BIAB - Lågt OG

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Glenning
Delmäskare
Delmäskare

BIAB - Lågt OG

Inlägg av Glenning »

Gjorde min tredje bryggning häromdagen. Men lyckades inte helt så jag tänkte höra om någon kan ha en aning vad som kan gått snett.
Har sökt som en tok efter ett möjligt svar.

Bryggde en DIPA med BIAB (10L Batch)
Malt: 1,8kg Pilsnermalt och 1,1kg Münchnermalt

Förväntat OG var 1.078 men jag fick bara 1.052.

- Mäskade med 13,5L vatten i 65°C i 70min.
- Sen lyfte jag upp påsen och lät den droppa av.
- Sköljde sedan med 2L 65°C över påsen ner i grytan och tryckte ytters lite.
- Kokade i 60min
- Kylde sedan med kylspiral.
- Sen när jag tappade i jäshinken så hade jag 10L

Tycker därför att jag kan ju inte varit så fel ute med vattenmängden.
- Skulle jag höjt tempen med påsen kvar?
- Skulle jag tryckt/pressat på påsen?
- Kan jag ens nå den OG med BIAB utan att minska vattenmängden mer eller öka maltmängden (förstår att jag kan få bättre än jag fick men ändå)?

Tacksam för alla tips! :D
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: BIAB - Lågt OG

Inlägg av Judgecc »

Jag kör Biab och träffar nästan alltid rätt.. Mäskar oftast 90min.
När du kör biab så ska påsen absolut vara kvar i vid utmäskning. Vilket jag kör vid 75c..
Sen det här med att trycka, ojojoj vad jag trycker och pressar.. Har köpt silkonugnshandskar för ändamålet..
Så, utmäskning, tryckning som en tok, sen kör jag lite 75c vatten oftast 4-5liter genom mäsken o påsen, trycker som en tok igen..
Glömde nämna att ska man läsa något så läs
Weinkellers biab guide. Google weinkeller biab
Användarens profilbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PutteP »

Judgecc skrev:Sen det här med att trycka, ojojoj vad jag trycker och pressar.. Har köpt silkonugnshandskar för ändamålet..

Jaha, jag har läst lite olika om det här att pressa. Kan det inte skapa oönskade smaker?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

PutteP skrev:Jaha, jag har läst lite olika om det här att pressa. Kan det inte skapa oönskade smaker?

Stämmer bra det. Höll också på att läsa och nojja över det min första batch. Sen tog jag på mig boxhandskarna och klämde.. Vet många som kör så och mina öl smakar bra. Bjudit mycket folk och några hembryggare. Inte fått några klagomål på felsmaker. Åtminstone inget som kan relateras till squeeze sie bag..
Läste en lång artikel på biabrewers forum där dom pratade för/emot sen bestämde jag mig för att fortsätta..
Användarens profilbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PutteP »

Intressant! Då ska jag prova det nästa gång, tack!

Sent from my iPhone using Tapatalk
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Anledningen till ditt lägre (än önskat) OG är nog en felberäkning i effektiviteten. Högre OG = lägre effektivitet = mer malt.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Mängden malt ser bra ut. Jag tror problemet ligger i avsaknad utmäskning, dålig urkramning , mätfel, för kort försockringsrast eller för högt pH värde.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Efter att du följt Weinkellers råd skulle du eventuellt kunna öka effektiviteten lite med en snabb satslakning också. Men det ger ju lite mer slabb.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Skulle gissa att den totala avsaknaden av höjd laktemp kan vara boven i dramat. Du behöver höja temperaturen till över 75° innan du lyfter ur påsen och när du lakar.
Den högre temperaturen gör att sockret blir mer lättflytande och går att laka ur. Ungefär som skillnaden på kall och varm sirap. Troligen stannade merparten av sockret kvar i påsen efter lakningen eftersom du bara lakade med 65° vatten. Höj tempen så blir det nog bra.
OvGr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av OvGr »

Hur väl malten är krossad kan också påverka OG.
Finns t.ex. dubbelkrossad malt hos maltmagnus som många biab-bryggare använder.

Själv brukar jag röra om lite i malten efter halva mäsktiden, vet inte hur mycket det påverkar, men det känns bra för mig iaf.
Glenning
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Glenning »

Okej då skall jag bättra några saker till nästa bryggd. Har nämligen humle till en batch till så jag tänkte ändra detta och se om det blir bra.

-Dubbelkrossad malt (behöver jag öka mängden eller minska vattenmängd?)
-Pressa på påsen
-Utmäskning till 75°C
-De här med PH får jag kolla upp och se om jag behöver göra något åt.

Men vattenmängden är inget som jag behöver oroa mig för eller? Tänkte jag kunde ju minskat den och sen fylla på i jästunnan om det är för lite istället för att jag råkar stå med en svag utspädd vört.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Ju mer vört du samlar ihop desto högre OG. Skillnaden är koktiden som behövs. Om du samlar en mindre mängd och sedan späder innan jäsning får du en lägre vörtstyrka.
Glenning
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Glenning »

Jo det är jag med på. Men koktiden vill jag ju inte gärna ändra då jag inte riktigt vet hur jag skall lägga i humlen då.

Eftersom jag inte vet till 100% nu i börjar vilken effektivitet jag lyckas pricka.
Så måste det väl ändå vara bättre att gå på lite mindre vattenvolym och späda i jäshinken än att stå med för lågt OG och inte kunna göra något eller är jag ute och cyklar?
Receptet är ju garanterat beräknat till bättre effektivitet än jag uppenbarligen lyckas med.

Så kanske jag lyckas fjärde gången :D
Är ju uppenbarligen några saker att förbättra.
Najjklas
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Najjklas »

Humlen kan du ju köra enl tänkt schema trots längre koktid. :) finns inget som säger att första givan måste i då det börjar koka. Ex kan du koka en halvtimma innan du börjar ditt schema.. Visst, parametrarna ändras ju något pga bortkoket/den ändrade volymen så den tänka IBUn inte stämmer längre om du kör exakt de givorna du tänkt dig. Men flytta lite av bitterhumlen mot en senare giva så är ju även det löst :)

Att späda ut i efterhand är inte fel. Men även här kommer ju dina humle-parametrar att diffa i och med att du inte vet i förväg om du kommer behöva späda eller ej.

Bestämmer du dig för att späda så hade åtminstone jag rekommenderat att göra det med avsvalnat kokat vatten :)
Användarens profilbild
MikaelMattsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MikaelMattsson »

davgus skrev:Anledningen till ditt lägre (än önskat) OG är nog en felberäkning i effektiviteten. Högre OG = lägre effektivitet = mer malt.

Men va!? Vad pratar du om?
Högre OG är ju högre effektivitet och du får inte högre effektivitet för att du ökar mängden malt.
Effektivitet = OG * mängd vört / malt

Eller? Vad är det jag inte fattar?

I alla fall, mitt tips är, och har nämnts innan, höj temperaturen till 72°c på mäsken de sista 15 minutrarna. laka med vatten som är 72-75°c (Absolut inte mer än 76°c) och krama påsen ordentligt.
Kan också tipsa om att cirkulera vörten lite genom påsen när mäskningen är klar.
Skriv svar