bygge av extern PID till Bielmeier

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
ep98juma
Delmäskare
Delmäskare

bygge av extern PID till Bielmeier

Inlägg av ep98juma »

Hej,
har letat efter någon som byggt en enkel PID kontrollbox för styrning av Plastis eller Bielmeier brygggryta men inte hittat något som var som jag tänkte mig, så jag har byggt en själv. Ifall det skulle vara någon mer som önskar bygga en extern PID-box för att styra ett eluttag har jag lagt upp mitt bygge på min blogg, då tråden skulle bli alldeles för lång här annars.

Bygget är i två delar:

Material och bakgrund: http://pilsnerbryggeriet.wordpress.com/ ... yta-del-1/

Själva bygget: http://pilsnerbryggeriet.wordpress.com/ ... va-bygget/

//Magnus
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: bygge av extern PID till Bielmeier

Inlägg av bryggapa »

Kul läsning och snyggt bygge!
Jag har själv införskaffat en bielmeier nyligen med planen att bygga ett mindre och 'halvautomatiskt' bryggverk. Min plan är att använda en STC-1000 med en mjukvara som jag skriver själv och som är specialanpassad för detta i stället för en PID, kommer dessutom försöka mig på att göra en del modifieringar på grytan.
//mats
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Mats, du är grym!
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

<off-topic>
Tack för det!
Kikade in din blogg f.ö. och det var ju trevlig läsning för min del :)
Nå, jag ska inte dra den här tråden mer off-topic, om jag gör några framgångar med mitt bygge (det går långsamt...) så postar jag det i en egen tråd vad tiden lider.
</off-topic>
Så, igen, snyggt bygge med PID:en ep98juma och väl dokumenterat pluspoäng för det!
En liten detalj, du har kylfläns för SSR:en, men jag ser inte på bilderna några ventilationshål i lådan. Utan ventilation gör inte kylflänsen så mycket nytta. Kan vara värt att iaf borra några hål för att få lite luftgenomströmning.
Mvh
//mats
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
ep98juma
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av ep98juma »

Tack för kommentarer.
Ser fram emot att få läsa om Mats utveckling av Bielmeiern!

När det gäller ventilationshål för SSR och kylfläns så har jag detta på utvärdering. Har enbart testat med en liten vattenkokare på 1 liter, och med de 2000w blev det inte ens ljummet på PID-boxen, så jag tänke att det eventuellt inte behövs några kylhål i boxen.
MEN: om det behövs så är planen att sätta in en liten PC fläkt i lådan också. Man har ju lågvolt från PID till SSR så att köra 12 volt därifrån för en fläkt skulle funka fint, iaf när PIDen skickar RUN-signal....
//Magnus (ep98juma)
Användarens profilbild
ep98juma
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av ep98juma »

Om det skulle vara någon som undrar hur det gick med den där kylflänsen och värmen så är svaret att lådan inte ens blir ljummen, så frågan är om kylflänsen behövs överhuvudtaget. Iaf på en tretimmars Autotume och en tvåtimmars mäskning.... Vid kok så switchar vi om till läget där Bielmeiern går direkt utan PID inblandning, så i det läget vet vi inte om det blir mer värme....

//Magnus
rhexa1
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av rhexa1 »

Hej.

En undran då jag själv har en Bielmeier, det är ganska hög tröghet när man värmer på vilket gör att tempen varierar ganska mycket beroende på vart man mäter i grytan, vart har du givare, har du kontrollmätt i olika delar av grytan? Brukar ligga högt i botten och stiga ett antal grader när termostaten slår ifrån, även om den står lägre än önskad temp skjuter den över.

Kalle
Användarens profilbild
ep98juma
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av ep98juma »

Jag har givaren ganska så i mitten. Testade i början att röra om en hel del för att fördela värmen bättre och var nöjd med det. Sen kalibrerade jag om med autotune med mäsk och det tog nog nästan 6 timmar, men nu tar den hänsyn till att det blir varmare i botten (PIDden) ( skjuter över betydligt mindre) men jag kommer nog röra ändå. Sedan har jag med mycket gott resultat testat att lägga på en rejäl filt på Bielmeiern och stängt av strömmen helt (imiterat kylväska typ) och då visade det sig att tempen var löjligt stabil, tappade en grad på en timma. Slutsats: det verkar inte spela någon roll hur man gör. Möjligen att filten är bäst om man har vete i mäsken, vilket annars lätt bränner fast. Jag kommer nog fortsätta att röra runt då och då även i framtiden.

Skickat från min iPad med Tapatalk
oskars
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av oskars »

Fint bygge!

Kör du värmeelementet helt utan termostat när du kokar?
Skriv svar