Snabb lagerbryggning - vad är det jag har missat?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Livhusaren
Delmäskare
Delmäskare

Snabb lagerbryggning - vad är det jag har missat?

Inlägg av Livhusaren »

Jag betecknar mig numera inte som nybörjare trots blygsamma 13 batcher, men jag är lite fundersam angående de tips om metoder för lagerbryggning som florerar på forum och i böcker.

Varför skall lager lagras?

Jag har nu bryggt 3 st lageröl, en med metoden jäsa 3 + veckor på 12 grader med diacetylrast några dagar vid ca 80% utjäsning och sen lagring i 4 veckor - med smakprov hela vägen ;). Blev god. Förbättrades knappt märkbart under 4 veckors lagring på fat på 4 grader... Var helt ren och välsmakande redan efter kolsyrning var klar.

Jag har därefter jäst en munich dunkel med följande metod: http://brulosophy.com/methods/lager-method/. Den blev utmärkt och riktigt god med sin stiltypiska maltighet efter ca 24 dagar, noll felsmaker bara härlig lager. Bara där kapade jag 4-5 veckor.

Jag har nu bryggt ytterligare en tysk pilsner, nyttjade förenklat jässchema kontra Brulosophys. Pitcha 9 grader jäs en dag. Därefter 5 dagar på 11 grader. Därefter 5 på 15-18 grader. Därefter 3 dagar på -2 grader (fullständig kallkrasch). Sist kolsyrning på fat med inskakning och vila 2 dagar för att nå serveringstemperatur. Totalt 15 dagar. Resultat: Underbart ren och krispig lager.

Varför envisas folk med metoder som tar 4 ggr så lång tid? Är det av gammal hävd? Varför lyckas jag?

Jag är uppriktigt fundersam.

Mitt senaste recept:
20l i jäshink

OG 1,049
FG 1,009

IBU 31

3,5 kg pilsnermalt
0,2 kg carapils
0,2 kg melanoidinmalt

mäska 64 grader i 75 min och utmäska i 75 grader i 10 min.

Stenhårt kok i 90 min.

FWH 25 g Perle
30 min 20 g Hallertauer Mittelfruh
30 min 20 gr Tettnanger
0 min 20 g Hallertauer Mittelfruh
0 min 20 gr Tettnanger

WLP830 - stegad flera steg till 3 l förkultur. Duktigt mycket jäst iaf - kanske en viktig detalj?

Jässchema enligt ovan.

Klarning med gelatin.

mvh
Senast redigerad av Livhusaren den onsdag 2014-12-31 12:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Snabb lagerbryggning - vad är det jag har missat?

Inlägg av Judgecc »

Jag har bara gjort en lager å den köree jag efter brulosophy.com metoden.. Blev bra. Ser ingen anledning att hålla på i evinnerlig tid för en lager öl..
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Dom stora bryggerierna lagra inte sin öl i veckovis, inte för att den ska bli bättre iallafall.
Det enda som händer med min lager är att den klarnar helt efter 3-4 veckor, den smakar inte bättre med den ser bättre ut. Hade man filtrerat ölen hade man sluppit att lagra men jag har inte bråttom. Slipper jag ett moment helt utan att tappa kvalité är jag nöjd, tid har jag ändå :wink:
Brygger med 3 veckorsvarianten sen i våras och är helnöjd.

Sen verkar det inte som att man brygger speciellt mycket lager hemma, bryggde själv först några omgångar ale men eftersom jag normalt dricker lager så kunde jag lika bra brygga det.
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Jag har bara hört lovord över brulosophys metod och är spänd över att testa den nästa bryggning. Min senaste pilsner med w34/70 fick stå i 11 grader i tre veckor utan diacetylrast och den tog tio veckor på flaska i jordkällaren innan jag tyckte den blev god. Nyckeln är nog att hålla koll på processen och veta vad man gör så blir det bra öl.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Nästa öl blir en lager med snabbmetoden. Har smakat på Pilsnerkokarens honungslager och den var fin :).
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Sluta. Nu blir man ju riktigt triggad av detta! Vet bara inte var jag ska ställa en ny jäskyl!

Hmm... kanske ska göra omvänt och ställa en kyl på balkongen med värmeslinga i? [emoji4]
Det är ju trots allt vinter nu ett tag...
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det där med lagring ja, det känns lite oklart och är svårt att hitta bra litteratur om. Det är inte helt utforskat känns det som för att uttrycka sig milt. Men följande är vad jag har snappat upp.

Dels sker oxideringsprocesser, som på längre sikt (flera år) ger russin- och madeiratoner, i synnerhet hos mörkare öl.

På kortare sikt sker diverse nedbrytningar och reaktioner med jästen inblandad, exempelvis kan högre alkoholer brytas ner och omvandlas till estrar.

Vid kallagring är jästen dock inte aktiv, så där handlar det mer om sedimentering av jäst, proteiner och polyfenoler och diverse komplex, som ger klarare och renare öl.

Själv tycker jag det finns ett litet romantiskt skimmer över långa lagringstider och att dessa överdrivs, exempelvis i "Radical brewing". Ofta åtföljt av klyschor som att "ölet är färdigt när sista flaskan är uppdrucken". Själv tycker jag de flesta öl med fördel drickes relativt omgående. Vissa starka pjäser kan må bra av ett halvårs väntan eller så, men då pratar vi 9-10 % och uppåt.
Livhusaren
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Livhusaren »

Kul att fler lyckas. Jag tänker att de stora lagerbryggerierna inte lagrar i 8 veckor för att de har kass bryggprocess.

Jag tror nyckeln är mycket jäst och att driva upp tempen efter ca 5 dagar för att vädra ur och jäsa ut ordentligt.

Att lagra för att klarna känns lite... Onödigt. I med gelatin i den -2 gr kalla ölen och låt stå ett dygn. Kristallklart öl, varför vänta 3-4 veckor?

När omloppstiden är 3 veckor med bra resultat så är det ju mycket attraktivare att brygga lager! Brygg på!

Mvh
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Kostnadseffektiv (snål) som jag är så återanvänder jag jästen och vill därför inte ha i gelatin i jästkakan. Sen hinner jag inte dricka upp ölen mellan bryggningarna så den blir automatiskt lagrad hur jag än gör.
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

Pilsnerkokaren skrev:Kostnadseffektiv (snål) som jag är så återanvänder jag jästen och vill därför inte ha i gelatin i jästkakan. Sen hinner jag inte dricka upp ölen mellan bryggningarna så den blir automatiskt lagrad hur jag än gör.
Bara att tappa om och köra med gelatin i annat kärl.

Gott nytt bryggår!
Livhusaren
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Livhusaren »

Nej det är klart det inte alltid är bråttom, men man vill ju inte att faten ockuperas i tid och evighet.

Jag återvinner också jäst. Gelatinet åker in i fatet. Första halvölen är grumlig sen klar.

Mvh
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jag jäser under tryck vilket gör att när 3 veckor har gått är ölen färdigkolsyrad och jag flaskfyller direkt från jäskärlet. Sen när jag fyllt på flaska är det dags att brygga igen. Jag har 200-250 flaskor i omlopp som fylls löpande och dricks upp efterhand. Lagringen sker därför bara i väntan på att ölen ska drickas upp :D
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Vad använder du för fat att jäsa i?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Har byggt det själv, men det var inte tänkt för jäsning under tryck från början. Mer ett jäskärl som skulle passa i en Party Cooler.

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=9155
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag testade något som liknande denna snabblagerjäsning på min andra lagerbryggning med ganska dåligt resultat tyvärr. Efter primärjäsning (10c) i 6 dagar, kallagring (4c) i 10 dagar och kallkrasch (0c) i 4 dagar såg ölen ut så här vid tappningen:

Bild

Nu ligger det 1 cm jäst i botten på flaskorna.. Antar att jag gjort något fel i processen, men vad vet jag ej. Ölen var helt utjäst till 1.011. Jästen var Wyeast 2007, med förkultur 0.8L till 8L batch.

Någon som har någon idé? Har jag haft för bråttom helt enkelt? :-/
Skriv svar