Under rubriken "delmäskning" i avsnittet för oss nybryggare står bl a:
"Ta ut ett prov på vörten och mät densiteten med en hydrometer. Densiteten borde hamna på ca 1 050."
"Mät FG för att kunna räkna till exempel alkoholhalt men även se att ölen är färdigjäst. 1008-1013 är rimliga värden på FG."
Fråga: vad gör jag om densiteten är för låg? Om den är för hög är det väl bara att hälla i lite vatten?
Densitet
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Densitet
För högt, spä med vatten om du vill komma ner. Är det för lågt kan du koka vörten längre och därmed koka bort mer vatten, höja med socker eller spraymalt.
Är du i början av din hembryggarkarriär så är mitt råd att gilla läget. Var noga med att samla all data så du efter brygget kan analysera varför det blev högt eller lågt.
När du är varm i kläderna kommer du veta vad du skall göra om något inte går enligt planerna och om du verkligen behöver göra något åt saken. Just det, skit i bryggprogrammen och använd papper, penna och en miniräknare, i alla fall till en början.
När jag bryggde mitt förra öl glömde jag att jag hade pillat med maltkrossen så jag hamnade 6 pinnar under beräknat OG men jag gjorde inget åt saken. Blev lite svagare öl bara.
Är du i början av din hembryggarkarriär så är mitt råd att gilla läget. Var noga med att samla all data så du efter brygget kan analysera varför det blev högt eller lågt.
När du är varm i kläderna kommer du veta vad du skall göra om något inte går enligt planerna och om du verkligen behöver göra något åt saken. Just det, skit i bryggprogrammen och använd papper, penna och en miniräknare, i alla fall till en början.
När jag bryggde mitt förra öl glömde jag att jag hade pillat med maltkrossen så jag hamnade 6 pinnar under beräknat OG men jag gjorde inget åt saken. Blev lite svagare öl bara.
Som relativt ny bryggare håller jag med ovanstående talare nästan fullt ut, fast jag och vårat gäng tog hjälp av ett program (Beersmith) vilket hjälpte oss enormt i början när vi väl hade ställt in det utifrån hur mycket vi ämnade brygga...
Programmet hjälpte oss få en klar bild av hur våran slutgiltiga produkt kunde bli, allt efter vi sedan bryggt på har vi noterat/justerat i programmet, har vi hamnat någon pinne för lågt innan kok/efter kok så har vi gjort nada, bryggt på och sedan smakat ett par riktigt goda öl...
Programmet hjälpte oss få en klar bild av hur våran slutgiltiga produkt kunde bli, allt efter vi sedan bryggt på har vi noterat/justerat i programmet, har vi hamnat någon pinne för lågt innan kok/efter kok så har vi gjort nada, bryggt på och sedan smakat ett par riktigt goda öl...
Här finns en del program.
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Bryggprogram
Sen kan jag slå ett slag för de böcker som finns ute nu... kan vara bra att ha hemma och kika i som en manual när man brygger, jag har det fortfarande.
https://www.adlibris.com/se/sok?q=brygga+%C3%B6l
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Bryggprogram
Sen kan jag slå ett slag för de böcker som finns ute nu... kan vara bra att ha hemma och kika i som en manual när man brygger, jag har det fortfarande.
https://www.adlibris.com/se/sok?q=brygga+%C3%B6l
// Jonas
Jag har justerat OG några gånger men aldrig FG, det blir vad det blir beroende främst på jäst och mäskschema. Beersmith t.ex. är dåligt på att förutspå FG och det är mest en fingervisning på vart det kommer hamna. Jästtillverkaren brukar speca max utjäsningsgrad och om du sänker de värdena något så brukar det hamna hyffsat rätt. 1.008-1.015 är ganska rimliga värden och handlar mest om att ölet börjar jäsa färdigt sockret. Vill du ha sötare eller torrare öl tycker jag du ska justera receptet till nästa gång istället för att försöka eftersöta. Har ditt öl däremot stannat på 1.020 så kan du börja misstänka att det inte jäst som det ska och vidta åtgärder för att hjälpa jästen, t.ex. höga temperaturen några grader eller rotera jäskärlet så jästen hamnar i suspension igen.
Tack för alla synpunkter och tips.