Safale S-04

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Safale S-04

Inlägg av AndersF »

Receptet specar Safale S-04 jäst. Satsstorlek 22 l
OG 1063
FG 1023

På jästpåsen står: sprinkle into wort.

Låter det rätt, mao. ingen som helst förkultur?
OvGr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Safale S-04

Inlägg av OvGr »

Det går att göra så men de allra flesta brukar rekommendera att man rehydrerar torrjästen innan användning. Googla på "rehydrera torrjäst" så hittar du massor att läsa.
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersF »

Så sant:" När man använder torrjäst ska man inte göra förkultur och man behöver inte heller syresätta vörten. Det är däremot bra att rehydrera jästen, dvs man aktiverar den genom att återfukta med sterilt vatten ca 30 minuter i förväg. Då strör man jästen på ytan i en liten behållare med kokt avsvalnat vatten. Man ska inte röra eller skaka förrän strax innan det är dags att tillsätta jästen. Det går också utmärkt att strö jästen torrt direkt i den kylda vörten utan att rehydrera. "
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Upp mot 50 % av cellerna kan dö om man inte rehydrerar så lika bra att göra det. Rätt enkelt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Inte syresätta? Är det så?
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Man behöver inte heller syresätta när man använder torrjäst.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

BULL......... wait for it ............SHIT

Man SKA syresätta vörten och det går alldeles utmärkt att göra förkultur på torrjäst. Det är till och med bättre att tillsätta en aktiv förkultur än att inte göra en. Men det räcker med att rehydrera om man har tillräckligt med torrjäst.

Man kan skippa syresättning om man pitchar tillräckligt med jäst, men då ska du verkligen veta vad du gör och garanterat göra en förkultur innan.
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av longjohn »

Av alla "extramoment" jag börjat med någon gång efter den första bryggningen är rehydrering det enklaste, i särklass billigaste och kanske det som gjort mest skillnad kvalitetsmässigt. Har du en kastrull, plastfolie, starsan, en sked och eventuellt en bunke så är det bara att sätta igång.

http://www.fermentis.com/wp-content/upl ... FA_S04.pdf
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Bee, kul att du är så självsäker. Har du källa på dina påståenden eller tycker du själv efter praktisk erfarenhet?

Det är ju bara besöka vilken tillverkare eller av torrjäst som helst. För de som är intresserade av de biologiska detaljerna är det bara googla. Syre behövs bara i början och torrjästen har redan det den behöver med sig för att klara den första tiden.

"I always aerate my wort when using liquid yeast. Do I need to aerate the wort before pitching dry yeast?"

Danstars FAQ

"No, there is no need to aerate the wort but it does not harm the yeast either. During its aerobic production, dry yeast accumulates sufficient amounts of unsaturated fatty acids and sterols to produce enough biomass in the first stage of fermentation. The only reason to aerate the wort when using wet yeast is to provide the yeast with oxygen so that it can produce sterols and unsaturated fatty acids which are important parts of the cell membrane and therefore essential for biomass production.

Förkultur. Om du inte har den köp gärna Yeastboken av White/Zainasheff. Står en hel del där. Om torrjäst på sid 146 pratar de om att undvika att göra förkultur på torrjäst. Det är inte bra för jästen. Jag har även hört de prata om det på radio. Den är inte tillverkad för det. Klart det går, men det mesta går. Men den är billig så varför böka med förkultur.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Bra fakta, jag är inte rädd för att erkänna om jag har fel. Då lär jag mig något.

JAG HADE FEL.

Jag har Yeast, men inte läst hela. Jag vet att det är fetterna som ska byggas upp, men visste inte just det, att dom redan fanns i deras reserver.
Hur som helst det är inte skadligt att syrrsätta för jästen och jag kommer iaf inte ändra min process på den punkten. Blir för jobbigt att ändra. (Silar av druv.)
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Bra inställning! Har inte läst hela i detalj men när jag nu skummade den igen så inser jag att det finns mycket bra i den. Jästmomentet känns ofta lite underskattat men det har ju stor påverkan på slutresultatet.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Om att det ska vara bättre att göra förkultur än rehydrera torrjäst har jag både läst och hört annat på ex, brewing network. Eftersom jästcellerna fryses ner när de "peakar" är jästen i sitt optimala stadie när den väcks till liv igen. En förkultur skulle ta förbi jästen detta stadie, man får fler celler men inte i sin "peak".
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Stämmer inte enligt jästboken och Palmer har också sagt att det inte är att rek.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Fast ovanstående företag skriver också "sprinkle into wort" Bara för att det går innebär inte att det är det bästa. Jag syresätter även om jag använder torrjäst. Det är enkelt och det gör inte ölen sämre.

Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Get dessutom lite träning om man skakar för "hand".
Skriv svar