Hjälp. Första partyfatet
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Hjälp. Första partyfatet
Jag köpte 2st 9 liters på ebay (England) för 1100 pix inkl frakt för ett par månader sedan.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Jag köpte proppar med övertrycksventil. Pös en aning ur ett av faten första veckan.. Bara väldigt lite men det känns ändå klokt att ha dem.SiggeSahlin skrev:Ursäkta sent svar - igen. Måste nog sätta på den där bevakningsfunktionen...
Radhusgrillen:
Risken med att fylla för långt upp är väl sprängning, antar jag. Jag lämnade typ fyra cm.
Hur gick det med dina första partyfat? Jag har efter två försök inte lyckats få till någon vidare kolsyra. Ibland när jag tappar får jag sjukt mkt finbubbligt skum, ibland inget alls - och aldrig nån kolysra att tala om. Det andra fatet hade möjligen kolsyra som en gammal engelsk ale. Jag har en partystar, och har inte riktigt förstått mig på den. Eller fatet. Hur mkt ska man exempelvis blåsa på med kolsyrepatronen?
Hur det blev vet jag inte än. Skall ha premiär på lördag.
Jag köpte en partystar-kran jag med. Sist jag såg någon skriva om saken ansåg de att man bara skulle skruva på gasen när det började gå trög och rinna för lite, då skulle man med öppen kran vrida på kolsyran så att flödet återupptogs.
Har även en "luftpumpskran" som jag köpte i nödfall... Nån av dem borde iaf kunna få ut ölen på ett hyffsat vis. pump-kranen kommer jag dock bara använda när jag vet att fatet tarf slut.
Det blir spännande att se iaf. Jag håller tummarna.
Retsticka men ingen taskvört
-
SiggeSahlin
- Helmaltsbryggare

Ok. Berätta gärna hur det blev.
Nya? Kanonpris isåfall!patryt skrev:Jag köpte 2st 9 liters på ebay (England) för 1100 pix inkl frakt för ett par månader sedan.
Nej renoverade i fint skickniklas_n skrev:Nya? Kanonpris isåfall!patryt skrev:Jag köpte 2st 9 liters på ebay (England) för 1100 pix inkl frakt för ett par månader sedan.
Hur blev det?Radhusgrillen skrev:Jag köpte proppar med övertrycksventil. Pös en aning ur ett av faten första veckan.. Bara väldigt lite men det känns ändå klokt att ha dem.
Hur det blev vet jag inte än. Skall ha premiär på lördag.
Jag köpte en partystar-kran jag med. Sist jag såg någon skriva om saken ansåg de att man bara skulle skruva på gasen när det började gå trög och rinna för lite, då skulle man med öppen kran vrida på kolsyran så att flödet återupptogs.
Har även en "luftpumpskran" som jag köpte i nödfall... Nån av dem borde iaf kunna få ut ölen på ett hyffsat vis. pump-kranen kommer jag dock bara använda när jag vet att fatet tarf slut.
Det blir spännande att se iaf. Jag håller tummarna.
Hellre torrhumlare än torr humlare.