Jäskärl 300 liter
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Jäskärl 300 liter
Hej alla
Vi är ett gäng entusiaster som planerar ölbryggning i lite större skala.
En stor kostnad är ju jäskärl, fråga är om det är lämpligt att använda rostfria
Hydroforer som jäskärl.
Vad finns det för nackdelar jämfört med cylinderkoniska kärl?
Vi är ett gäng entusiaster som planerar ölbryggning i lite större skala.
En stor kostnad är ju jäskärl, fråga är om det är lämpligt att använda rostfria
Hydroforer som jäskärl.
Vad finns det för nackdelar jämfört med cylinderkoniska kärl?
Re: Jäskärl 300 liter
På cylinderkoniska jäskärl samlas jästen och allt annat klegg i botten. Med en kran över bottenkonen kan man tappa av ölen klar å fin. Som jag har förstått det iaf. Jag tror att de flesta hembryggare kör med jäskärl med platt botten och många av oss lyckas få en ganska klar öl ändå. Men självklart skulle det gå att få bort mer. Men det finns nog de som kan förklara bättre.
jo det klart det blir ju mer spill på ölen som går bort varje jäsning men tankarna är billiga i jämförelse med cylinderkoniska och så klarar dom mer tryck.
- Weinkeller
- Maltrostare

Varför ska ett jäskärl klara mer tryck? Hur ska du sköta rengöringen? Fördelen med cylinderkoniska jästankar är att du kan tappa ur jästen och få ut mer öl alternativt fortsätta lagra ölen i tanken.
Kanske inte optimala att jäsa i men som Brite Tanks borde de vara utmärkta (om de pallar trycket)
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Cylinderkoniska kärl är väl knappast lättare att rengöra än en hydrofortank? Inte om man jämför 300liters alternativen. En liten pyttelucka att spola i, men ska dom tåla tryck är det svårt med stora luckor.
Fördelen annars är väl att man kan skörda jästen till nästa jäsning innan man tappar om. En fördel med hydrofortanken är att man kan kolsyra direkt i tanken utan att föra över ölen till ett annat tryckkärl.
Hur mycket jästsluring behövs det till 300L vört?
Knappast lika mycket som finns i jäskärlet efter att det jäst färdigt. Så kan man bara skörda tillräckligt mycket för att kunna brygga igen, kan man diska ur överskottet. Dvs man behöver inte få ut all jäst efter jäsningen, för att få ekonomi i den delen.
Eller använder ni förkultur?
Fördelen annars är väl att man kan skörda jästen till nästa jäsning innan man tappar om. En fördel med hydrofortanken är att man kan kolsyra direkt i tanken utan att föra över ölen till ett annat tryckkärl.
Knappast lika mycket som finns i jäskärlet efter att det jäst färdigt. Så kan man bara skörda tillräckligt mycket för att kunna brygga igen, kan man diska ur överskottet. Dvs man behöver inte få ut all jäst efter jäsningen, för att få ekonomi i den delen.
Rengöring med CIP är vägen att gå på så stora tankar och då borde cylinderkoniskt vara snäppet bättre.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Var inne och tittade på Speidels sida
http://speidels-braumeister.de/shop/en/ ... -250-litre
400€ incl 19%vat
Slår nog både cylinderkoniska och hydroforkärl med priset.
http://speidels-braumeister.de/shop/en/ ... -250-litre
400€ incl 19%vat
Slår nog både cylinderkoniska och hydroforkärl med priset.
- Weinkeller
- Maltrostare

Frågan är också om det är en bra väg att gå om än billigare initialt? Vill man producera en större mängd bör man investera i utrustning som är gjord för ändamålet. Mindre speciallösningar behövs vilket i slutändan brukar kosta en hel del extra. Vad är tanken här? Skaffa en jästank eller 10 st? Det är en viss skillnad om det ska användas för hobby eller produktion.
tanken är att kolsyra i samma tank alternativt tappa om till tank 2 och kolsyra där.
tanken klarar minst 6bar i tryck och kostar ca 6000 kr.
rengöringen borde väl gå att lösa via ett par rostfria bollar med hål i [emoji1] som säkert har ett bra namn...
tanken klarar minst 6bar i tryck och kostar ca 6000 kr.
rengöringen borde väl gå att lösa via ett par rostfria bollar med hål i [emoji1] som säkert har ett bra namn...
jag har gjort en magnetomrörare för 3 st e-kolvar så jag antar att jästen ska frodas där [emoji4] kan inte så mycket om själva tillverkningsprocessen men gillar att bygga.Pilsnerkokaren skrev:Cylinderkoniska kärl är väl knappast lättare att rengöra än en hydrofortank? Inte om man jämför 300liters alternativen. En liten pyttelucka att spola i, men ska dom tåla tryck är det svårt med stora luckor.
Men sju h-e vad seriöst. 300L rostfritt?
Och det säger jag med all beundran.
Det enda jag har att tillägga är att den första budgetbryggaren som visar upp en framgångsrik jäsning i det här 200 liter monstret vinner en medalj av mig.
http://www.jula.se/catalog/tradgard/bev ... na-795994/
Och det säger jag med all beundran.
Det enda jag har att tillägga är att den första budgetbryggaren som visar upp en framgångsrik jäsning i det här 200 liter monstret vinner en medalj av mig.
http://www.jula.se/catalog/tradgard/bev ... na-795994/