ideer och synpunkter på en northern brown ale

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

ideer och synpunkter på en northern brown ale

Inlägg av Jimber »

Jag har tänkt brygga en northern Brown ale med inspiration från recept ur boken Brygg ditt eget öl.

3.36kg pale malt
0.18kg cara Crystal
0.07kg chokladmalt

Mäska 1 timme 65grader

Admiral. 11g 60min
Challenger 12g 0min

Wyeast American ale II 1272

Min fråga är, hur rolig blir den egentligen? Hade ni gjort något annorlunda? Toppa den med någon mer och fruktig humle?
Alla synpunkter är välkomna!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: ideer och synpunkter på en northern brown ale

Inlägg av Weinkeller »

Det blir säkert en trevlig bordsöl och nära ölstilen. Ännu närmare med engelsk jäst. Vad 'rolig' anbelangar så tror jag den snarare blir ganska stram och tråkig. Så varför vill du brygga ölen om inte stilen faller dig i smaken?
Ett förslag kan ju vara att ta undan en del och krydda den lite och få en julöl också.
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

En väldigt intressant frågeställning. Jag har aldrig bryggt en Brown och tänkte art jag kanske kunde lära mig något. Om inte annat är det nya humlesorter för mig.
Nu efter att ha läst lite om julöl på forumet är jag dock halvt inne på att göra en mörkare ale, pusha upp ibu till runt 60 och ha i julkryddor redan i koket..

Dock vill jag inte släppa tanken på en brown ale helt..
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Låter ju som om du mer är ute efter en brittisk öl när du skriver "northern" så jag tycker absolut du skall byta till en brittisk fruktig jäst och låta jästen ordna den extra "frukten" snarare än med humle. Det kommer bli ett intressantare och fylligare öl, och mer typiskt för stilen. Det spelare inte så stor roll vilken av de fruktigare brittiska jästsorterna du väljer. De är alla lite olika, men kommer ändå att ge ölet en mer traditionell smak och kropp jämfört med Wyeast 1272.

/CalleT
Användarens profilbild
MikaelMattsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MikaelMattsson »

Vill varna för att många recept i den boken är ganska traditionella inte inte särskilt roliga. Om du letar efter något roligare så ska du ta något med mer humle. Och om du gillar fruktigt så håll dig till amerikansk humle och jäst.

Enklare brittisk brown ale med lite mer humle: http://olrecept.se/sheepfucker_brown_ale
En brown ale i belgisk stil, smaksatt med honung: http://olrecept.se/lvstalets_brune
En riktig utmaning med mycket humle, engelsk: http://olrecept.se/skogstorps_bittra_brown_ale
En blommig amerikansk brown ale: http://olrecept.se/brick_brown_ale
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

Tack för all input och Länkar! Verkligen kanon!

Jag kommer nog börja med en julöl på torsdag och återgå till brown ale projektet som nästa öl.

Till julölen tänkte jag använda ungefär samma mailtbas som i detta recept. Kan det bli bra? Hur mycket Carafa III behöver jag tillsätta för att få den svart som julnatten? :)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Kör på ca 200g och lägg gärna till lite mörk crystal också ~100-150g. Då får du en riktigt mörk öl med bra balanserande knäckig sötma till de rostade carafatonerna.
Skriv svar