överdosera med Melanoidinmalt

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

överdosera med Melanoidinmalt

Inlägg av Qonos »

Hej, såg på humlegården att man kunde använda Melanoidinmalt till 20% av maltnotan. Någon som har bryggt nått med en överdos med melanoidinmalt? Hur blev resultatet, vilken öltyp bryggde ni?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: överdosera med Melanoidinmalt

Inlägg av ekstedt »

Jag bryggde med 20 % aromatisk malt (väsentligen samma sak) här: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2012 ... ciale.html

Det blev jättebra, och med brettinfektionen som kom efter ett par månader (troligen p.g.a. att jäsningen inte kom igång) så blev den ganska Orval-lik.

Man kan säkert ha betydligt mer med goda resultat, men man får väl se det som ett experiment.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

alright funderar på att brygga nått pale ale aktigt med massa melanoidinmalt, fast det kanske är lite fel öltyp att testa detta med?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Qonos skrev:alright funderar på att brygga nått pale ale aktigt med massa melanoidinmalt, fast det kanske är lite fel öltyp att testa detta med?

Nej det tycker jag inte, en pale ale har ett större behov av maltighet än exempelvis ipa.
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

En av mina favorit-pale-ales, Evil Twin Hipster Ale, har maltnota med 10% melanoidin, 10% vete och 80% pilsner. Den är riktigt maltig och nötig.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

jag fundera lite runt
pale ale 70%
melanoidin 20%
vete 10%

fundera lite på lite caraarom eller nått men skippar kankse det
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Jag är förtjust i att ha några procent melanoidinmalt i både pale och amber ale, men har aldrig prövat så mycket. Vore kul att höra hur det blir!
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

Sawbones79 skrev:Jag är förtjust i att ha några procent melanoidinmalt i både pale och amber ale, men har aldrig prövat så mycket. Vore kul att höra hur det blir!

samma lika här, därav föddes denna tanken när jag såg att man kunde ha upp till 20% av den...
Skriv svar