Bryggde en slags hybridschwarzbier med wlp810 som jag provsmakar nu. Lite tidigt, bara fem dygn efter flasktappning. Brygger mest ale som stannar på 1,012 eller pilsner på 1,010 så jag har aldrig "smakat på 1,014". Tycker att den har en lite för söt smak. Humlen är centennial, ibu under 30 men massivt humlad vid 0-min. Maltnotan ser ut så här:
Pale ale 75,8%
Munich 11,2%
Crystal 100 6%
Black 7% Kallmäskad, tillsatte hälften.
Vänta på mer kolsyra, kallagra och servera kallt är det jag kan tänka mig mildrar det söta.
Är det min förmåga att ta i för mycket med crystal 100? Centennial?(smakar lite apelsinmarmelad ibland tycker jag) Eller FG 1,014 som ger det söta? Alla tips välkomna!
Sliskig med 1,014 i FG
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
FredrikLar
- Satsbryggare

Re: Sliskig med 1,014 i FG
Jag har inget svar till dina frågor, men i våras gjorde jag en så kallad SMASH (single malt and single hop) APA med centennial. Smaken var hyffsat ok, men den doftade otroligt sött så jag upplevde ölen som sliskig
Annars har jag inte några liknande erfarenheter..
Vilken mäsktemp körde du?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
- Weinkeller
- Maltrostare

Det är nog en kombination. Jästen du använder ger en bra maltighet. Pale ale malt ger en sötare smak än pilsnermalt. Mängden crystal är ju inte överdriven men hjälper så klart till med en sötare smak. Centennial årgång 2013 var inget vidare. Sen spelar även vattenbehandling och kanske en i sammanhanget låg beska en viss roll.
Mäskade i 64 grader.
Tackar för input. Låter troligt med en kombination som du säger. Synd att jag sitter på fyra hekto centennial, misstänker också att den inte är helt fräsch...eller att jag inte riktigt gillar den lika mycket som jag trodde.
Tackar för input. Låter troligt med en kombination som du säger. Synd att jag sitter på fyra hekto centennial, misstänker också att den inte är helt fräsch...eller att jag inte riktigt gillar den lika mycket som jag trodde.
Jag har börjat köra hälften pilsner hälften pale ale för att få mindre slisk som du säger, passar min smak klart bättre.