Hej på er!
Detta blir mitt första inlägg på detta fenomenala forum som jag så klart har tjuvläst under en längre tid.
Jag bryggde mitt första batch i somras och nu är jag helt besatt av denna hobby. Jag har alltid gillat att dricka udda öl
men har inte funderat så mycket kring olika öltyper och innehållet i ölen. Nu när man har lite bättre koll på detta blir också smakupplevelsen en annan.
Man kan sortera smakerna bättre och sätta ord på upplevelsen. Kort sagt, livet har fått ytterligare en liten dimension att glädjas åt.
Jag väl hunnit med en sju satser fram till nu. Några har blivit riktigt bra och andra öl lite sämre men alla har varit fullt drickbara.
Nu till min fråga:
Efter 7 satser APA och Engelsk ale är det dags att börja experimentera lite. Därför tänkte jag nu krympa ner satserna till ca 10l istället för 20 som
jag kört på innan. I mellandagarna tänkte jag att jag skulle mäska och laka ut så det räcker till 2 stycken 10l kok. Alltså tänkt köra samma maltbas men med två separata kok efter varann med olika humle och jäst. Jag har bara en kastrull och dessutom skulle det nog bli lite rörigt att rulla två kok samtidigt.
Så min fråga är: finns det nåt problem med att det ena satsens vört står och vilar några timmar i en hink innan den kokas eller bör man av nån anledning få det i kok nära inpå mäskning och lakning?
Tack på förhand!
/Hällregn
Dubbla satser samma bryggdag?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Dubbla satser samma bryggdag?
Några timmar är absolut ingen fara att låta vörten vänta. Du bör dock hetta upp vörten till minst 80 grader innan du ställer den för väntan för att avstanna enzymer och dylikt.
Det finns även de som mäskar dag1 och kokar dag 2 och det verkar fungera för dem.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=45999
Det finns även de som mäskar dag1 och kokar dag 2 och det verkar fungera för dem.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=45999
Tack för svaret!
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
Gjorde liknande på min senaste brygd. En stout, och från second runnings tog jag en "Black ipa". Stout tog jag ut en 1090 och ipan en 1030 ish. Kasta då på en del för socker och dme för att få upp den till 1050.
Rekommenderar annars att göra en batch men dela den i jäsning tillsätta olika jäst. Gärna på öl som är rätt enkla, dvs få ingredienser, så man lättare kan urskilja vad som bidrar med vad. Lärorikt.
- Weinkeller
- Maltrostare

+1 På Karl R. Att splitta en jäsning kan ge mycket stor skillnad på ölen. Även inom samma jästfamilj. Jag brukar ofta göra detta när jag gör belgiska öl, en jäst i varje jäshink och man får garanterat två helt olika öl. En annan detalj man lätt kan se effekten av är att torrhumla en eller torrhumla med olika sorter.