Recept, vad tror ni?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Recept, vad tror ni?

Inlägg av Jonas Johnsson »

Sitter och pillar med min nästa IPA, och vill gärna ha synpunkter på receptet. Jag blev lite inspirerad av Drakens IPA med humlen men har ändrat maltnotan. Vad tror ni om detta recept? Jag använder iBrewmaster 2 för att göra recept.



Style: American IPA OG: 1.079
Type: All Grain FG: 1.020
Rating: 0.0 ABV: 7.76 %
Calories: 258.12 IBU's: 90.26
Efficiency: 75.00 % Boil Size: 15.71 L
Color: 6.4 SRM Batch Size: 11.00 L
Preboil OG: 1.070 Boil Time: 60 minutes

Grains & Adjuncts
Amount Percentage Name Time Gravity
3.60 kg 74.23 % Pale Malt (2 Row) US 60 mins 1.036
350.00 g 7.22 % Oats, Flaked 60 mins 1.037
400.00 g 8.25 % Belgian Caramel Pils 60 mins 1.034
500.00 g 10.31 % BEST Malz Wheat Malt 60 mins 1.037

Hops
Amount IBU's Name Time AA %
28.00 g 65.02 Citra 60 mins 13.20
14.00 g 11.79 Citra 10 mins 13.20
28.00 g 13.45 Cascade 15 mins 5.50
28.00 g 0.00 Cascade 0 mins 5.50
28.00 g 0.00 Citra 0 mins 13.20
28.00 g 0.00 Citra 5 days 13.20
28.00 g 0.00 Cascade 5 days 5.50

Yeasts
Amount Name Laboratory / ID
2 dry pkgs Safale US-05 Fermentis US-05

Additions
(none)

Mash Profile
Profile Name: All Grain Profile 1

Grain Temp: 70.00 °C Mash Tun Vol Loss: 0.75 L
Grain Absorption: 0.13 L/kg Tun Temp Loss: 4.49 °C
Cooling Shrinkage: 4.00 % Kettle Trub Loss: 0.75 L
Hourly Boiloff: 9.00 %

Water Profile
(none)I

Fermentation Steps
Name Days / Temp
Primary 7 days (snabela) 21.0°C
Secondary 7 days (snabela) 21.0°C
Bottle/Keg 14 days (snabela) 23.3°C



Notes
(none)
http://www.iBrewMaster.com Version: 1.2.2


Skickat från min iPad
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av Jonas Johnsson »

Kanske ska tillägga att jag kör BIAB, det står tydligen inte i receptet.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av Weinkeller »

Personligen tycker jag att ditt OG och även FG är i högsta laget, mäsktempen likaså. Men smaken är som baken. Jag hade lagt mig runt 1,065 i OG och 1,012 i FG. Då hamnar du på strax över 7% alkohol men ölen kommer att uppfattas torrare mer lättdrucken och ge humlen mer utrymme.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av Jonas Johnsson »

Är det "Grain temperature" jag ska ändra i ibrewmaster för att den ska räkna om FG?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38
Kontakt:

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av eric »

Jonas Johnsson skrev:Är det "Grain temperature" jag ska ändra i ibrewmaster för att den ska räkna om FG?
Mash temperature ska du snarare ändra, om det finns, har inte använt programmet själv.
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av patryt »

Sänk mäsktempen och justera maltnotan för att träffa OG. Tveksamt om du behöver 2 paket jäst för 11 liter vört.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av Jonas Johnsson »

Drog ner caramel-pilsen lite och kör 12 litersbatch i stället. Då hamnar jag runt 7 % ABV . När man mäskar "light body" med BIAB, då bör man köra lite längre, typ 90 minuter i stället?

Tack för all hjälp!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av Weinkeller »

Jo det är inte fel att mäska lite längre vid låg temperatur.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av Jonas Johnsson »

Bryggde igår, använde mig av en ny metod för att laka ur BIAB-påsen efteråt så jag fick väldigt högt OG trots att jag ökat mängden vätska till samma maltnota. Hur som helst så är jag nog en idiot: Jag tänkte för första gången använda mig av sparad jäst, jag tvättade jästkakan från förra omgången och sparade i kylen. MEN: Jag gjorde ju ingen förkultur :( Är det kört att få igång jäsningen? Jag tillsatte typ 2 dl ren tvättad jäst till mina 12,5 L vört. Kommer den komma igång tror ni? Eller ska jag springa och köpa ett paket torrjäst pronto för att få igång det?
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av Brewsnail »

Din senaste bryggning är ju en stor förkultur
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av Weinkeller »

2dl låter väldigt mycket men mata in dina parametrar i mr maltys jästkalkylator så får du fram ideal jästmängd.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av Jonas Johnsson »

Hmm OK, då borde det i alla fall funka. Jäsningen har dock fortfarande inte kickat igång, ett dygn efter. Väntar ett dygn till, sen så kör jag nog ett paket us-05 istället. :D
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av Jonas Johnsson »

Hur länge bör jag avvakta innan jag faktiskt kör i ett paket torrjäst? Mer än 48 h ska det väl inte ta för jästen
att börja bubbla ordentligt i jäsröret?

EDIT: nu på morgonen bubblade det regelbundet i jäsröret
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Recept, vad tror ni?

Inlägg av Jonas Johnsson »

SG blev 1.012 nu näår jag mätte, så det var ju en jäkla tur att jag säkte OG lite för annars hade den ju blivit apstark. Nu blir den ändå 7,6 % vilket ju är lite i överkant för en IPA.
Skriv svar