Hur göra öl med låg alkoholhalt?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

jakobia
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: onsdag 2014-12-10 13:18

Hur göra öl med låg alkoholhalt?

Inlägg av jakobia »

Om jag gör öl, cider, vin och must som har en alkoholhalt under 2.25% är det svårt?
Vart finns beskrivning på detta, vilken utrustning borde jag köpa?
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 191
Blev medlem: tisdag 2014-05-20 10:07
Ort: Stockholm,Lidingö
Kontakt:

Re: Nybörjar fråga

Inlägg av Smancho »

Du köper utrustning som passa dina behöv och önskemål.
Styrkan på drycken du gör väljer du själv.

Börja med att googla och läs på hur man gör respektive dryck, i samband med det så kommer du förstå hur man gör en dryck starkare eller svagare.

Det är en hel uppsjö med information på forumet och på nätet, svårt för oss att förklara hur du ska göra, du måste ta första steget själv.

Gällande öl, så börja ex:
http://www.shbf.se/wiki/index.php/BryggarWiki_Huvudsida
http://maltmagnus.se/hur_man_brygger
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/s% ... ma-2659711
http://handbok.alternativ.nu/index.php? ... 5l/%C3%96l
http://www.howtobrew.com/intro.html
http://shop.humle.se/litteratur/laroboc ... g/brygg-ol

Som du ser, det finns sjukt mycket att hämta genom en enkel sökning..
jakobia
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: onsdag 2014-12-10 13:18

Re: Nybörjar fråga

Inlägg av jakobia »

Anledning jag frågar är för att alla recept man hittar på nätet är oftast 5%,
men blir det dålig smak när man gör öl av lägre halter som 2,25% och lägre.

Chansar på att det är jäsningen som kommer att bli kortare och mindre jäst. Annars kan jag följa vilket recept som helst?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Nybörjar fråga

Inlägg av Bee »

Alkoholsvaga öl är betydligt svårare än starköl, tycker jag själv. Att få ner alkoholstyrkan är lätt, men att få det att smaka riktigt bra är desto svårare.

Det finns trådar om lättöl och riktigt bra svar där också.
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=7277
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=6654


Om du vill ha recept så kan du kolla in SHBFs recept från skansen-bryggningarna. Där brygger man bara lättöl.
http://shbf.se/documents/2011/skansen/
http://shbf.se/documents/2012/skansen/
http://shbf.se/documents/2013/skansen/
jakobia
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: onsdag 2014-12-10 13:18

Re: Nybörjar fråga

Inlägg av jakobia »

Tack precis vad jag behövde.

En annan fråga, tänkte köpa ett bryggarkit ifrån maltmagnus,
som nybörjare vad hade ni satsat på?
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: Nybörjar fråga

Inlägg av Jonas »

Bee skrev: Om du vill ha recept så kan du kolla in SHBFs recept från skansen-bryggningarna. Där brygger man bara lättöl.
http://shbf.se/documents/2011/skansen/
http://shbf.se/documents/2012/skansen/
http://shbf.se/documents/2013/skansen/
Nej! Vi bjuder besökarna på lättöl på Skansen, men det vi brygger blir starköl i de allra flesta fall.

Personligen tycker jag att det är lättare att brygga gott alkoholsvagt om man brygger öl som ska ha en (viss) maltsötma, t. ex. porter och mörk tjeckisk lager.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Nybörjar fråga

Inlägg av Bee »

Ah! Fel av mig. :)
Trodde ni bjöd på samma sak som bryggdes.

Men jag var inte helt fel ute, det finns iaf några lättölsrecept när man bläddrar igenom dom.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av ecmik »

Jag har precis korkat upp mina första flaskor av en lätt-Ale som blev på 2.1%. OG 1.027 och FG 1.014 + 0.4% alkoholpålägg för primningen räknar jag med. Till min förvåning blev det riktigt gott! :) Lite för lite kolsyra dock, men annars ganska mycket smak och arom för en lättöl.

Jag baserade bryggningen på detta recept: http://hembryggarbloggen.blogspot.se/20 ... i.html?m=1

Ökade på kokningen till 120 min. Struntade också i FWH utan körde lite lite bitterhumle (Citra) med 90 min koktid. Ändrade också jästen till pålitliga US-05. :)

Testa! Det är kanon att ha en lättöl hemma när man måste va representabel men inte kan avstå en öl;)
jakobia
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: onsdag 2014-12-10 13:18

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av jakobia »

Tack, ska prova nästa gång jag brygger. Beställde ett nybörjar-kit och fick det igår. Nu gör jag en "IPA india ale pale", tror jag det var. Kastrullen står på kylning, dock kommer min första öl bli omkring 5%. Spännande och se om det blir drickbart.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av ecmik »

Det blir nog definitivt drickbart iallafall! :) Lycka till!
jakobia
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: onsdag 2014-12-10 13:18

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av jakobia »

Ja la ut lite bilder på mitt första kaos... hoppas att det inte blir skit nu för att jag strulade med jäsröret... och jästen vet jag inte om det blev rätt mängd...
http://www.homebrewbeer.nu/
Men det står och bubblar och ser bra ut med lite skum...
jakobia
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: onsdag 2014-12-10 13:18

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av jakobia »

Efter två dagar ser det ut så här, för mycket jäst i?

Bild
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 426
Blev medlem: fredag 2013-10-25 08:43

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av Patrik-b »

Svårt att säga. Det är bara att avvakta blir nog drickbart.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av Weinkeller »

Ser ut som en frisk jäsning. Oroa dig inte i onödan. Om två tre veckor vet du. Det är sällan man får problem med jäst i överkant.
jakobia
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: onsdag 2014-12-10 13:18

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av jakobia »

oki tack
Skriv svar