BIAB - Lågt OG

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: BIAB - Lågt OG

Inlägg av davgus »

MikaelMattsson skrev:
davgus skrev:Anledningen till ditt lägre (än önskat) OG är nog en felberäkning i effektiviteten. Högre OG = lägre effektivitet = mer malt.
Men va!? Vad pratar du om?
Högre OG är ju högre effektivitet och du får inte högre effektivitet för att du ökar mängden malt.
Effektivitet = OG * mängd vört / malt

Eller? Vad är det jag inte fattar?

I alla fall, mitt tips är, och har nämnts innan, höj temperaturen till 72°c på mäsken de sista 15 minutrarna. laka med vatten som är 72-75°c (Absolut inte mer än 76°c) och krama påsen ordentligt.
Kan också tipsa om att cirkulera vörten lite genom påsen när mäskningen är klar.
Alltså såhär. Om jag brygger ett öl med OG 1050 så brukar jag ha en brygghuseffektivitet på 80% men om jag gör ett öl med OG 1080 så ligger jag på ca 72%.

http://fearwolf.blogspot.se/2014/02/bry ... a.html?m=1

http://fearwolf.blogspot.se/2013/10/bry ... n.html?m=1
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

@Glenning, jag tror du är ute och cyklar lite. Vill du absolut utgå från en given volym vört med ett visst OG före kok måste du justera detta med mer malt med hänsyn till just din effektivitet eller komplettera med maltextrakt. Om du däremot kokar ner mera vört så bör du nå samma resultat särskilt med extra lakning av påsen. Jag ser absolut ingen vinning med att spä en mindre volym i efterhand. Ditt OG kommer bara bli lägre då. Det är ju mängden maltsocker i vörten som är intressant. Det ska inte vara några problem att nå 75% effektivitet med BIAB med extra lakning även vid starka öl.
jool
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av jool »

Saknas lite info om din setup, men känns lite snålt med malt för att nå 1078? Hur hög effektivitet har du haft på dina tidigare bryggningar? Använder du någon mjukvara för att beräkna OG? Skrev in dina siffror lite snabbt i http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ , där verkar det som att du behöver 90% effektivitet för att komma upp i ditt förväntade OG med den mängden malt.
Glenning
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Glenning »

Känns som du hittat ett fel till. Är min första BIAB har bara kört extraktbryggning innan.
Hittade ett recept på nätet som jag skalade om. Men han har väl kanske bryggt med någon annan metod och kanske haft bättre effektivitet.

Lägger jag in min data där så blir det som du säger att jag behövt 90%, jag hade typ 60% effektivitet ser det ut som.
Om jag lyckas nästan lika bra som "davgus" här ovan och får 70% säg, då behöver jag totalt 1,1kg malt till.

Hoppas att hinna med en bryggning till nästa helg och testa alla nya knep 8)
jool
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av jool »

Glenning skrev:Känns som du hittat ett fel till. Är min första BIAB har bara kört extraktbryggning innan.
Hittade ett recept på nätet som jag skalade om. Men han har väl kanske bryggt med någon annan metod och kanske haft bättre effektivitet.

Lägger jag in min data där så blir det som du säger att jag behövt 90%, jag hade typ 60% effektivitet ser det ut som.
Om jag lyckas nästan lika bra som "davgus" här ovan och får 70% säg, då behöver jag totalt 1,1kg malt till.

Hoppas att hinna med en bryggning till nästa helg och testa alla nya knep 8)
Okej! Ja då förstår man om det kan gå lite tokigt! Kolla igenom denna här:
https://www.youtube.com/watch?v=8-4L2lBe90k

Tycker han fångar det bästa och så jag bryggde mina första öl. Med din beskrvning så känns det som att du missar utmäskningen + att röra ordentligt i maltpåsen innan du lyfter ut den!

70% effektivitet känns rimligt, men det tar tid att hitta och lära känna sitt system, så om ett par bryggningar lär du veta mer exakt var du ligger.
Glenning
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Glenning »

Tänkte jag skulle återkoppla lite nu när jag bryggt igen.
Fick 1.072 denna gången efter alla tips och trix :D

Så nu är det väl bara att fortsätta och slipa på alla tekniker och öva.
Skriv svar