Jag vet inte hur jag ska göra... jag har försökt på alla sätt och vis att får magnetloppan att "ta tag" och börja snurra men ingen händer, den hoppar bara i kolven som ett popcorn, jag har fått det att funka i vatten. Jag har testat 3 olika loppor och den jag fick med funkar... det är den jag kör med eller försöker köra med.
I 1.5 timmar har jag försökt utan resultat... vad gör jag för fel????
Det är denna omrörare jag har...
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... etomrörare
Få igång en magnetomrörare???
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Få igång en magnetomrörare???
// Jonas
Re: Få igång en magnetomrörare???
Se till att loppan ligger i mitten av kolven och att magneten har tagit tag i den innan du slår på omröraren, det är det enda tips jag kan ge dig....
Försök sänka varvtalet så mycket det går innan start också. Om motorn roterar för fort i förhållande till hur fort loppan kan rotera (beroende på viskositet i vätskan, djupet, diametern på flaskan, och huruvida vätskan redan är i rotation i "rätt" riktning) så hinner snart norr- och sydändarna på magneterna i fatt varandra och magneterna stöter ifrån istället (hoppar).
Det behöver inte bildas en djup "vortex" i vätskan, det räcker med en ganska långsam rotation på låga varvtal för tillräcklig syresättning och bra tillväxt. Det är viktigare att se till att utbytet av gas in-och-ut genom kolvens öppning är maximal.
/CalleT
Det behöver inte bildas en djup "vortex" i vätskan, det räcker med en ganska långsam rotation på låga varvtal för tillräcklig syresättning och bra tillväxt. Det är viktigare att se till att utbytet av gas in-och-ut genom kolvens öppning är maximal.
/CalleT
Var ett jävla bra tips tycker jag!!! Varför jag inte tänkt på det själv vet jag inte... men ta-da nu snurrar den så söttknox skrev:Se till att loppan ligger i mitten av kolven och att magneten har tagit tag i den innan du slår på omröraren, det är det enda tips jag kan ge dig....
TACK FÖR TIPSET!!!!
// Jonas