. Electrolux Service så går det inte att koppla ur denna utan man får trycka på "Active Cool" varje dag. Den knappen kopplar förbi termostaten och tyvärr är ju termostaten elektronisk så man kan inte lura den att vara på hela tiden enl. Electrolux Service. Jag fick dock ett PM av en bryggare som gjort detta nyligen så vi får se vad det är för lösning och jag hoppas den funkar på min kyl. Jag kommer försöka skriva ner något efter jag gör den.
// Jonas
Användarens profilbild
TripleJr
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av TripleJr »

Falkens skrev:Enl. Electrolux Service så går det inte att koppla ur denna utan man får trycka på "Active Cool" varje dag.
Tejpa in knappen? :roll:
Har en liknande termostat i min jäskyl, som också går mellan 1 och 9. Skulle gärna koppla förbi den jag med, men jag har heller ingen aning hur.
Vill inte börja pilla utan att ha koll.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Falkens skrev:Enl. Electrolux Service så går det inte att koppla ur denna utan man får trycka på "Active Cool" varje dag. Den knappen kopplar förbi termostaten och tyvärr är ju termostaten elektronisk så man kan inte lura den att vara på hela tiden enl. Electrolux Service. Jag fick dock ett PM av en bryggare som gjort detta nyligen så vi får se vad det är för lösning och jag hoppas den funkar på min kyl. Jag kommer försöka skriva ner något efter jag gör den.
Verkar märkligt också. Jag skulle tro att de enda kablarna som kompressorn matas med är fas, nolla och jord. Koppla dessa direkt på ett skrvuttag och mata strömmen via en STC. Eftersom kompressorn med största säkerhet bara är av eller på, ingen scrollfunktion eller liknande.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

niklas_n skrev:Verkar märkligt också. Jag skulle tro att de enda kablarna som kompressorn matas med är fas, nolla och jord. Koppla dessa direkt på ett skrvuttag och mata strömmen via en STC. Eftersom kompressorn med största säkerhet bara är av eller på, ingen scrollfunktion eller liknande.
Jo, det är den enklaste varianten och jag tänker inte göra det värre för mig än det. Som sagt, jag har noll koll på kylskåp och hur de fungerar... kan man koppla direkt på kompressorn så är det ju tacksamt. Jag vill ju att kylskåpet ska fortsätta att vara ett kylskåp i övrig funktion (allt va det innebär) så att säga. Jag ska försöka ringa han som hade gjort detta innan så fort jag har tillfälle och se vad han hade för lösning.

Ska bara få till det så jag fattar också :-D
// Jonas
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Om det nu finns sådana på nyare kylar?
mig nada om jag ska vara ärlig :?

Eftersom en kompressor behöver mycket startström så sitter det en kondensator där. Dom brukar ha svårt att gå igång utan den.
Men som sagt, den är kanske inbyggd i nyare kylar men jag tror inte det.
Skriv svar