"Den där hembryggda aromen"

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Fylltratten
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: torsdag 2014-09-25 19:18

Re: "Den där hembryggda aromen"

Inlägg av Fylltratten »

Är inte iden med att kallkrascha att härda till bottensatsen?

Ska man inte helst tappa över till flaska eller vad man nu tänkt kolsyrejäsa i innan man låter den återgå till cirka 20 grader?

Har ingen aning därför frågan..
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: "Den där hembryggda aromen"

Inlägg av niklas_n »

Fylltratten skrev:Är inte iden med att kallkrascha att härda till bottensatsen?

Ska man inte helst tappa över till flaska eller vad man nu tänkt kolsyrejäsa i innan man låter den återgå till cirka 20 grader?

Har ingen aning därför frågan..
Du kallkraschar i primären, sekundären eller direkt i fatet. Gelatin hjälper till att få det blankt. Du tappar upp ölet på flaska när det är kallt och låter det sedan återgå till rumstemp i någon vecka för att kolsyrejäsa.

Du kan läsa mer här; http://www.lindhcraftbeer.com/2014/02/k ... d-gelatin/
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Sv: "Den där hembryggda aromen"

Inlägg av Judgecc »

niklas_n skrev:
Fylltratten skrev:Är inte iden med att kallkrascha att härda till bottensatsen?

Ska man inte helst tappa över till flaska eller vad man nu tänkt kolsyrejäsa i innan man låter den återgå till cirka 20 grader?

Har ingen aning därför frågan..
Du kallkraschar i primären, sekundären eller direkt i fatet. Gelatin hjälper till att få det blankt. Du tappar upp ölet på flaska när det är kallt och låter det sedan återgå till rumstemp i någon vecka för att kolsyrejäsa.

Du kan läsa mer här; http://www.lindhcraftbeer.com/2014/02/k ... d-gelatin/
Du ställer in det kallkraschade tills det är rumstemperatur sen tappar du det på flaska skulle jag säga.. Speciellt om du kallkraschat länge och måste tillföra jäst..
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Sv:

Inlägg av niklas_n »

Judgecc skrev: Du ställer in det kallkraschade tills det är rumstemperatur sen tappar du det på flaska skulle jag säga.. Speciellt om du kallkraschat länge och måste tillföra jäst..
Går det bra med citeringen? :mrgreen:

Skall man tillsätta jäst så är det nog smartast att vänta tills rumstemperatur som du skriver. De senaste gångerna har jag tappat från kylskåpstemperatur utan några som helst problem, har inte tillsatt mer jäst.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: "Den där hembryggda aromen"

Inlägg av Judgecc »

Haha nää får inte kläm på hur fint ni citerar..
Men räknar du på jäsningstemp eller 0c när du räknar sockerlagen då?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: "Den där hembryggda aromen"

Inlägg av niklas_n »

Judgecc skrev:Haha nää får inte kläm på hur fint ni citerar..
Men räknar du på jäsningstemp eller 0c när du räknar sockerlagen då?
Du får se till att skriva mellan [ quote ] annars funkar det inte.
Jag är inte hundra på vad du menar med sockerlagen, men jag har övergått till att använda sockerbitar istället. Tycker det lätt blir ojämt om man blandar direkt i jäskärlet utan att tappa om det innan, och jag vill helst undvika mer jobb än nödvändigt :)
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 132
Blev medlem: onsdag 2013-09-25 20:14

Re: "Den där hembryggda aromen"

Inlägg av Jonel »

Nja, mängden socker till kolsyrejäsningen ska du beräkna på volymen och inte på temperaturen.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: "Den där hembryggda aromen"

Inlägg av Judgecc »

@Jonel. Det stämmer inte riktigt då kolsyran fastnar lättare under olika grader va? Då jag själv haft problem två ggr med kolsyra började jag kolla upp d där lite.. Tips: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... 981228#tag

@niklas. Länken där visar på varför jag frågar. Sockerlagen behöver olika mängd socker beroende på vilken jästemp du kört den i.. Jo jag förstår sockerbits principen. Allt man tycker funkar är bra. Själv slår jag alltid i Sockerlagen först och låter omtappningen skapa en långsam virvel för att blanda ut allt ordentligt. Works like ey charm.
Om jag inte tänker fel så skulle jag när ölet är kallkraschat behöva 80g socker vid 0c (20l) 140g vid 22c. För att få 2.7 kolsyreenheter. Sen har jag läst någonstans att räkna med din jästemp, vilket i mitt ale fall är 17-18c, rast 20-23..
Så frågan är. Om det är kallkraschat så funkar inte jästen längre?? Lite kallt. Ska man då räkna sin temp man tänkt kolsyrejäsa i.? Då går man långsamt från 0-20 någonstans. Vad händer på vägen. Intressant.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re:

Inlägg av niklas_n »

Judgecc skrev:@Jonel. Det stämmer inte riktigt då kolsyran fastnar lättare under olika grader va? Då jag själv haft problem två ggr med kolsyra började jag kolla upp d där lite.. Tips: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... 981228#tag

@niklas. Länken där visar på varför jag frågar. Sockerlagen behöver olika mängd socker beroende på vilken jästemp du kört den i.. Jo jag förstår sockerbits principen. Allt man tycker funkar är bra. Själv slår jag alltid i Sockerlagen först och låter omtappningen skapa en långsam virvel för att blanda ut allt ordentligt. Works like ey charm.
Om jag inte tänker fel så skulle jag när ölet är kallkraschat behöva 80g socker vid 0c (20l) 140g vid 22c. För att få 2.7 kolsyreenheter. Sen har jag läst någonstans att räkna med din jästemp, vilket i mitt ale fall är 17-18c, rast 20-23..
Så frågan är. Om det är kallkraschat så funkar inte jästen längre?? Lite kallt. Ska man då räkna sin temp man tänkt kolsyrejäsa i.? Då går man långsamt från 0-20 någonstans. Vad händer på vägen. Intressant.
Kallkraschar man inte så hårt/länge så funkar jästen som den skall, i alla fall för mig. Jag tycker det verkar lite märkligt att man skulle tillföra olika mängd socker beroende på temperatur. Eftersom flaskorna får komma upp till rumstemp efter man primat, vilket inte borde ta mer än någon timme, så borde det inte kunna spela så stor roll?

Det borde vara så att tanken med sidan är i vilken temperatur man tänk att primningen skall jäsa? När jag kör med faten så ställer jag in kolsyremängden efter temperatur, eftersom den ölen aldrig kommer upp i rumsptemp efter kallkrasch.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Re: "Den där hembryggda aromen"

Inlägg av Grindcrusher »

Om du jäser ölet i 19C kommer en viss mängd av co2n som bildas underjäsningen bindas i ölet. Om du sen sekundärlagrar ölet i 25C så kommer trycket ändras och ölet kommer lösa ut en del av den co2n. Om du däremot sekundärlagrar i 13C så tappar du inte co2, och kanske till och med binder lite av den CO2 som ligger ovanpå ölet.

Generellt och förenklat så ska du räkna med den hösta temperaturen ölet varit under jäsningen/lagringen.
pezmannen
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 81
Blev medlem: tisdag 2014-03-11 10:31

Re: "Den där hembryggda aromen"

Inlägg av pezmannen »

Hur länge kan man kallkrascha innan man måste börja tillsätta jäst?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: "Den där hembryggda aromen"

Inlägg av Weinkeller »

@pezmannen, det beror helt på vilken jäst du använt och hur stark och humleintensiv din öl är. Generellt sett för en normalstark ale är en vecka runt 0C inget problem. Står det längre, kallare eller med en riktig stark öl så kan du ta upp en tesked jästslurry från kakan eller tillsätta lite ny jäst. Högflockande jäst är väl mest känsliga medans lågflockande sällan är något problem.
Andersdeo
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2014-09-04 22:05

Re: "Den där hembryggda aromen"

Inlägg av Andersdeo »

Jag kallkraschade en Pale Ale kring 8 VOL % med lågflockande jäst (US-05) i ca 5 dagar. Primade och flaskade sedan ölet direkt efter att jag tog ut den från kylen, alltså 0 gradig öl. Jag upplever att kolsyran bildas ungefär i samma takt som vanligt. Jag såg till att lite av det översta lagret (det som sjönk vid kallkrashen) av jästkakan hängde med ner i flaskningshinken. Hade iof inget Gelatin i ölet. Flaskorna ställdes sedan i samma temperatur som för den tidigare jäsningen för att sakta "värmas" upp
Skriv svar