Misslyckad rehydrering av torrjäst
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Misslyckad rehydrering av torrjäst
Jag bryggde igår en Pale Ale och använde mig av Mangrove Jacks M44.
När jag rehydrerade jästen så glömde jag totalt bort att man ska rehydrera jästen i 30-35 C vatten, så jag rehydrerade jästen i vatten som hade rumstemperatur (20-21 C).
Dödade jag jästen?
Jäsningen har inte ännu kommit igång, men Magnus på bryggeributiken sa att denna jäst var ganska trögstartad så det behöver ju inte betyda något?
När jag rehydrerade jästen så glömde jag totalt bort att man ska rehydrera jästen i 30-35 C vatten, så jag rehydrerade jästen i vatten som hade rumstemperatur (20-21 C).
Dödade jag jästen?
Jäsningen har inte ännu kommit igång, men Magnus på bryggeributiken sa att denna jäst var ganska trögstartad så det behöver ju inte betyda något?
Re: Misslyckad rehydrering av torrjäst
Tror det kommer gå alldeles utmärkt.
Ja, det borde inte vara något problem. Jästen gillar ju att jäsa i den tempen så varför skulle inte det funka?
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

OK, tack. Vad är anledningen till att man rehydrerar i 30-35 egentligen? Eller är det för att jästen trivs allra bäst i just denna temp?
Jupp. Dock producerar den inte så särskilt tilltalande smaker i de temperaturerna. Om den får jäsa så.
Jonas Johnsson skrev:Vad är anledningen till att man rehydrerar i 30-35 egentligen? Eller är det för att jästen trivs allra bäst i just denna temp?
Vilken temperatur som gäller är olika för olika jästsorter och fabrikat (kan skilja vilka stabiliserings och rehydreringshjälpämnen som använts). Man skall alltid följa tillverkarens rekommendation. För den här produkten har de kommit fram till att just 30-35C är bäst, medan de för sin lagerjäst rekommenderar 20-25C. Andra tillverkare kan ha andra temperaturer. Det är sällan ett katastrofalt problem att rehydrera lite för kallt. Det blir ungefär samma (men ofta bättre) som att tillsätta jästen direkt till vörten utan att göra någonting (inte optimalt, men ger vanligen tillräckligt okej resultat tycker många). Så det kommer säkert bli okej i det här fallet.
/CalleT
Plus att andra saker så som lactobacilus gärna frodas i det området. 
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Den har i vilket fall fortfarande inte kickat igång 
- t_m_jansson
- Torrhumlare

Ett till ett och ett halvt dygn innan det börjar bubbla i röret är inge konstigt.
Så kolla i morgon bitti, om det inte bubblar kan det även bero på ett otätt lock på hinken.
/ Micke
Så kolla i morgon bitti, om det inte bubblar kan det även bero på ett otätt lock på hinken.
/ Micke
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

M44:an kom igång ca 40 timmar efter tillsättning, bubblar på fint nu. Så det kan ju vara skönt för er som testar att veta att denna jäst verkar vara en late bloomer 
Jonas Johnsson skrev:M44:an kom igång ca 40 timmar efter tillsättning, bubblar på fint nu. Så det kan ju vara skönt för er som testar att veta att denna jäst verkar vara en late bloomer
Fyll gärna på dina intryck i Samlingstråden för mangrove Jacks
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=12086