Jag vet inte hur jag ska göra... jag har försökt på alla sätt och vis att får magnetloppan att "ta tag" och börja snurra men ingen händer, den hoppar bara i kolven som ett popcorn, jag har fått det att funka i vatten. Jag har testat 3 olika loppor och den jag fick med funkar... det är den jag kör med eller försöker köra med.
I 1.5 timmar har jag försökt utan resultat... vad gör jag för fel????
Det är denna omrörare jag har...
viewtopic.php?f=6&t=8144&hilit=magnetomrörare
Få igång en magnetomrörare???
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Få igång en magnetomrörare???
// Jonas
Re: Få igång en magnetomrörare???
Se till att loppan ligger i mitten av kolven och att magneten har tagit tag i den innan du slår på omröraren, det är det enda tips jag kan ge dig....
Försök sänka varvtalet så mycket det går innan start också. Om motorn roterar för fort i förhållande till hur fort loppan kan rotera (beroende på viskositet i vätskan, djupet, diametern på flaskan, och huruvida vätskan redan är i rotation i "rätt" riktning) så hinner snart norr- och sydändarna på magneterna i fatt varandra och magneterna stöter ifrån istället (hoppar).
Det behöver inte bildas en djup "vortex" i vätskan, det räcker med en ganska långsam rotation på låga varvtal för tillräcklig syresättning och bra tillväxt. Det är viktigare att se till att utbytet av gas in-och-ut genom kolvens öppning är maximal.
/CalleT
Det behöver inte bildas en djup "vortex" i vätskan, det räcker med en ganska långsam rotation på låga varvtal för tillräcklig syresättning och bra tillväxt. Det är viktigare att se till att utbytet av gas in-och-ut genom kolvens öppning är maximal.
/CalleT
knox skrev:Se till att loppan ligger i mitten av kolven och att magneten har tagit tag i den innan du slår på omröraren, det är det enda tips jag kan ge dig....
Var ett jävla bra tips tycker jag!!! Varför jag inte tänkt på det själv vet jag inte... men ta-da nu snurrar den så sött
TACK FÖR TIPSET!!!!
// Jonas