Svenska 33-cl flaskor skänkes

Här har vi Skåne

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Inlägg: 1038
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Svenska 33-cl flaskor skänkes

Inlägg av martinb »

Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 191
Blev medlem: tisdag 2014-05-20 10:07
Ort: Stockholm,Lidingö
Kontakt:

Re: Svenska 33-cl flaskor skänkes

Inlägg av Smancho »

hej! Synd att ni är i helsingborg bara.

Men tänkte kolla specifikt vilka som är tävlingsgodkända 33cl-flaskor. jag kör i princip endast med longneck 33cl.
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... 3-cl-30-st

Är dessa godkända eller gäller det att köpa lite lätt-öls flaskor från matbutiken ?
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Inlägg: 1038
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Svenska 33-cl flaskor skänkes

Inlägg av martinb »

Hej!
Longnecks är ej godkända utan bara vanliga 33-or. Detta mycket pga hanteringen av 2500+ flaskor som skall sorteras och staplas i backar.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Svenska 33-cl flaskor skänkes

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Smancho skrev:hej! Synd att ni är i helsingborg bara.

Men tänkte kolla specifikt vilka som är tävlingsgodkända 33cl-flaskor. jag kör i princip endast med longneck 33cl.
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... 3-cl-30-st

Är dessa godkända eller gäller det att köpa lite lätt-öls flaskor från matbutiken ?

Det är bara "svenska returglas 33 cl" som är OK, alltså lättölsflaskor, julmustflaskor, Loka-flaskor etc.

Läs här:
http://shbf.se/evenemang/sm-i-hembryggdoel/sm-regler

10. Alla brygder måste lämnas in i fem stycken 33 cl svenska returflaskor. Flaskorna skall vara väl rengjorda och inte ha några igenkänningstecken som på något sätt kan identifiera bryggaren. Kapsylerna ska vara enfärgade. Undantag angående flaskstorlek: brygder bryggda och buteljerade i annat land än Sverige får lämnas in i fem stycken flaskor av annat format.
Skriv svar