Jag vet inte men det är ju en del specialmalter samt honung i den Portern jag senast bryggde men jag har fått en ganska syrlig eftersmak.
Om någon skulle vilja se så kan jag bifoga receptet sedan men jag är nyfiken på hur man kan slippa den syrligheten? Jag vet att om man har mycket specialmalter så kan man få en syrlig eftersmak men som sag, hur får man bukt på dessa?
Porter med syrlig eftersmak...
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Porter med syrlig eftersmak...
// Jonas
Re: Porter med syrlig eftersmak...
En möjlighet till det du beskriver skulle kunna vara att du kommit lite för långt ner i pH. I princip så sänker alla specialmalter pH, ju mörkare de är ju mer sänker de pH. Nu har jag ju ingen aning om du kör med vattenbehandling eller inte, men gör du inte det så skulle jag rekommendera att du ökar mängden karbonater (CaCO3, eller NaHCO3 (bikarbonat)).
- Weinkeller
- Maltrostare

Honungen kan också tunna ut ölen vilket kan framhäva syrligheten då maltsötman och fylligheten minskar.
Tack så mycket för input.
Jag tror jag funnit mitt misstag ut efter era svar och det är att jag använt pH-stabilisator och sen då en massa specialmalter på det vilket gör att PH är säkert under det normala. Ja, vad lärde jag mig av det här? Jo, skaffa PH-stickor om man ska köra med pH-stabilisator samt med mycket specialmalter
Återigen, tack för snabb input (Hem och slicka såren och gör en ny sats)
Jag tror jag funnit mitt misstag ut efter era svar och det är att jag använt pH-stabilisator och sen då en massa specialmalter på det vilket gör att PH är säkert under det normala. Ja, vad lärde jag mig av det här? Jo, skaffa PH-stickor om man ska köra med pH-stabilisator samt med mycket specialmalter
Återigen, tack för snabb input (Hem och slicka såren och gör en ny sats)
// Jonas
Köp mjölksyra när du ändå köper pH papper. Då kan du justera utan 5.2 stabilisator.
Tack!!! ska tänka på detBee skrev:Köp mjölksyra när du ändå köper pH papper. Då kan du justera utan 5.2 stabilisator.
// Jonas