Starsan och jäshink

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av Mange81 »

Jag fyller alltid hela jäshinken 30l med rekommenderad koncentration. Star san flaskan räcker länge ändå, så kostnaden är försumbar. Säkra före det osäkra. Men det är jag de.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

+1 på Mange81
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Är det inte det som är idén med skummet?
Att man inte behöver fylla jäshinken med vätska utan kan skaka upp skum från en mindre mängd starsan och på så sätt få en Starsan i hela spannen ändå. Förvisso blir man inte av med skummet, men man har ju läst mer än en gång att man inte ska vara rädd för skummet :)
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Du behöver inte fylla hela. På samma sätt som det räcker att spraya och vänta +30 sek. Men vill man slösa så är det bara fylla. Men det lär inte bli mer desinficerat.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag diskar ur jäshinken med PBW och fyller den sedan med 10L StarSan-lösning redan i början av bryggdagen. Tömmer sen ut en liten del till sprayflaska som får agera lite "akut-rengörande" under dagen. Jäshinken får sedan fungera lite som desinficeringshink för allt som ska va bakteriefritt. Lägger i allt ifrån silduk, jäsrör till slangar och proppar. När vörten lägger sig i 10-15 min efter kylning häller jag ut vätskan och förbereder silningen och det där. Funkar perfekt tycker jag själv! Har inga infektioner på 12 bryggningar, ta i trä.. :)
Dyslektiker
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Dyslektiker »

Jag brukar göra en blandning mellan att spruta hela hinken med StarSan sedan hälla i en liter och skaka, samtidigt som jag sprayar allt jag behöver och lägger i hinken.

Under själva bryggningen har jag en ganska så stor plastlåda som jag har sprayat och fyllt botten med StarSan. Där desinfekterar jag alla verktyg som jag har använt och ska använda igen.
Än så länge har jag aldrig haft några problem med mina bryggningar.
P-Väsby
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av P-Väsby »

Jag tar 3-4 liter hett vatten med chemipro oxi. Står 5 - 10 minuter och skakar 3-4 gånger. Häller ut och står upp och ner till den skall användas.

Har haft 1 dålig öl på mina försök...och det är ca 15 per år.

:)
Skriv svar