Hur vet man om det finns jäst kvar vid tappning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
jrichter
Satsbryggare
Satsbryggare

Hur vet man om det finns jäst kvar vid tappning?

Inlägg av jrichter »

Hej

Jag har nyss bryggt mitt första öl och skall tappa upp det på flaska. Jag är lite orolig att jag inte får med mig tillräckligt med jäst i flaskorna för att skapa kolsyra.

Eftersom det var första gången så var det sedvanligt krångel med tilltäppt filter vid mäskning etc.. Under kokning så försvann det mer vatten än beräknat och OG hamnade på 1063 istället för 1058 som det var tänkt. Dock så har det jäst ut till 1015 nu.

Jäsningen var igång efter 10-12 timmar då det bluppade i jäsningsröret 5-6ggr/min. Efter en vecka bluppade det 1gång varannan minut och nu bildas ingen kolsyra alls (10dagar).

Skummet som bildades på ytan försvann inte utan blev istället en kaka på ytan. Igår tog jag bort den med en steriliserad hålslev och idag när jag tittar så har det inte bildats något tryck i jäsröret alls de senaste 24h.

Jästen är Safale-us05 och jäshinken står i 20C.

Ni kan se på bilderna hur det såg ut under jäsning.
Efter 3dagar
Bild

Efter 10dagar
Bild

Äcklet som jag slevade upp.
Bild

Jag passade på att smaka på ölen när jag kollade FG igår och det smakade förvånansvärt bra så jag kanske inte behöver vara orolig för kladdet som flöt i hinken.

Nu är ölet väldigt klart och nästa helt utan dimma och jag börja undra om all jäst har fallit till botten så att det inte kommer med något vid tappning.
Senast redigerad av jrichter den fredag 2015-01-16 13:37, redigerad totalt 1 gång.
pfant
Delmäskare
Delmäskare

Re: Hur vet man om det finns jäst kvar vid tappning?

Inlägg av pfant »

Det kommer att gå bra. Det finns tillräckligt med jäst löst i ölet.

Flaska på du och njut ditt goda hembrygda öl om en vecka eller två :)
jrichter
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jrichter »

Det låter bra, men hur vet man det? Jag väntade mig åtminstånde lite dimma.
Det skall nämnas att jag använde irish moss också. Jag tänkte att det i kombination med safale-us05 kanske gör att det flockas för mycket??

/J
pfant
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av pfant »

Jag "vet" det inte med säkerhet baserat på din beskrivning och bilder, men har själv aldrig haft något problem med kolsyran även i öl som har stått betydligt längre och flockat riktigt hårt. Så det är mer en prognos baserad på erfarenhet :wink:
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Har man inte filtrerat ölet så finns det jäst kvar för kolsyrejäsning, även om ölet ser klart och fint ut. Det vet man från hundratalet år av bryggerierfarenhet. Det är möjligt att man skulle kunna få problem med hård kallkraschning i kombination med gelatin. Irish Moss binder till proteiner och inte till jäst, och US-05 är inte särskilt högflockulerande.
jrichter
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jrichter »

Tack för svaret. Då har man lite lugn i själen igen. Jag skall tappa det i övermorgon. Då har det stått i 2 veckor. Det får räcka.
2-3veckor till på flaska så får vi se. Jag återkommer med resultat.
bbus60
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bbus60 »

Nu blir jag nyfiken. Jag har fått lära mig att prima med lite socker vid buteljering. Skulle det alltså inte behövas? Eller behövs det bara under särskilda omständigheter?
Freppan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Freppan »

Du behöver alltid tillsätta nytt socker i någon form vid flaskning.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jag tror jag som hårdast kraschat i -1,5grader i nästan två veckor, med gelatin. Om det var tur eller ej kan jag inte svara på, men kolsyra vart det.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

pfant skrev:Jag "vet" det inte med säkerhet baserat på din beskrivning och bilder, men har själv aldrig haft något problem med kolsyran även i öl som har stått betydligt längre och flockat riktigt hårt. Så det är mer en prognos baserad på erfarenhet :wink:
Hur länge är länge?

Orsaken till att jag frågar är att jag har en "mölska" (mjöd/ale-hybrid) som tappats om och stått i sekundär i en månad. Funderar kring om jag bör tillsätta jäst eller om jag kan förlita mig på att det ändå finns kvar...

....Och följdfrågan blir om jag skulle kunna ta lite jäst från kakan på den IPA som jag tänkte flaska i helgen?
Retsticka men ingen taskvört
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Radhusgrillen skrev:
....Och följdfrågan blir om jag skulle kunna ta lite jäst från kakan på den IPA som jag tänkte flaska i helgen?
Det kan funka bra såvida inte originaljästen har sämre utjäsningsgrad än ipa-jästen.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

ekstedt skrev:
Det kan funka bra såvida inte originaljästen har sämre utjäsningsgrad än ipa-jästen.
US-05 i Mölskan och IPAn jäste med 1056 men som jag har förstått det skall det vara samma jäststam så det borde väl inte vara några problem?
Retsticka men ingen taskvört
jrichter
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jrichter »

Uppföljning av tråden. Efter ett par veckor på flaska så hade det, precis som ni påpekade, bildats kolsyra. Ölen blev över förväntan smakmässigt. Personligen hade jag önskat ytterligare lite mer kolsyra men det är bara att justera till nästa försök.
Efter ca 4v på flaskor hade ölen klarnat helt och bottensatsen som bildats har fastnat i botten på flaskorna. Det går alltså att hälla upp allt utan att få med något grummel.
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

Hur mycket socker per liter använde du när du tappade upp?
jrichter
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jrichter »

Jag använde 50g vanligt socker till 8.6 liter. Motsvarar 2.3 CO2 vol. Ökar nog till 2.5 nästa gång.
Skriv svar