Bryggverksbygge. Tips..

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Bryggverksbygge. Tips..

Inlägg av aekstrom »

[quote="davgus"]De plastkopplingarna som du använder till bl.a. Whirlpoolröret, är det den modellen som humle.se säljer? Står att de bara klarar 65c.

Ja dom är från Humle. Det står att dom tål 7bars tryck vid 65c. Vilket tryck dom tål vid 99c vet jag inte men i mitt fall är det ju inget direkt tryck alls. Vörten flödar rakt igenom. För min del är det en kvarleva från mitt förra bryggverk som var en Brewsterkopia. Kommer på sikt bygga bort den.
Tanken från början var att koppla bort wihrlpoolarmen och koppla på en slangsnutt som är perforerad för att på så sätt hjälpa till med syresättningen när jag pumpar ner vörten i jäshinlen. Jag borrade massa hål en en rörstump men vinken mot flödet men det blev inget sug utan vört läckte ut istället. Lurar lite på hur jag ska gå vidare här...
/Andreas
aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av aekstrom »

aenima skrev:
Vad tycker du om elpatronen? Hur är kvalitén? Den är väl jordad?

/Peter
Elpatronen fungerar bra men bra att tänka på är att gängan inte är rostfri. Jag har täckt den med livsmedelsklassad silikon.
Jordningen blev klurig eftersom det saknas någon punkt att fästa ledaren i. Jag fick hårdlöda fast en koppartråd på brickan som sitter på utsidan av kastrullen. Tråden går sedan in i kopplingsboxen och jorden på sladden.
/A
Användarens profilbild
pellemolle
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av pellemolle »

Hej! Intressant att följa detta, snyggt system! Jag är mitt uppe i att bygga ett RIMS-system (av utrymmesskäl) och har ett par frågor:

Är du nöjd med kvaliteten på t-kopplingarna etc. som du köpte på Ebay? Är sugen själv på att köpa dem då det verkar vara ett mycket bra pris. Hur lång tid tog leveransen?

Använde du stegborr för att göra hål på kärlen? Vilken diameter använde du?

Mvh,
Pelle
aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Sv: Bryggverksbygge. Tips..

Inlägg av aekstrom »

pellemolle skrev:Hej! Intressant att följa detta, snyggt system! Jag är mitt uppe i att bygga ett RIMS-system (av utrymmesskäl) och har ett par frågor:

Är du nöjd med kvaliteten på t-kopplingarna etc. som du köpte på Ebay? Är sugen själv på att köpa dem då det verkar vara ett mycket bra pris. Hur lång tid tog leveransen?

Använde du stegborr för att göra hål på kärlen? Vilken diameter använde du?

Mvh,
Pelle
Jo jag är nöjd. Använder gängtejp över allt. Leveransen tog ca 4 veckor.

Jag körde stegborr. Tror jag körde till 22mm sen slipade jag till ca 23mm för att få en tight koppling.
Användarens profilbild
angr
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av angr »

Svinsnyggt bygge! Jag kommer gärna förbi och kollar någon gång om tillfälle ges?
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Hawelka
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hawelka »

aekstrom skrev:Hej

Tänkte dela med mig av mitt sommarprojekt att uppgradera bryggverket som äntligen börjar bli klart.
Tanken är att kunna brygga både 20 och 40litersbatcher.(Jo jag vet att det är lite tight att köra en 40 liters batch i 50l :) )
Inspirationen kommer till stor del från siten theelectricbrewery.com som har detaljerad information om delar och hur man ska gå till väga.
Alla gängdelar så som kopplingar och klämringskopplingar är rostfria och kommer mest från Ebay. Kulventilerna från Biltema.

20140810_103619.jpg
Från vänster: HLT, MLT och kokkärl.

20140810_103634.jpg
Kokaren är en Patina 50l som står på en Hendi induktionsplatta på 3.5kw beställd från Ebay.
Till höger står en hemmabyggd motströmskylare gjord med 7meter 12mm prisolrör och 19mm slang.

Är det Clas Ohlsson ligg underlag som du har virat runt?
Klara den värmen ifrån kokaren?
20140810_103651.jpg
Både HLT och MLT har ett T-kors med givare från Auber Instruments.

20140810_103700.jpg
Pumpen till vänster är för att cirkulera varmvattnet i HLTn och ge en jämn temperatur. (Här sitter dom enda mässningsdelarna.)
Pumpen till höger är till recirkulation genom HERMSslingar och pumpa vörten genom kylaren.
Pumparna kommer från solarprojects.

20140810_103711.jpg
Kontrollpanelen består av 2st PID-kontrollers från Sestos med 2st SSR-relän samt 12v uttag för pump med knapp. Kontrollpanelen är byggd tidigare där MLT bestod av en Bielmeier plast med insatssil och direktuppvärmning därav SSRrelä på PID-kontrollen till MLTn.
Nu använder jag bara PIDen på MLTn för att kontrollera temperaturen. (Vridknappen ska göras om till av och påknapp till pump nr2.)

20140810_103726.jpg
MLTn är på 50l från storagrytor. Den har en rostfri falskbotten med 2.5mm hål som jag köpt från en smidesverkstad och sågat till med sticksåg.
Längst upp sitter en koppling med silikonslang för recirkuleringen.

20140810_103733.jpg
HLTn är också på 50l från storagrytor.
I HLTn sitter det en kopparspiral på ca 17 meter samt en el-patron på 3.5kW.
El-Uttaget i rummet är 1fas 16A.
EL-patronen från Amazon och består av:
Camco 02522/02523 3500W 240V Screw-In Foldback Water Heater Element - Low Watt Density
18-8 Stainless Steel Round Shim, Unpolished (Mill) Finish, Annealed, Hard Temper, ASTM A666, 0.075" Thickness, 1-1/2" ID, 2-1/4" OD
217 Silicone O-Ring, 70A Durometer, Red, 1-3/16" ID, 1-7/16" OD, 1/8" Width (Pack of 25)
Stainless Steel 304 Cast Pipe Fitting, Hex Locknut, MSS SP-114, 1" NPT Female
20140810_103740.jpg
Bra att tänka på är att gängdelen på EL-patronen är inte rostri som jag fick erfara vid ett läcktest.
Efter att ha läst på kan man antingen koppla in en magnesium anod i HLTn eller täcka gängan med silikon.
Det fick bli livsmedelsklassad silikon..

Premiärbryggning är planerad till veckan vilket ska bli spännande. Jag kan lägga till ett par bilder till efteråt.

Fråga gärna om detaljer eller om någon är nyfiken och bor i Örebroområdet är det bara att komma förbi o kolla.

Hälsningar
/Andreas
Hawelka
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hawelka »

Hallå
Nu har min kokare kommit.
Beställde en sådan som du kör.
Klara den av att köra 40 liters kok på. Eller blir det för tungt?
Är det Clas Ohlsson liggunderlag du har runt kitteln?
Ha det gött
aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av aekstrom »

angr skrev:Svinsnyggt bygge! Jag kommer gärna förbi och kollar någon gång om tillfälle ges?
Ja absolut det är bara att komma förbi jag bor i Lundby. Vi skulle kunna passa på att byta lite öl också om du har något på lager?
Skicka PM så bestämmer vi något.
Ha de
/Andreas
aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av aekstrom »

Hawelka skrev:Hallå
Nu har min kokare kommit.
Beställde en sådan som du kör.
Klara den av att köra 40 liters kok på. Eller blir det för tungt?
Är det Clas Ohlsson liggunderlag du har runt kitteln?
Ha det gött
Jag belastar den med 48l utan problem. Jag vet inte vad den är tänkt att hålla för men det fungerar bra än så länge.
Liggunderlaget är från Clas Ohlson eller om det var Biltema.
PontaH
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PontaH »

aekstrom skrev:
Elpatronen fungerar bra men bra att tänka på är att gängan inte är rostfri. Jag har täckt den med livsmedelsklassad silikon.
Jordningen blev klurig eftersom det saknas någon punkt att fästa ledaren i. Jag fick hårdlöda fast en koppartråd på brickan som sitter på utsidan av kastrullen. Tråden går sedan in i kopplingsboxen och jorden på sladden.
/A
Har du något tips på var man kan köpa "livsmedelsklassad silikon"?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Armaturfett?
aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av aekstrom »

PontaH skrev:
aekstrom skrev:
/A
Den var från ebay usa o ganska dyr.
Du har länken på första sidan långt ner bland alla prylar som köptes in.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

[/quote]
Den var från ebay usa o ganska dyr.
Du har länken på första sidan långt ner bland alla prylar som köptes in.
[/quote]

Jag vill minnas att livsmedelsklassad silikon brukar finnas på akvariebutiker.

//NJN
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

"Livsmedelsklassad silikon?" - Du kan använda glassilikon även kallad akvariesilikon - en ofärgad silikon som inte innehåller antimögelmedel eller annat skumt. Känns igen på att den avger ättiksyra vid härdningen men blir sedan lukt-/smakfri och ogiftig. Tänk på att känsliga akvariefiskar ska leva åratals i akvarier limmande med sådant.

Inte svår att få tag på - finns bl.a. hos Clas Ohlson.
Björn Petersson
Skriv svar