Problem med svavel
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Problem med svavel
Bryggde ganska nyligen en lageröl med "lagermetoden" från Brulosopher, dvs. 20 dagars teperaturrampande upp och ner. Valde Wyeast 2124 Bohemian Lager, vilken tydligen producerar ganska stora mängder svavel. Just nu är jag i slutfasen av schemat, dvs kallkrash/lager som han kallar det, kylen står inställd på -1,1C. Har svårt att tro att ägglukten skall försvinna på två dagar...
Bör jag höja temperaturen och lagra den i ett par veckor, eller ska jag låta temperaturen vara kvar på -1,1? Läste på något amerikanskt forum att man kunde vädra ur svavlet genom att göra en till diacetylrast, med det kanske var en konstig idé?
Bör jag höja temperaturen och lagra den i ett par veckor, eller ska jag låta temperaturen vara kvar på -1,1? Läste på något amerikanskt forum att man kunde vädra ur svavlet genom att göra en till diacetylrast, med det kanske var en konstig idé?
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Re: Problem med svavel
Läser man på Wyeasts egen produktinformation så rekommenderar de inte bara en diacetylrast utan en ordentlig diacetylrast..niklas_n skrev:Bryggde ganska nyligen en lageröl med "lagermetoden" från Brulosopher, dvs. 20 dagars teperaturrampande upp och ner. Valde Wyeast 2124 Bohemian Lager, vilken tydligen producerar ganska stora mängder svavel. Just nu är jag i slutfasen av schemat, dvs kallkrash/lager som han kallar det, kylen står inställd på -1,1C. Har svårt att tro att ägglukten skall försvinna på två dagar...
"A thorough diacetyl rest is recommended after fermentation is complete. "
https://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrai ... .cfm?ID=30
Retsticka men ingen taskvört
Jag har gjort en diacetylrast enligt schemat, 18,8 grader i närmare 4 dagar. Känns som att man misshandlar jästen med att höja temperaturen en gång till.
Det är någon som kommenterat metoden och använt just 2124 utan problem med varesig diacetyl eller svavel.
Det är någon som kommenterat metoden och använt just 2124 utan problem med varesig diacetyl eller svavel.
I am enjoying my first batch of Bohemian Pilsner brewed using this technique after reading your post on Reddit r/homebrewing.
It worked as expected , producing a good clean crisp beer. No diactyl, lovely and bright and well carbonated in the bottle. My previous attempts using this recipe but with a more traditional long lagering period resulted in a poor carbonation. It seems my yeast (Wyeast 2124 Bo Pils) survives much better through the fast fermentaion schedule leaving it in better shape for carbing.
I’m planning another batch now with a slightly adjusted recipe but I fully intend to continue using this fast fermentation schedule unchanged.
Thanks!
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Om den ska på fat, kan du tappa på fat efter kallkrasch och låta ölet stå i rumstemperatur ett par dagar, pyser du fatet då och då för att släppa ut svavlet.
- Weinkeller
- Maltrostare

Svavlet är ofta flyktigt men undvik att fata eller flaska innan du vädrat ur det. Mycket enklare att lösa problemet med höjd temp och vädra ur det än att ta ut det i efterhand.
Jag har också läst mig till det, har du någon rekommenderad temperatur och tid som krävs, eller skall jag köra lite på känn?Weinkeller skrev:Svavlet är ofta flyktigt men undvik att fata eller flaska innan du vädrat ur det. Mycket enklare att lösa problemet med höjd temp och vädra ur det än att ta ut det i efterhand.
Det skulle kanske kunna funka, hälften av batchen skall fatas och resten flaskas. Den som flaskas skulle jag vilja ha helt fri från, eller så mycket fri från svavel som den kan bli.Ale Bundy skrev:Om den ska på fat, kan du tappa på fat efter kallkrasch och låta ölet stå i rumstemperatur ett par dagar, pyser du fatet då och då för att släppa ut svavlet.
- Weinkeller
- Maltrostare

Jag låter det stå tills det är borta. Ställ det i rumstemperatur och låt det vädras ut genom minimalt fyllt jäsrör. Man kan ju göra en försiktig omtappning efter ett par dagar så borde eventuellt kvarvarande svavel försvinna. Man vill ju undvika onödig oxidation så det kan vara lite meckigt att få bort det på ett smidigt sätt om det är höga mängder.
Jag får testa det. Jag läste på ett amerikanskt forum att man helst inte skall tappa om ölen om man vill vädra ur svavlet eftersom det är jästen som städar upp svavlet, och det finns mindre jäst i en omtappad öl.Weinkeller skrev:Jag låter det stå tills det är borta. Ställ det i rumstemperatur och låt det vädras ut genom minimalt fyllt jäsrör. Man kan ju göra en försiktig omtappning efter ett par dagar så borde eventuellt kvarvarande svavel försvinna. Man vill ju undvika onödig oxidation så det kan vara lite meckigt att få bort det på ett smidigt sätt om det är höga mängder.
Jag får testa mig fram, det går ju alltid att brygga mer...
Det kan man upprepa flera gånger vid behovAle Bundy skrev:Om den ska på fat, kan du tappa på fat efter kallkrasch och låta ölet stå i rumstemperatur ett par dagar, pyser du fatet då och då för att släppa ut svavlet.
Plockar upp den här tråden igen ...
Borde man inte kunna fylla med CO2, ställa fatet kallt (lagra alltså) och ändå öppna ventilen då och då för att släppa ut svavel? Då kan man lagra samtidigt som man både undviker både syre och rensar bort svavel. Eller gör kylan, eller CO2, att svavlet rensas bort sämre?
Borde man inte kunna fylla med CO2, ställa fatet kallt (lagra alltså) och ändå öppna ventilen då och då för att släppa ut svavel? Då kan man lagra samtidigt som man både undviker både syre och rensar bort svavel. Eller gör kylan, eller CO2, att svavlet rensas bort sämre?
Jag har funderat på en variant där man trycker CO2 "bakvägen". Teorin är ju att svavel ventileras bort genom att CO2'n tar svavlet ur ölen. Det skulle ju innebära att om man kör in CO2 i ölkopplingen och släpper ut via CO2-kopplingen så får man ju CO2 som bubblar genom ölet.Rennstam skrev:Plockar upp den här tråden igen ...
Jag gissar förstås att en sådan behandling även för med sig andra aromer som kanske är önskvärda. Jag gissar också att ölet kan skumma endel i fatet om man gör så.
Ja, det var ju lite radikalt kanske. Men gör det så stor skillnad om man trycker in CO2 överifråi eller underifrån? Jag tänker att CO2 kommer ändå in i ölet, och man kan ändå ventilera ut det svavel som lämnar ölet (om det nu lämnar ölet, men jag gillar teorin:)