Hembyggda RIMS, vörtcirkulation ?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Ni som har hembyggda RIMS-bryggverk, vad har ni för lösning för att på bästa sätt sprida vörten under mäskning?
Själv kör jag en tillfällig lösning med ett kopparrör som jag böjt till och borrat några hål i. Ser ut så här:
Själv kör jag en tillfällig lösning med ett kopparrör som jag böjt till och borrat några hål i. Ser ut så här:
Re: Hembyggda RIMS, vörtcirkulation ?
Jag kör en silikonslang som går ner ett varv runt nere i kastrullen. Det blir alltså ingen fallhöjd när vörten lämnar slangen. Det blir också som en lite virvel i mäsken.
-
androiders
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Jag ska göra en liten "sprinkler" att sätta i locket. Tänkte ta en kort bit kopparrör (typ 2 cm) borra små hål i och nypa ihop nedre änden. Tanken är att vätskan då sprutar ut ur hålen som en... en sprinkler 
--Anders
--Anders
Re: Sv: Hembyggda RIMS, vörtcirkulation ?
Jag kör med en sparge arm från morebeer.com Funkar klockrent. 

Fastnar det inte lätt skal o skit om man har mindre hål? Jag hade innan en lösning likt brewster och där hade jag en del problem.
Med tanke på Hwa (hot wort aeration) så är det är kanske inte så bra ide att sätta en "sprinkler" i locket. Det fä räcker med en slang eller rör som ligger i eller strax under ytan och fördelar det jämnt.
-
androiders
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
hmm, menar ni att det skulle vara sämre att ha en "sprinkler" än t.ex. en roterande "sparge-arm"? I så fall varför?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Hur ser maltbädden ut efter en timmes recirkulering? Om man bara har en slang liggandes är den lite urgrävd om man säger så. Letar alltid lite efter något bättre, även om jag inte kommer att montera in en sådan monsterarmPrI skrev:Jag kör med en sparge arm från morebeer.com Funkar klockrent.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Armen är justerbar och vörten fördelas jämt uppe i grytan utan att syresättas. Borde inte vara så knepigt att bygga om man har tillgång till svets och färdighet.
Länk till demo video http://morebeer.com/products/ultimate-sparge-arm.html
Jag kör en Brewsterliknande lösning men större och dubbelringad så det sprids bra över hela bädden. Funkar bra och tycker inte jag får så mycket kanaler i mäsken. Brukar röra om lite lugnt och sansat varje kvart för att minimera eventuell kanalbildning.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag var mest nyfiken på hur själva maltbädden ser ut efter en timmes recirkulation. Är den helt jämn eller har det bildats ojämnheter pga flödet?PrI skrev:Armen är justerbar och vörten fördelas jämt uppe i grytan utan att syresättas. Borde inte vara så knepigt att bygga om man har tillgång till svets och färdighet.
http://youtu.be/syhjEBwoW1cFalkens skrev:Ingen som har en film på hur det fungerar...
Nu äntligen har jag fått ordning på mitt bryggverk som jag vill ha det. Gjorde en liknande morebeer's vörtspridare, nytt lock med hål för spridaren och proben.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Snyggt! Ta gärna en bild på maltbädden i SLUTET av mäskningen vid nästa bryggning (om du ska recirkulera dvs) Jag är fortfarande intresserad av hur den ser ut efter en timmes recirkulation.