Ölkompaniets maltkvarn
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Ölkompaniets maltkvarn
Ja riktigt jävla jobbigt med påfylld malt som åker okrossat ner i spannen under. Gaah. Jag har bara lyckats bra med att veva själv. Skruvdragare funkar dåligt då det är åt fel håll min maler. Får bli med borrmaskin i såna fall.. Eller så är jag förvirrad. Men varje gång jag kör back på dragaren så släpper den ju.. Jaja det är bara att bita ihop och lösa problemet..
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Montera på en stabil plattform. Jag har motsvarande från Kina och den fungerar utmärkt med en skruvdragare. Maler direkt ner i en gammal jäshink. Brukar mala två gånger då jag kör BIAB.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Skruvdragare är nog bättre än borrmaskin. Skruvdragare är starkare vid låga varv och du vill heller inte mala i turbofart. Ett sätt att få malningen att gå enklare är att mala två gånger. Jag har gjort det vid ett par tillfällen. Malt relativt grovt först för att mala finare andra varvet.Judgecc skrev:Ja riktigt jävla jobbigt med påfylld malt som åker okrossat ner i spannen under. Gaah. Jag har bara lyckats bra med att veva själv. Skruvdragare funkar dåligt då det är åt fel håll min maler. Får bli med borrmaskin i såna fall.. Eller så är jag förvirrad. Men varje gång jag kör back på dragaren så släpper den ju.. Jaja det är bara att bita ihop och lösa problemet..
Tror du kan dubbelmala 5 kilo på runt kvarten med skruvdragare.
Just nu sitter kvarnen på två väggskenor som gör att jag kan ställa kvarnen över hinken.
Retsticka men ingen taskvört
Ja jag får sätta fast den ordentligt så man slipper hålla i sidorna, då släpper dom fan så lätt. Sen får jag helt enkelt testa med maskinen igen. Jag har handvevat o krossat en gång för två batcher 1mm och 1,2mm bägge funkade bra för biab. Blir en del mjöl men effektivitet på 75 är någonstans jag siktar eller lite mer..
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Om du håller i sidorna förstår jag om de släpper. Det blir ganska bra vridmoment när kornen skall krossas. Jag tog som sagt två överblivna väggskenor tillhörande ett väggfäste av plattTV.. drog fast en skena på varje sida genom det förgängade hålen under kvarnen. Då ställer man enkelt kvarnen över en hink och man kan hålla i skenorna vid behov så stannar sidorna/tratten kvar.Judgecc skrev:Ja jag får sätta fast den ordentligt så man slipper hålla i sidorna, då släpper dom fan så lätt. Sen får jag helt enkelt testa med maskinen igen. Jag har handvevat o krossat en gång för två batcher 1mm och 1,2mm bägge funkade bra för biab. Blir en del mjöl men effektivitet på 75 är någonstans jag siktar eller lite mer..
Retsticka men ingen taskvört
Ja fast jag har ju placerat den uppe på en hink med ett lock med hål. Släpper lätt om man lyfter den med. Riktigt dåligt gjord måste jag ändå säga. Men självklart är tanken att montera den på en mdf skiva lr liknande för att kunna hålla den still via skivan.. Det löser sig. Tack för input..
Nu åker skiten ut..
Har monterat den på skiva, fine, sidorna håller sig kvar.. Oftast.. Men den funkar inte att köra med skruvdragare. Anledningen är att det hållet på kvarnen släpper bara igenom hel malt, vevar jag åt andra hållet funkar det bra.. Tills den hakar upp sig och inte maler utan bara trampar luft!! Inställningen för krossstorlek blir aldrig bra heller. Använder skjutmått men när skruvarna dras åt rör sig valsarna ifrån varandra.. Nä fy.
Nån som vill köpa maltkvarn.? [emoji23]
Har monterat den på skiva, fine, sidorna håller sig kvar.. Oftast.. Men den funkar inte att köra med skruvdragare. Anledningen är att det hållet på kvarnen släpper bara igenom hel malt, vevar jag åt andra hållet funkar det bra.. Tills den hakar upp sig och inte maler utan bara trampar luft!! Inställningen för krossstorlek blir aldrig bra heller. Använder skjutmått men när skruvarna dras åt rör sig valsarna ifrån varandra.. Nä fy.
Nån som vill köpa maltkvarn.? [emoji23]
Judgecc, kontakta oss på kundtjänstmailen så fixar vi reklamation på den om du vill. Alternativt håller du ut lite till så får du en ny från en ny från en förbättrad batch vi får in snart.
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
Trevligt att höra.. Så ni har haft fler folk som inte varit nöjda med den? Det är inte jag som är helt fel på det menar jag? Har försökt på alla sätt o vis. Jag kan absolut tänka mig att vänta.. Ungefärlig tid?wessman skrev:Judgecc, kontakta oss på kundtjänstmailen så fixar vi reklamation på den om du vill. Alternativt håller du ut lite till så får du en ny från en ny från en förbättrad batch vi får in snart.
/Martin
Vi har haft en till reklamation förutom din, så inte så farligt men jag ser ju att du har problem med den och jag har noterat att dom kan rulla lite snett på den jag har, och det har vi sagt till leverantören som sagt att det ska fixas till batchen som kommer nu. I slutet av februari har vi fått som beräknad leverans, då får du en ny. Behåll den gamla, kan ju funka som reservkvarn eller nåtJudgecc skrev: Trevligt att höra.. Så ni har haft fler folk som inte varit nöjda med den? Det är inte jag som är helt fel på det menar jag? Har försökt på alla sätt o vis. Jag kan absolut tänka mig att vänta.. Ungefärlig tid?
/Martin
Okej. Hehe ja det kan man väl säga att jag haft. Men det låter bra. Kan passa på att beställa lite annat när ni fått in den så löser vi det smidigt. Tack för bra support.
Hallå!
Efter att ha köpt denna kross från Ölkompaniet och nu kört den några gånger så är jag nog böjd att hålla med dig Judgecc, jag är inte heller helt nöjd.
Problemet med att trattsidorna ramlar isär har jag löst på ett klassiskt enkelt sätt. Det blev en rejäl silvertejp utvändigt i var och en utav hörnorna vilket löste problemet på ett för mig tillräckligt tillfredsställande sätt.
Att ställa in kvarnen är lite kinkigt och besvärligt. Jag har också märkt det Judgecc skriver om att spalten krymper då man drar åt stoppskruvarna, detta kan man förvisso kompensera för genom att mäta in lite större spalt än vad man i slutändan önskar sig. Värre är att slavvalsen dels i grunden går lite kärvt samt att den är så otroligt känslig för snedställning. Ställer man den det minsta snett resulterar det obönhörligen i ideliga stop i krossningen på grund av kärvande slavvals som låser sig. Jag har försökt smörja den utan större framgång, kunde den bara rulla lite lättare så skulle inte detta problem behöva uppstå så ofta.
Slutligen så skakar stoppskruvarna loss ibland vilket innebär MAX spalt på den sidan av kvarnen mitt under krossningen vilket inte är roligt att råka ut för. Det gör så att dåligt krossade eller rent av hela korn ramlar igenom och blandar sig med det redan krossade. Stoppskruvarna känns påfallande klena och opålitliga, har funderat på om man kanske kan borra och gänga upp hål till lite rejälare stoppskruvar.
Sammanfattningsvis så var min tidigare Coronakvarn pålitligare då den alltid levererade. Med denna har det varit påfallande mycket meckande och avbrott i krossningen på grund av stopp i slavvalsen. Att dubbelkrossa med olika inställningar (Grovkross+Finkross) är inte att tänka på då inställningsförfarandet är så känsligt. Hittar man väl en inställning där framförallt valsen inte kärvar och spaltavståndet känns någorlunda i rätt härad så håller man sig gärna där så länge det funkar hyffsat.
På den positiva sidan mot Coronan vill jag nämna att mitt utbyte ökat med ungefär 5-10% sedan jag införskaffade denna maltkvarn, så när man väl lyckas krångla igenom malten gör den nog ändå ett gott jobb.
Ny förbättrad modell låter intressant.
MVH
Johan
Efter att ha köpt denna kross från Ölkompaniet och nu kört den några gånger så är jag nog böjd att hålla med dig Judgecc, jag är inte heller helt nöjd.
Problemet med att trattsidorna ramlar isär har jag löst på ett klassiskt enkelt sätt. Det blev en rejäl silvertejp utvändigt i var och en utav hörnorna vilket löste problemet på ett för mig tillräckligt tillfredsställande sätt.
Att ställa in kvarnen är lite kinkigt och besvärligt. Jag har också märkt det Judgecc skriver om att spalten krymper då man drar åt stoppskruvarna, detta kan man förvisso kompensera för genom att mäta in lite större spalt än vad man i slutändan önskar sig. Värre är att slavvalsen dels i grunden går lite kärvt samt att den är så otroligt känslig för snedställning. Ställer man den det minsta snett resulterar det obönhörligen i ideliga stop i krossningen på grund av kärvande slavvals som låser sig. Jag har försökt smörja den utan större framgång, kunde den bara rulla lite lättare så skulle inte detta problem behöva uppstå så ofta.
Slutligen så skakar stoppskruvarna loss ibland vilket innebär MAX spalt på den sidan av kvarnen mitt under krossningen vilket inte är roligt att råka ut för. Det gör så att dåligt krossade eller rent av hela korn ramlar igenom och blandar sig med det redan krossade. Stoppskruvarna känns påfallande klena och opålitliga, har funderat på om man kanske kan borra och gänga upp hål till lite rejälare stoppskruvar.
Sammanfattningsvis så var min tidigare Coronakvarn pålitligare då den alltid levererade. Med denna har det varit påfallande mycket meckande och avbrott i krossningen på grund av stopp i slavvalsen. Att dubbelkrossa med olika inställningar (Grovkross+Finkross) är inte att tänka på då inställningsförfarandet är så känsligt. Hittar man väl en inställning där framförallt valsen inte kärvar och spaltavståndet känns någorlunda i rätt härad så håller man sig gärna där så länge det funkar hyffsat.
På den positiva sidan mot Coronan vill jag nämna att mitt utbyte ökat med ungefär 5-10% sedan jag införskaffade denna maltkvarn, så när man väl lyckas krångla igenom malten gör den nog ändå ett gott jobb.
Ny förbättrad modell låter intressant.
MVH
Johan
Tack för din feedback Johan. Du får givetvis också en ny från nästa batch helt gratis om du tar kontakt med kundtjänst. Om någon annan här känner att de har samma problem så är det bara att maila oss så löser vi det.
Hej!
Kan meddela att vi fått in den nya batchen, och den ser väldigt lovande ut.
Valsarna går rakt och fint, tratten sitter stabilt, det finns markeringar för inställningarna av valsarna och det följer även med en skuren träplatta.
Vi kommer nu att skicka ut nya kvarnar till de som vart missnöjda, så om du har köpt en kvarn av oss och inte är nöjd med den hör av dig till oss med ordernummer så fixar vi det!
Länk till den nya maltkvarnen
Kan passa på att meddela att vi kommer lägga in rejäla grytor, kylspiraler, plattvärmeväxlare, "igloo-mäskkärl", bazooka screens m.m. till riktigt bra priser i denna och nästa vecka, så håll utkik! =)
Kan meddela att vi fått in den nya batchen, och den ser väldigt lovande ut.
Valsarna går rakt och fint, tratten sitter stabilt, det finns markeringar för inställningarna av valsarna och det följer även med en skuren träplatta.
Vi kommer nu att skicka ut nya kvarnar till de som vart missnöjda, så om du har köpt en kvarn av oss och inte är nöjd med den hör av dig till oss med ordernummer så fixar vi det!
Länk till den nya maltkvarnen
Kan passa på att meddela att vi kommer lägga in rejäla grytor, kylspiraler, plattvärmeväxlare, "igloo-mäskkärl", bazooka screens m.m. till riktigt bra priser i denna och nästa vecka, så håll utkik! =)
Hallå!
I Fredags fick jag så en ny maltkvarn från Ölkompaniet levererad med DHL. Efter att ha packat upp och undersökt prylarna kunde jag direkt se följande förbättringar jämfört med den kvarn jag först fick levererad:
- Sidorna sätts ihop med skruvar vilket gör så de sitter säkert på plats.
- Justerskruvarna känns betydligt rejälare och mera förtroendeingivande.
- Det följde med en monteringsskiva avpassad att lägga på en jäshink (vilket jag förvisso inte använder, men ändock i ursprungsleveransen ingick inget sådant)
- Slavvalsen löper lätt och verkar inte vara lika kinkig för minimal snedställning.
- Testade att ställa spalten till 1,1mm och inställningsförfarandet kändes som en fröjd jämfört med ursprungsvarianten.
- Valsarna har lite grövre räfflor, osäker hur det påverkar men det var en detalj jag noterade.
Igårkväll var det så dax för bryggning av en California Common inför sommaren. Krossade 6,3kg malt utan ett enda stopp i slavvalsen. Krossningen gick myckat smidigt och resultatet såg myckaet lovande ut. Att resultatet blev bra bekräftas också av det utbyte jag uppnådde, räknade med 85% utbyte i lakningen vilket överträffades med ett par %.
Sammanfattningsvis mycket nöjd så långt med denna nya kvarn. En STOR eloge till Ölkompaniet för hanteringen av detta ärende. Nu blev jag sugen att göra fler inköp hos dem, deras nya serie bryggrytor verkar intressant och ser ut att erbjuda bra kvalitet/pris ratio. Får bli något att titta på inför kommande HERMS bygge.
MVH
//NJN
I Fredags fick jag så en ny maltkvarn från Ölkompaniet levererad med DHL. Efter att ha packat upp och undersökt prylarna kunde jag direkt se följande förbättringar jämfört med den kvarn jag först fick levererad:
- Sidorna sätts ihop med skruvar vilket gör så de sitter säkert på plats.
- Justerskruvarna känns betydligt rejälare och mera förtroendeingivande.
- Det följde med en monteringsskiva avpassad att lägga på en jäshink (vilket jag förvisso inte använder, men ändock i ursprungsleveransen ingick inget sådant)
- Slavvalsen löper lätt och verkar inte vara lika kinkig för minimal snedställning.
- Testade att ställa spalten till 1,1mm och inställningsförfarandet kändes som en fröjd jämfört med ursprungsvarianten.
- Valsarna har lite grövre räfflor, osäker hur det påverkar men det var en detalj jag noterade.
Igårkväll var det så dax för bryggning av en California Common inför sommaren. Krossade 6,3kg malt utan ett enda stopp i slavvalsen. Krossningen gick myckat smidigt och resultatet såg myckaet lovande ut. Att resultatet blev bra bekräftas också av det utbyte jag uppnådde, räknade med 85% utbyte i lakningen vilket överträffades med ett par %.
Sammanfattningsvis mycket nöjd så långt med denna nya kvarn. En STOR eloge till Ölkompaniet för hanteringen av detta ärende. Nu blev jag sugen att göra fler inköp hos dem, deras nya serie bryggrytor verkar intressant och ser ut att erbjuda bra kvalitet/pris ratio. Får bli något att titta på inför kommande HERMS bygge.
MVH
//NJN