Hur göra öl med låg alkoholhalt?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hur göra öl med låg alkoholhalt?

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Ett tips är att mäska med högre temp för att få lite kropp och restsötma i ett lågalkoholhaltigt öl för att det inte ska bli blaskigt :)
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av Radhusgrillen »

ecmik skrev: Ökade på kokningen till 120 min. Struntade också i FWH utan körde lite lite bitterhumle (Citra) med 90 min koktid. Ändrade också jästen till pålitliga US-05. :)

Testa! Det är kanon att ha en lättöl hemma när man måste va representabel men inte kan avstå en öl;)
Vad är fördelen med så långt kok? Är långa kok att föredra om man skall göra lättöl?
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag är dålig på detaljerna, men ju längre kok du gör desto mer DMS ventileras bort (hjälp mig?) och vörten karamelliseras, eller helt enkelt blir fylligare. Typ så. :) Längre kok ger lite fylligare öl om jag förstått det hyfsat rätt. Ni som vet får gärna rätta mig här!

Annars mäskade jag på 70 grader i 10 min, och sedan mash out i ytterligare 10 min.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Och för att inte få för mycket alkohol behöver man göra ölet med lågt OG och så mycket restsötma (högt FG) som möjligt (inom rimliga gränser givetvis) för att det ska smaka nåt överhuvudtaget.. :) Alltså mäska högt och kort tid, ha högre andel karamellmalt och koka längre. Som sagt, sikta på lågt OG (ca 1.020-1.030) och normalt/högt FG (ca 1.010-1.015).
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

ecmik skrev:Jag har precis korkat upp mina första flaskor av en lätt-Ale som blev på 2.1%. OG 1.027 och FG 1.014 + 0.4% alkoholpålägg för primningen räknar jag med. Till min förvåning blev det riktigt gott! :) Lite för lite kolsyra dock, men annars ganska mycket smak och arom för en lättöl.

Jag baserade bryggningen på detta recept: http://hembryggarbloggen.blogspot.se/20 ... i.html?m=1

Ökade på kokningen till 120 min. Struntade också i FWH utan körde lite lite bitterhumle (Citra) med 90 min koktid. Ändrade också jästen till pålitliga US-05. :)

Testa! Det är kanon att ha en lättöl hemma när man måste va representabel men inte kan avstå en öl;)
Det var modigt. Vi hade nog för mycket stärkelserester i vår öl för den var odrickbar efter ett par veckor :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

martinb skrev:Det var modigt. Vi hade nog för mycket stärkelserester i vår öl för den var odrickbar efter ett par veckor :)
Det har gått tre drygt tre veckor nu och den smakar fortfarande gott.. :D Hoppas det håller i sig då! Nästa gång ska jag nog byta Special B-malten mot något ljusare och krispigare. Kommer göra den gott tror jag.
jakobia
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jakobia »

Den blev drickbar ölen men smakade bara sprit.

Gjorde sedan några dagar senare en ny batch och den ölen var ifrån
Maltmagnus beskrivningar och recept. Den ölen blev riktigt god.
Använde inte lakvatten så jag trodde den skulle bli koncentrerad men den blev bra.
Skriv svar