Jag har nyss bryggt mitt första öl och skall tappa upp det på flaska. Jag är lite orolig att jag inte får med mig tillräckligt med jäst i flaskorna för att skapa kolsyra.
Eftersom det var första gången så var det sedvanligt krångel med tilltäppt filter vid mäskning etc.. Under kokning så försvann det mer vatten än beräknat och OG hamnade på 1063 istället för 1058 som det var tänkt. Dock så har det jäst ut till 1015 nu.
Jäsningen var igång efter 10-12 timmar då det bluppade i jäsningsröret 5-6ggr/min. Efter en vecka bluppade det 1gång varannan minut och nu bildas ingen kolsyra alls (10dagar).
Skummet som bildades på ytan försvann inte utan blev istället en kaka på ytan. Igår tog jag bort den med en steriliserad hålslev och idag när jag tittar så har det inte bildats något tryck i jäsröret alls de senaste 24h.
Jästen är Safale-us05 och jäshinken står i 20C.
Ni kan se på bilderna hur det såg ut under jäsning.
Efter 3dagar

Efter 10dagar

Äcklet som jag slevade upp.

Jag passade på att smaka på ölen när jag kollade FG igår och det smakade förvånansvärt bra så jag kanske inte behöver vara orolig för kladdet som flöt i hinken.
Nu är ölet väldigt klart och nästa helt utan dimma och jag börja undra om all jäst har fallit till botten så att det inte kommer med något vid tappning.