Gelatin för kallkrasch
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Gelatin för kallkrasch
Asså ba, lite lam fråga nu va, men är på jakt efter gelatin för kallkrasch och hittar endast gelatinblad och snabbgelatinpulver. Det förstnämnda verkar lite meckigare, och det senare har en del tillsatser som verkar onödiga (vilka syftar till att möjliggöra användning av kallvatten tror jag).
I Lindhs guide till gelatinklarnande refererar han till gelatinpulver, men som inte verkar vara Oetkers snabbpulver.
Så:
1. Äre funkis med snabbgelatinpulver eller inte?
2. Om inte, vart går jag tag på gelatinpulver som är funkis (har väl nån outforskad ICA Maxi kvar i närområdet)?
3. Använda gelatinblad, går det?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I Lindhs guide till gelatinklarnande refererar han till gelatinpulver, men som inte verkar vara Oetkers snabbpulver.
Så:
1. Äre funkis med snabbgelatinpulver eller inte?
2. Om inte, vart går jag tag på gelatinpulver som är funkis (har väl nån outforskad ICA Maxi kvar i närområdet)?
3. Använda gelatinblad, går det?
Re: Gelatin för kallkrasch
Jag brukar köra gelatinblad 1 per 10l
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i10-15 minuter så dom blir helt sladdriga
Koka upp 2dl vatten och a av grytan från spisen
Plocka upp gelatinbladen från det kalla vattnet, lägg i dom i det varma och rör till det är löst
Häll i med en gång och rör runt lite lätt i jäskärlet med ett väl desinficerat verktyg
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i10-15 minuter så dom blir helt sladdriga
Koka upp 2dl vatten och a av grytan från spisen
Plocka upp gelatinbladen från det kalla vattnet, lägg i dom i det varma och rör till det är löst
Häll i med en gång och rör runt lite lätt i jäskärlet med ett väl desinficerat verktyg
Jag kör enl. Lindh´s modell och jag tror att det är pulver som pulver...
// Jonas
1. Ja
2. Se ovan.
3. Gelatin framställs nästan uteslutande av grissvål och brosk från nöt och gris, så om det är pulver eller plattor spelar ingen roll.
2. Se ovan.
3. Gelatin framställs nästan uteslutande av grissvål och brosk från nöt och gris, så om det är pulver eller plattor spelar ingen roll.
jonker03 skrev:I Lindhs guide till gelatinklarnande refererar han till gelatinpulver, men som inte verkar vara Oetkers snabbpulver.
Jag kör Dr.Oetkers för tillfället och det funkar bra. I guiden var någon annan pappersförpackning som inte var lika smidiga som Oetkers burk med lock. Bägge ger samma resultat. Har precis labbat lite med isinglass men inte fått lika bra resultat även om det sägs vara bättre än gelatin. Ska labba några ggr så redovisar jag mina tankar sen...
Lindh skrev:Jag kör Dr.Oetkers för tillfället och det funkar bra. I guiden var någon annan pappersförpackning som inte var lika smidiga som Oetkers burk med lock. Bägge ger samma resultat. Har precis labbat lite med isinglass men inte fått lika bra resultat även om det sägs vara bättre än gelatin. Ska labba några ggr så redovisar jag mina tankar sen...
Klarning fungerar så att det som orsakar grumlighet i vätskan har en elektrisk laddning. Gelatin har en positiv laddning och kommer därmed klumpa ihop sig med negativt laddade partiklar i ölen eller vörten. Husbloss eller isinglass som det kallas är också positivt laddat och attraherar samma partiklar.
Gelatin är billigt och lätt att få tag i, nackdelen är att det finns en risk att du drar ur smak vid överdosering. Husbloss å andra sidan är dyrare och svårare att få tag i.
Det finns en väldans massa olika produkter och ämnen man skulle uppnå olika grader av klarning med. Blod, äggvita, agar agar, karragentång m.fl.
Har själv ännu inte använt mig av något klarningsmedel i öl ännu men använt ovanstående väldigt, väldigt många gånger i matlagningen som konsistensgivare eller just klarningsmedel.
Jag hade satsat på protafloc och visst jag skulle väl kunna tänka mig att prova gelatin då det är lite effektivare.
Då du verkar ha experimentlusta så kan du testa följande om du vill se på klarhet : Ta ur en liter kokande vört innan du skall kyla. Rör ner på tok för mycket gelatin, typ 30 gram. Kyl ner i isbad där du tillsatt 125 gram salt per liter vatten. Frys vörten i ett 2 cm tjockt lager tills det börjat frysa/stelna. Ta ut och skär i 2x2 cm block. Sprid ut kuberna på ett fat och frys några timmar till. Lägg en silduk i en chinoise eller sil, släng i blocken och låt allt långsamt tina upp i kylen under två dygn, samla upp vörten i en kastrull. Isfiltrering á la Klöck och Blumenthal. Vill du inte slösa vört så gör det på en omsorgsfullt hemmagjord buljong och du har gjort en riktig consommé, eller varför inte en consommé på färskpressad apelsin. Smaka sen din consommé gjord på vört, eller valfri vätska och du kommer att märka att en del smak gått förlorad men att det rent estetiskt blir ett imponerande resultat.
Vad jag menar är att du kommer till en gräns där estetiken blir på bekostnad av smaken och det tycker jag är synd.
Tack alles, det blir dr Oetkers då.
Enligt BYO funkar inte gelatin på jäst vilket isinglass ska göra. Jag kan hålla med om att gelatin iaf inte funkar på vissa sorters jäst.

Gelatin för kallkrasch
Isinglass och gelatin är typ samma sak, collagen, fast isinflass är renare och från fisk. I en annan artikel säger BYO att gelatin fungerar fast inte lika effektivt och det kanske är sanningen. Förstår inte varför det inte skulle ha effekt när det fungerar med samma princip som gelatin. Här är mer om kemin bakom
http://suigenerisbrewing.blogspot.se/20 ... r.html?m=1
http://suigenerisbrewing.blogspot.se/20 ... r.html?m=1
Allt surr om kallkrasch och klarning fick mig lusten att prova, senaste batchen hade i fredags jäst 2 veckor, i helgen åkte den in i kylskåpet i 1 plusgrad, igår åkte gelatinet ner.
Gelatinet blandades i runt 60 grader efter att ha kokat upp och steriliserat all utrustning, när jag vispade i gelatinet blev det väldigt mycket skum i kastrullen, ska det bli det?
Ser iaf riktigt bra ut på botten i fatet efter 15 timmar då det redan ser ut som att det börjat lägga sig på botten, på fredag blir det att tappa på flaska, ska bli kul att se resultatet om lite drygt 3-4 veckor!
Gelatinet blandades i runt 60 grader efter att ha kokat upp och steriliserat all utrustning, när jag vispade i gelatinet blev det väldigt mycket skum i kastrullen, ska det bli det?
Ser iaf riktigt bra ut på botten i fatet efter 15 timmar då det redan ser ut som att det börjat lägga sig på botten, på fredag blir det att tappa på flaska, ska bli kul att se resultatet om lite drygt 3-4 veckor!
Kul. Återkom med resultatet.
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

Gjorde min första gelatinklarning med oetkers gelatinpulver på vår förra batch som vi keggade för 2 veckor sedan. Jävlar vilket resultat! ölen är fullständigt glasklar. Men! Jag tycker nog att den tappade en hel del av torrhumlingsaromen vilket var synd. Kan gelatinet göra så att torrhumlingsaromer/smak försvinner, eller är det bara jag som inbillar mig?
Ölofsson Brewing skrev:Gjorde min första gelatinklarning med oetkers gelatinpulver på vår förra batch som vi keggade för 2 veckor sedan. Jävlar vilket resultat! ölen är fullständigt glasklar. Men! Jag tycker nog att den tappade en hel del av torrhumlingsaromen vilket var synd. Kan gelatinet göra så att torrhumlingsaromer/smak försvinner, eller är det bara jag som inbillar mig?
Nej, du har rätt. Viss smakreduktion får man räkna med när man kallkraschar med gelatin.
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

Ok! tackar, kan man gelatina och när gelatinet lagt sig på botten sen torrhumla igen? för att få upp humlearomerna igen? alternativt torrhumla i fatet vid överföring dit med kottar i påse?
Ölofsson Brewing skrev:Ok! tackar, kan man gelatina och när gelatinet lagt sig på botten sen torrhumla igen? för att få upp humlearomerna igen? alternativt torrhumla i fatet vid överföring dit med kottar i påse?
Bra fråga, jag hade nog hoppat att torrhumla innan kallkrascha och sedan gjort det i fatet istället. Eller ta lite extra humle för att kompensera smakförlusten.