Varför skall lager lagras?
Jag har nu bryggt 3 st lageröl, en med metoden jäsa 3 + veckor på 12 grader med diacetylrast några dagar vid ca 80% utjäsning och sen lagring i 4 veckor - med smakprov hela vägen
Jag har därefter jäst en munich dunkel med följande metod: http://brulosophy.com/methods/lager-method/. Den blev utmärkt och riktigt god med sin stiltypiska maltighet efter ca 24 dagar, noll felsmaker bara härlig lager. Bara där kapade jag 4-5 veckor.
Jag har nu bryggt ytterligare en tysk pilsner, nyttjade förenklat jässchema kontra Brulosophys. Pitcha 9 grader jäs en dag. Därefter 5 dagar på 11 grader. Därefter 5 på 15-18 grader. Därefter 3 dagar på -2 grader (fullständig kallkrasch). Sist kolsyrning på fat med inskakning och vila 2 dagar för att nå serveringstemperatur. Totalt 15 dagar. Resultat: Underbart ren och krispig lager.
Varför envisas folk med metoder som tar 4 ggr så lång tid? Är det av gammal hävd? Varför lyckas jag?
Jag är uppriktigt fundersam.
Mitt senaste recept:
20l i jäshink
OG 1,049
FG 1,009
IBU 31
3,5 kg pilsnermalt
0,2 kg carapils
0,2 kg melanoidinmalt
mäska 64 grader i 75 min och utmäska i 75 grader i 10 min.
Stenhårt kok i 90 min.
FWH 25 g Perle
30 min 20 g Hallertauer Mittelfruh
30 min 20 gr Tettnanger
0 min 20 g Hallertauer Mittelfruh
0 min 20 gr Tettnanger
WLP830 - stegad flera steg till 3 l förkultur. Duktigt mycket jäst iaf - kanske en viktig detalj?
Jässchema enligt ovan.
Klarning med gelatin.
mvh