Porter med syrlig eftersmak...

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Porter med syrlig eftersmak...

Inlägg av Falkens »

Jag vet inte men det är ju en del specialmalter samt honung i den Portern jag senast bryggde men jag har fått en ganska syrlig eftersmak.
Om någon skulle vilja se så kan jag bifoga receptet sedan men jag är nyfiken på hur man kan slippa den syrligheten? Jag vet att om man har mycket specialmalter så kan man få en syrlig eftersmak men som sag, hur får man bukt på dessa?
// Jonas
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Porter med syrlig eftersmak...

Inlägg av Brewsnail »

En möjlighet till det du beskriver skulle kunna vara att du kommit lite för långt ner i pH. I princip så sänker alla specialmalter pH, ju mörkare de är ju mer sänker de pH. Nu har jag ju ingen aning om du kör med vattenbehandling eller inte, men gör du inte det så skulle jag rekommendera att du ökar mängden karbonater (CaCO3, eller NaHCO3 (bikarbonat)).
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Porter med syrlig eftersmak...

Inlägg av Weinkeller »

Honungen kan också tunna ut ölen vilket kan framhäva syrligheten då maltsötman och fylligheten minskar.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Porter med syrlig eftersmak...

Inlägg av Falkens »

Tack så mycket för input.
Jag tror jag funnit mitt misstag ut efter era svar och det är att jag använt pH-stabilisator och sen då en massa specialmalter på det vilket gör att PH är säkert under det normala. Ja, vad lärde jag mig av det här? Jo, skaffa PH-stickor om man ska köra med pH-stabilisator samt med mycket specialmalter

Återigen, tack för snabb input (Hem och slicka såren och gör en ny sats) :evil:
// Jonas
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Porter med syrlig eftersmak...

Inlägg av Bee »

Köp mjölksyra när du ändå köper pH papper. Då kan du justera utan 5.2 stabilisator.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Porter med syrlig eftersmak...

Inlägg av Falkens »

Bee skrev:Köp mjölksyra när du ändå köper pH papper. Då kan du justera utan 5.2 stabilisator.
Tack!!! ska tänka på det :-)
// Jonas
Skriv svar