Pump för att flytta mäsk
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Pump för att flytta mäsk
Letar efter en pump som klarar av att flytta mäsken till min laktunna. Av olika anledningar är det inte praktiskt att använda gravitationen.
Någon som kan tipsa om en inte allt för dyr lösning?
Någon som kan tipsa om en inte allt för dyr lösning?
Re: Pump för att flytta mäsk
http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... 2-V-25983/
Verkar funka bra till het vört, finns några trådar i arkivet.
aekstrom skrev:http://www.solarproject.co.uk/page2.html
Har tittat på dom innan men klarar jag verkligen pumpa mäsk med den? Pumpa vört eller vatten är det ju många som gör med den det vet jag men inte hört att någon använt den till mäsken.
niklas_n skrev:http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Pentrypump-12-V-25983/
Det är mäsken som skall flyttas inte vörten. Har använt sökfunktionen men lyckas inte hitta något.
Edit : Hittar trådar i arkivet som rör ämnet men inköpsställen saknas vad jag kan se och finns där modellbeteckningar faller det ju på att inläggen skrevs för minst 10 år sedan. Funderar om snöskyffeln kanske åker fram nästa bryggning, kan behöva öva på att skotta med tanke på årstid
Senast redigerad av Freppan den onsdag 2014-10-29 23:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag använder den till att pumpa runt mäsken genom en HERMS slinga. Menar du att du vill pumpa över allt med malt? Kan inte tänka mig någon pump som klarar det. Iaf inte med impeller.
Det är ju som en gröt. Det får du nog skopa ut i så fall. Du får nog se över din design eller beskriv vilka kärl du har i mer detalj så kanske du får bra tips.
aekstrom skrev:Jag använder den till att pumpa runt mäsken genom en HERMS slinga. Menar du att du vill pumpa över allt med malt? Kan inte tänka mig någon pump som klarar det. Iaf inte med impeller.
Precis! Hittar pumpar gör jag men lite väl stora och lite väl dyra, inte under 20.000
aekstrom skrev:Det är ju som en gröt. Det får du nog skopa ut i så fall. Du får nog se över din design eller beskriv vilka kärl du har i mer detalj så kanske du får bra tips.
Saken är den att jag har varit med på en bryggning med en pump i 1000-kronors klassen som klarade detta alldeles utmärkt och hade gjort det under 50-talet brygg i storleken 100-150 liter åt gången.
Jag har inte lyckats få tag i personen i fråga trots upprepade försök och kan inte för allt i världen minnas vad han köpt den mer än att det var i Sverige.
Jag har 2 st 100-liters kärl, ett för mäskning och vörtok och ett för lakning, en väldigt traditionell design med andra ord.
Ok I see. du skulle kunna överväga kostnad för pump mot att bygga värme i lakkärlet och mäska o laka i samma kärl. Sedan bara använda kokkärlet för själva koket. Men som sagt du kanske har fler hinder..
- assistredo
- Maltrostare

ex. Brouwland har en del kraftigare pumpar - jag låter det dock vara osagt om de klarar tjock mäsk.
https://www.brouwland.com/en/our-produc ... ment/pumps
https://www.brouwland.com/en/our-produc ... ment/pumps
Björn Petersson
Varför skall du flytta mäsken? Blir det inte bara en tjock smet om det pumpas?
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det är en bajspump du behöver, helst en oanvänd. De klarar lite ... Skit helt enkelt.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Morgan skrev:Det är en bajspump du behöver, helst en oanvänd. De klarar lite ... Skit helt enkelt.
Helst oanvänd....
Som Morgan säger så klarar en avloppspump av större partiklar, dock har de en malande funktion också så malten kommer bli en tjock sås tillslut. Vore intressant att se en skiss på systemet där man flyttar runt mäsken. Jag har nog aldrig sett eller hört nån hembryggare som gjort det. Kul med lite nya ideér.
Jag måste bara tacka för en underhållande tråd! Bajspump... vill jag höra mer om!
- assistredo
- Maltrostare

Även om trådskaparen ville utesluta gravitationen så verkar det som att det är det som återstår. Fram med block, taljor eller vinsch och hissa upp skiten (ursäkta) och tippa över i lakkärlet.
Förresten, jag har sett bilder på ett (tyskt) bryggverk med två kärl där båda stod på varsin hylla mittemot varandra och där hyllorna (kärlen) kunde hissas upp och ner maskinellt. Man hissade upp den ena, tappade ur direkt ner i den andra och vice versa. Kärlen hade värme och rätt så grova dimensioner på kranarna.
Förresten, jag har sett bilder på ett (tyskt) bryggverk med två kärl där båda stod på varsin hylla mittemot varandra och där hyllorna (kärlen) kunde hissas upp och ner maskinellt. Man hissade upp den ena, tappade ur direkt ner i den andra och vice versa. Kärlen hade värme och rätt så grova dimensioner på kranarna.
Björn Petersson