Hydrometer
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Hydrometer
Någon som har tips på en seriös bra hydrometer (helst i SG)?
Sneglat på den på humlegården men den mäter plato och bara upp till 1.040, sen måste man köpa en ytterligare för 400kr. Totalt 800kr känns lite väl mycket pengar. Förstår inte varför det är ett sådant enormt glapp mellan 39kr skithydrometrarna jag köper här i butik, upp till de seriösa på humlegården.
Sneglat på den på humlegården men den mäter plato och bara upp till 1.040, sen måste man köpa en ytterligare för 400kr. Totalt 800kr känns lite väl mycket pengar. Förstår inte varför det är ett sådant enormt glapp mellan 39kr skithydrometrarna jag köper här i butik, upp till de seriösa på humlegården.
Re: Hydrometer
http://www.bryggeributiken.se/product/p ... -1000-1070
Tyvärr ej i lager för tillfället. Annars tror jag det passat herrn..
Tyvärr ej i lager för tillfället. Annars tror jag det passat herrn..
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Bam! Precis vad man letar efter!
Glad to be at service. [emoji3]Grindcrusher skrev:Bam! Precis vad man letar efter!
När du köpt den kan du väl dela med dig av erfarenheter? Alltså jag är nyfiken på hur denna skiljer sig i noggrannhet från en billig.
(Själv använder jag en billig HM plus refraktometer och har inte lagt så mycket tid på att jämföra noggrannhet som jag egentligen vill/borde)
Vad tycker ni andra? Jag funderar på att kalibrera med känd sockerlösning men har inte räknat ut detaljerna, kanske någon känner till en beskrivning på kalibreringsmetoder? (Visst jag kan googla när det blir aktuellt tänkte bara öppna upp frågan...)
(Själv använder jag en billig HM plus refraktometer och har inte lagt så mycket tid på att jämföra noggrannhet som jag egentligen vill/borde)
Vad tycker ni andra? Jag funderar på att kalibrera med känd sockerlösning men har inte räknat ut detaljerna, kanske någon känner till en beskrivning på kalibreringsmetoder? (Visst jag kan googla när det blir aktuellt tänkte bara öppna upp frågan...)
Hydrometer
Hade en premiumvariant men gick sönder. Köpte några av dessa. Kalibrerar man så duger de. Lägger hellre pengarna på annathttp://www.pgw.se/jasningsmatare.html
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Refraktometrarna har väl en felmarginal på 2 SG-pinnar, plus att man måste kompensera för vörten etc.
Jag mäter gärna med en hydrometer, men vill att den är exakt i skalan så att jag kan lita på vad jag mäter, och gärna med bättre upplösning så man kan se halv-pinnar.
Ska kolla närmare på den där länkade, återkommer när jag har fått tag i en.
Jag mäter gärna med en hydrometer, men vill att den är exakt i skalan så att jag kan lita på vad jag mäter, och gärna med bättre upplösning så man kan se halv-pinnar.
Ska kolla närmare på den där länkade, återkommer när jag har fått tag i en.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag har köpt en specifikt för FG (0.999-1.020) från more beer http://morebeer.com/products/final-grav ... meter.html
Otroligt mycket enklare att läsa av.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Otroligt mycket enklare att läsa av.
Sent from my iPhone using Tapatalk