Så här brygger jag
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Så här brygger jag
Räcker värmen till i en diskmaskin? Vilken temperatur brukar de hålla?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Runt 65°C när den diskar men varmare under torkfasen tror jag, säkert upp emot 80°C.dernebo skrev:Räcker värmen till i en diskmaskin? Vilken temperatur brukar de hålla?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Räcker det? Vehöver det inte vara bortåt 100?
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
StarSan eller inte... är det bara jag som tycker det ser sjukt oaptitligt ut med den där varmvattenberedaren?
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
@Dernebo: Jag vet inte vilken temperatur det blir i diskmaskinen, men det är under torkcykeln det är som varmast. Det är egentligen inte intressant vilken temperatur det blir när jag har använt metoden på 200-300 flaskor utan att någon varit infekterad hittills.
@Grindcrusher: javisst ser det oaptitiligt ut... men det är ofarligt. Hur som helst var ju det där mitt gamla bryggeri, jag har inte ens kvar det.
Jag har gjort ett nytt inlägg i bloggen förresten.
@Grindcrusher: javisst ser det oaptitiligt ut... men det är ofarligt. Hur som helst var ju det där mitt gamla bryggeri, jag har inte ens kvar det.
Jag har gjort ett nytt inlägg i bloggen förresten.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Re: Sv: Så här brygger jag
Vår diskmaskin har ett antibakteriellt program, tydligen uppfyller det normen NF EN 13697. Alla maskiner har väl ett program som går på 70-75°C? Borde egentligen räcka.dernebo skrev:Räcker värmen till i en diskmaskin? Vilken temperatur brukar de hålla?
Så här brygger jag
Temperaturen räcker nog för att pastörisera inte sterilisera men det behöver inte vara sterilt heller. Jag baserar min kunskap på böcker och podcast av de som skriver böckerna samt från forum. Men man kan inte köpa allt rakt av från ett forum. Man måste tänka själv och kolla upp sånt man är osäker på. Klart är det inte behövs starsan. Det är en rätt nytt påfund och öl har bryggts väldigt länge. Men det är enkelt och bra då man inte behöver (ska) efterskölja och det räcker med 30 sek kontakttid.
Tack för att du delar med dig. En hel del intressanta idéer och ska jag inte döma sålt jag inte har erfarenhet av. Fast hoppas vi alla även kan diskutera utifrån allmänbildning.
Om jag någonsin kör nochill så kommer det vara enl standard. Dunkar som fylls helt och all luft pressas ut. Halvöppna hinkar under no chill vågar jag mig inte på. Säger inte att du gör fel bara som jag känner.
Att däremot jäsa utan vattenlås... klart det går.
Att du vågar visa den totalhemska vattenberedaren, ja du är modig iaf, haha.
Och jag har för mycket prylar ovanpå min diskmaskin för att ha kärlet där. [emoji34] Kan tipsa om mitt droppskydd för golvet istället som är en sån där skohyllagrej i gummi, stövelställ heter det från Biltema.
En sak Morgan, du skrev om att "blanda i" sockerlag. Standard är väl sockerlösning i flaskfyllar-hinken först, följt av ölet, så blandas det perfekt automatiskt. Kanske så du gör.. om inte rekommenderas. [emoji4]
Julahinkarna är jag intresserad av fast hittar dom inte. Finns dom fortfarande?
Om jag någonsin kör nochill så kommer det vara enl standard. Dunkar som fylls helt och all luft pressas ut. Halvöppna hinkar under no chill vågar jag mig inte på. Säger inte att du gör fel bara som jag känner.
Och jag har för mycket prylar ovanpå min diskmaskin för att ha kärlet där. [emoji34] Kan tipsa om mitt droppskydd för golvet istället som är en sån där skohyllagrej i gummi, stövelställ heter det från Biltema.
En sak Morgan, du skrev om att "blanda i" sockerlag. Standard är väl sockerlösning i flaskfyllar-hinken först, följt av ölet, så blandas det perfekt automatiskt. Kanske så du gör.. om inte rekommenderas. [emoji4]
Edit: Dubbelpost. J-a buggiga tapatalk antagligen.
Senast redigerad av Glugg den måndag 2014-12-15 01:58, redigerad totalt 1 gång.
Edit: Trippelpost... [emoji34]
Senast redigerad av Glugg den måndag 2014-12-15 01:59, redigerad totalt 1 gång.
Men för h-e! Kan man radera poster tro...
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Som jag förstått det är vitsen med att fylla dunkarna helt fulla med vört att man inte ska oxidera vörten då inte jästen är tillsatt än. Jag har väntat som mest en vecka mellan bryggning och tillsättning av jäst och iaf en av de satserna redan, en underbar weissbier. Jag hittar inga fel på den än iaf. Återigen, jag testar vad som funkar och tar inget för givet. Flera kanske skriver att man inte ska ha halvfulla hinkar, men om man testar och det visar sig funka ändå så finns det ju ingen poäng att göra nåt annat.Glugg skrev:Tack för att du delar med dig. En hel del intressanta idéer och ska jag inte döma sålt jag inte har erfarenhet av. Fast hoppas vi alla även kan diskutera utifrån allmänbildning.
När jag köpte varmvattenberedaren hade jag inte koll på att en del var emaljerade, jag hade hoppats på rostfri eller kopparfodrad insida. Insidan man ser är dock bara ful, inte farlig. Annars skulle man inte få koppla emaljerade varmvattenberedare till dricksvattnet! Och innan domedagsprofeterna opponerar sig... jag vet att varmvattnet inte är klassat som livsmedel. Detta är pga varmt vatten löser mineraler och metaller effektivare. Du dricker alltså mer koppar i ett glas varmvatten än i ett kallt. Det jag säger är dock: hade det varit skadligt hade man inte ens fått koppla ihop en emaljerad vvb med dricksvattnet. Vörtpannor brukar ju vara av koppar, och vörten är ju varm...
Sockerlagen, den brukar jag hälla i vörten först efter den transporterats över till flaskningshinken, sen drar jag ett par drag med en stor slev för att blanda. Jag litar inte på att det blandar sig bättre om man tappar vörten på sockerlagen. Sockerlagen är tung och det lilla flödet som kommer ur slangen när man slangar över vörten kanske inte orkar blanda om. Men som jag ser det gör jag detta för att jag inte hittat nåt problem med metoden och har ingen anledning att byta, det finns heller ingen potential för tids-/arbetsbesparing här.
Om man testar sig fram kan man kapa många hörn i bryggprocessen, men då bör man också ifrågasätta alla vedertagna "sanningar".
Jag letade själv JULA-hinkar i helgen och hittade några, men tyvärr var locken slut så det blev inget köp
Du kan väl radera poster med det lilla krysset uppe till höger i ditt inlägg?
Flaskor i diskmaskinen låter intressant. Men lite mer detaljerat, hur gör du? Alla flaskor måste stå vertikalt med öppningen neråt så att vattnet som kommer in rinner ut? Alla etiketter skall vara borta innan diskning? Använder du vanligt maskindiskmedel? Diskar/pastöriserar du kapsylerna?
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag bara ställer in flaskorna i diskmaskinen, uppochner såklart, lägger i en tablett maskindisk o startar. Vattnet kommer inte år upp i botten på flaskorna (utgår jag iaf ifrån) utan det är ångan under torkcykeln som blöter ner och dödar. Det är en pastörisering, ingen sterilisering, men jag har som sagt inte haft en enda infekterad flaska sen jag började med diskmaskinen. Kapsylerna lägger jag i en skål, sen häller jag kokande vatten från vattenkokaren över dem. Oftast är etiketterna redan borttagna, finns de kvar så kör jag dem som dom är och hoppas på att etiketten ligger i botten på maskinen efteråt, annars så blir de iaf lättare att få bort efter en körning i maskinen.
Återkommer till denna tråden eftersom jag vill tjata lite mer om utrustning och metoder 
Jag har aldrig kört no-chill så du kanske skiter på min input på grund av inga erfarenheter och det är okej, men dissa inte teorin helt även om du gillar att prova
Om vi nu tänker en tätsluten dunk igen så misstänker jag att insug av luft också är lättare att upptäcka om man klämt ut all luft från början och fyllt till 100%
Sen att det funkar en eller ett par gånger är inte så statistiskt säkert. Så man får kombinera praktik och teori och komma till ett bra antagande och sen gäller det väl att fundera ut vilka "sanningar" som faktiskt är beprövade sanningar och vilka som är bullshit. Jag har varit med i en del olika subkulturer tidigare innan jag började brygga, och min erfarenhet är att det brukar finnas en hel del kunnande i den samlade erfarenheten trots allt.
)
Tack för ett grymt tips, Morgan. Jag tycker de verkar vara bättre kvalitet än motsvarande 15 liters jähink från LHBS som kan kosta 2-3 ggr så mycket. Jag kommer rekommendera dem till alla som kör den storleken på satser. Jag tänkte inte köra helt utan vattenlås dock - min plan är att sätta blow-off tubes i sidan på dem istället för hål i locket och därmed kunna stapla dem på höjden under jäsning.
Och jag lovar jag ska röja ovanför min diskmaskin också
Vet inte än om jag tänker tvätta/sanera på det viset men flaskfylla låter bra.
Hallå! Nu heter ju tråden "så här brygger jag" och "jag" kan ju vara någon annan än Morgan så kom igen alla andra nu och bidra. 
P.S. Radera poster lyckas jag inte med i Tapatalk. Och nu är det för sent att göra det med webgränssnittet också - krysset är borta.
Ja och (tror/har jag hört/samt anser jag), för att säkerställa att hela dunken blir träffad av den heta vörten (inte bara momentant). På det viset också minimalt med luftburet skräp. Om någon kör no-chill i dunk (som är "beprövad sanning så ska man ju dra åt korken lite efter hand som allting krymper. När det blir vakum när det kallnar suger man luft och om mot förmodan man då får in skit så dödas det inte om vörten är kall/ljummen. Vad är din erfarenhet, Morgan? Har hunnit glömma men antar du skrev att du körde no-chill i hink!?Morgan skrev: Som jag förstått det är vitsen med att fylla dunkarna helt fulla med vört att man inte ska oxidera vörten då inte jästen är tillsatt än. ...
Morgan skrev: Jag har väntat som mest en vecka mellan bryggning och tillsättning av jäst och iaf en av de satserna redan, en underbar weissbier. Jag hittar inga fel på den än iaf. Återigen, jag testar vad som funkar och tar inget för givet. Flera kanske skriver att man inte ska ha halvfulla hinkar, men om man testar och det visar sig funka ändå så finns det ju ingen poäng att göra nåt annat.
Håller med egentligen. En del av dina tips tänker jag ta, andra not so much.Morgan skrev: Om man testar sig fram kan man kapa många hörn i bryggprocessen, men då bör man också ifrågasätta alla vedertagna "sanningar".
Jag hittade dem i butiken nu igen, några i taget. I första butiken för få lock. ("Ska du ha 3 hinkar och 2 lock!?" - Fråga inte så j-a mycket ny utan slå in det och låt mig betala!Morgan skrev: Jag letade själv JULA-hinkar i helgen och hittade några, men tyvärr var locken slut så det blev inget köp![]()
Tack för ett grymt tips, Morgan. Jag tycker de verkar vara bättre kvalitet än motsvarande 15 liters jähink från LHBS som kan kosta 2-3 ggr så mycket. Jag kommer rekommendera dem till alla som kör den storleken på satser. Jag tänkte inte köra helt utan vattenlås dock - min plan är att sätta blow-off tubes i sidan på dem istället för hål i locket och därmed kunna stapla dem på höjden under jäsning.
Och jag lovar jag ska röja ovanför min diskmaskin också
P.S. Radera poster lyckas jag inte med i Tapatalk. Och nu är det för sent att göra det med webgränssnittet också - krysset är borta.