Svenska mikroöl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

Re: Svenska mikroöl
Tänk på att Twisted Twin inte är densamma som den var när den först kom. Receptet har ändrats en del sen dess.
martinb skrev:Bästa Fatöl Alla Kategorier SBWF 2014. Så, hur gick det till?
Jag har personligen inte jättestor respekt för domarkåren på SBWF. Visst finns det några riktigt vassa domare i den, men en alldeles för stor andel av den är allehanda krögare som fått ingå pga att de känner rätt personer. Rekryteringen går tyvärr för mycket på cirkelrunk istället för kompetens.
-
maskinskötarn
- Delmäskare

MrAnders skrev:Det lär finnas över 100 bryggerier och gissningsvis minst 5 gånger så många öl i Sverige. Det måste finnas guldkorn. Jag kommer att leta tills jag hittar dem, men ingen tur ikväll.
3 mikroöl testade:
Hantverksbryggeriet Bödeln Ipa: Flaskan svämmade över av all kolsyra. Doft och färg är jag mindre intresserad av men smaken var sur och unken. Något måste vara fel, har för mig att denna var god. Betyg: Vask.
Brygghuset Finn Brown Ale. Genomträngande och lite sur jästsmak som tar överhanden , ingen kolsyra vilket det kanske inte ska vara.? Nja, vet inte om denna flaska var ok? Inte bättre än min egen Brown Ale från i våras iaf, vilket inte är ett gott betyg. Betyg: Nja, gillar inte. 1/2 flaska vaskades.
Höganäs bryggeri Twisted Twin. Befriande att slippa smaka ett misslyckat jästexpriment. Mycket humle och mycket frukt, citrus inte minst. Kvällens bästa öl. Betyg: ca 2,5-3 av 5 (vill nog ha lite mer komplex humleprofil i mina dipa, citrus lite för dominerande, men ändå god)
Sökandet fortsätter. Har ni tips på nåt värt att beställa så posta gärna.
/Anders
Var in på systemet i Löddeköpinge i dag och la bananerna på Brygghuset Finn`s IPA, APA & Brown Ale. Skall bli kul att prova detta lokala bryggeri´s ädla drycker.
Hoppas jag slipper vaska Brown Alen....
Jag köpte en flaska av Finn's Brown Ale, och tyvärr, den fick glädja avloppet.
Helt avslagen, odrickbar, ingen höjdare..
Har sedan testat den från fat (Green Lion Inn), och då var den riktigt bra.
Så, kort och gott, lycka till!
Sent from my iPad using Tapatalk
Helt avslagen, odrickbar, ingen höjdare..
Har sedan testat den från fat (Green Lion Inn), och då var den riktigt bra.
Så, kort och gott, lycka till!
Sent from my iPad using Tapatalk
Okej, ett litet försök till att lista svenska mikrobryggerier som jag gärna vill se i bolagets fasta sortiment:
Brekkeriet
Skebo
Höganäs
Eskilstuna (deras DIPA)
På bekostnad av dessa kanske:
Jämtland och Nils Oskar (bra för 10 år sedan, men nu ifrånsprungna)
Södra Maltfabriken
St Erik och Sigtuna
Oppigårds
Oppigårds är jag kluven till. Min favorit bland svenska bryggerier för ca 5 år sedan, vet inte om dom blivit sämre eller om mina krav har höjts. Amarillo smakade lika menlös som Södra Almighty senast jag testade. Kanske att deras alkoholstarkare sorter fortfarande står sig?
Brekkeriet
Skebo
Höganäs
Eskilstuna (deras DIPA)
På bekostnad av dessa kanske:
Jämtland och Nils Oskar (bra för 10 år sedan, men nu ifrånsprungna)
Södra Maltfabriken
St Erik och Sigtuna
Oppigårds
Oppigårds är jag kluven till. Min favorit bland svenska bryggerier för ca 5 år sedan, vet inte om dom blivit sämre eller om mina krav har höjts. Amarillo smakade lika menlös som Södra Almighty senast jag testade. Kanske att deras alkoholstarkare sorter fortfarande står sig?
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Håller med om de fyra första även om jag är osäker på om de klarar Systembolagsvolymer och flasktappning i större skala (Skebo t.ex.).
S:t Eriks tycker jag kommer med en del bra öl. Deras öl ligger alltid i de lägre spannet vad gäller smak, alkohol o.s.v. men tror de är bra inkörsportar. Sen tyckte jag deras Chocolate Orange Porter och Winter DIPA var riktigt bra. Synd att Pilsnern ramlade ut för det var min favorit i lagersegmentet när den fanns.
Oppigårds tycker jag också gör en del riktigt bra öl. Amerillon är bra när den är färsk men väldigt tråkig när den blir gammal (säker på att du itne fick en gammal flaska?). Problemet ära tt den funnits så pass länge att vissa flaskor blir ståendes väldigt länge på hyllorna. Båda Thurbo-ölen är ju ruskigt bra.
Tycker även Poppels, Malmö Brygghus, Beerbliotek, Närke, Rådanäs och några till bör nämnas vad gäller bra svensk öl som inte finns i stor utsträckning på Systembolaget. Även Monks Café har en del bra öl även om de producerar för lite för Systembolaget.
S:t Eriks tycker jag kommer med en del bra öl. Deras öl ligger alltid i de lägre spannet vad gäller smak, alkohol o.s.v. men tror de är bra inkörsportar. Sen tyckte jag deras Chocolate Orange Porter och Winter DIPA var riktigt bra. Synd att Pilsnern ramlade ut för det var min favorit i lagersegmentet när den fanns.
Oppigårds tycker jag också gör en del riktigt bra öl. Amerillon är bra när den är färsk men väldigt tråkig när den blir gammal (säker på att du itne fick en gammal flaska?). Problemet ära tt den funnits så pass länge att vissa flaskor blir ståendes väldigt länge på hyllorna. Båda Thurbo-ölen är ju ruskigt bra.
Tycker även Poppels, Malmö Brygghus, Beerbliotek, Närke, Rådanäs och några till bör nämnas vad gäller bra svensk öl som inte finns i stor utsträckning på Systembolaget. Även Monks Café har en del bra öl även om de producerar för lite för Systembolaget.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Stigberget har bra öl, har köpt på systemet här i Götet bara, deras Endless Summer Ale är bra!
Ett annat bra bryggeri i Göteborg är O/O men jag har inte sett dem på systemet än, bara druckit på Ölstugan tullen och Brewdog.
( Jag tror att o/o brygger i stigbergets lokaler, det är samma bryggare har jag hört.)
Ett annat bra bryggeri i Göteborg är O/O men jag har inte sett dem på systemet än, bara druckit på Ölstugan tullen och Brewdog.
( Jag tror att o/o brygger i stigbergets lokaler, det är samma bryggare har jag hört.)
Provade en Båstad Black igår och det blev vask direkt. Har nog aldrig förr känt en så tydlig infektion, var som att dricka ren vinäger.
Läste runt lite på ratebeer och det är tydligen fler som fått infekterade Båstad Black.
Synd, men det var fin flaska
Läste runt lite på ratebeer och det är tydligen fler som fått infekterade Båstad Black.
Synd, men det var fin flaska
adelsö Red House Ale, bubblig, läskande och god, på samma sätt som De Koenick som fanns på systemet för ca 100 år sen, om ni kom ihåg den? Finns på utmärkta systemet i Bromma Blocks.